آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و دستور العمل آن
در اجرای تبصره سه قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب آذرماه 1379 مجلس شورای اسلامی و به استناد نامه شماره 9256/47439 مورخ 24/1/1392 دبیر هیات دولت و نامه شماره 250240/18110 مورخ 15/12/91 معاونت حقوقی رییس جمهور در خصوص آییننامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، موضوع تصمیم جلسه مورخ 18/7/1391 شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و تاکید بر صلاحیت قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغ آن، بدینوسیله آییننامه مذکور به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
فصل اول: تعاریف و کلیات
الف- تعاریف:ماده 1- واژهها و اصطلاحات به کار برده شده در این آییننامه به شرح ذیل تعریف میشود:1- وزارت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی تابعه.2- بهداشت محیط: عبارت است از کنترل عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و غیر آن، از محیط زندگی که بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی انسان تاثیر میگذارند.3- بازرس: فردی است که با دریافت کارت بازرسی از وزارت، به عنوان بازرس بهداشت شناخته میشود و به عنوان ضابط قضایی (ضابط خاص) جهت کنترل و نظارتهای حوزه موضوع این آییننامه فعالیت مینماید.4- بازرسی: به عمل نظارتی گفته میشود که هدف از آن بررسی میزان انطباق شرایط موضوع و محل بازرسی با قوانین، مقررات و الزامات بهداشتی ناشی از آنها میباشد.5- آب آشامیدنی: آب آشامیدنی آبی است که عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیولوژیکی آن با ضوابط و مقررات اعلامی از سوی وزارت مطابقت داشته باشد و مصرف آن عارضه سویی در کوتاهمدت و یا درازمدت در انسان ایجاد نکند.6- آلودگی آب آشامیدنی: آلودگی آب آشامیدنی عبارتست از تغییر خواص فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیولوژیکی آب به گونهای که آن را برای مصرف انسان نامناسب یا زیانآور سازد.7- مواد غذایی سالم: غذای سالم یا ایمن، غذایی است که از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده باشد و عاری از مواد زیانبخش و مضر بوده و از نظر بهداشتی در مقادیر مصرف معمولی در کوتاه یا درازمدت زیانی متوجه بدن انسان نکند.8- مواد غذایی فاسد: غذایی است که رنگ، بو، مزه و قوام آن تغییر کرده یا دارای بار میکروبی بالا بوده و خوردن آن باعث صدمهزدن به سلامت مصرفکننده میگردد.9- مواد آرایشی و بهداشتی: یک ماده آرایشی به عنوان ماده یا فرآوردهای است که بتواند به طور انحصاری یا عمده بر قسمتهای خارجی بدن انسان شامل اپیدرم (پوست) سیستم مو، ناخنها، لبها و اندامهای ژنیتال (خارجی)، دندان یا اجزای مخاطی حفرههای دهانی به منظور پاکیزگی، معطرسازی یا حفاظت و یا نگهداری از آنها در شرایط مناسب یا تغییر و اصلاح ظاهر و یا اصلاح نمودن بوی بدن استفاده شود.10- نظارت بهداشتی: فرآیند بازرسی، ارزیابی، پایش، ارزشیابی و کنترل عوامل محیطی میباشد که به نحوی بر سلامت انسان اثرگذار است.11- اماکن عمومی موضوع این آییننامه:اماکن عمومی شامل: محیطهای کار در وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی و غیردولتی، شهرداریها و سازمانهای وابسته، موسسات و نهادهای غیردولتی، مراکز بهداشتیدرمانی، مراکز آموزشی و تربیتی و پرورشی، پرورشگاه، استخرهای شنا، پایانههای مسافری، راهآهن، فرودگاه و قطارهای مسافربری، وسایل حمل و نقل عمومی شهری و بینشهری، آرایشگاههای مردانه، سالنهای آرایش زنانه و کلینیکهای زیبایی، مهمانخانهها، سالنها و باشگاههای ورزشی، غسالخانه، آرامستانها، گرمابههای مردانه و زنانه، خوابگاههای دانشجویی و مراکز آموزشی، مراکز نظامی و انتظامی (پادگانها، مجتمعهای مسکونی و منازل سازمانی)، مجتمعهای بهزیستی، مسافرخانهها، هتلها، مهمانپذیرها، متلها، پانسیونها، مراکز تفریحی و پارکها، زندانها، مراکز نگهداری سالمندان، اردوگاهها و مراکز تجمعی، سالنهای تئاتر و سینما، فرهنگسراها، مجتمعهای خدماتی رفاهی و مراکز عرضه سوخت (پمپهای گاز و بنزین)، مساجد و اماکن متبرکه، مراکز خدمات آمبولانس، سرویسهای بهداشتی عمومی، مراکز دفع پسماند و مانند آنها.1-11- مراکز بهداشتیدرمانی: مراکز بهداشتیدرمانی شامل بیمارستانها، زایشگاهها، مطبها، درمانگاهها، کلینیکها، مراکز مشاوره پزشکی، مراکز بهداشتیدرمانی شهری روستایی، پایگاههای بهداشتی، خانههای بهداشت، دفاتر خدمات پرستاری، لابراتوار دندانسازی، داروخانهها، مراکز کار با اشعه، آزمایشگاههای تشخیص طبی، مراکز توانبخشی، مراکز جراحی محدود، بخشهای تزریقات و پانسمان، آسایشگاههای معلولین، طب هستهای، فیزیوتراپی، رادیوتراپی، رادیولوژی و مانند آنها.2-11- مراکز آموزشی و تربیتی: مراکز آموزشی و تربیتی شامل مدارس، آموزشگاهها، حوزههای علمیه، دانشکدهها و دانشگاهها، هنرستانها، مراکز تربیتی شبانهروزی، ندامتگاهها، مهدهای کودک، روستامهدها، مهدهای قرآنی، مراکز نگهداری معلولین ذهنی و مانند آنها.12- مراکز تهیه، تولید، توزیع، نگهداری، حمل و نقل و فروش مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی: این مراکز شامل مکانهای پذیرایی و تفریحی بینراهی، عطاری، بقالی، خواربارفروشی، رستوران، چلوکبابی، سلفسرویس، تالار پذیرایی، کافه قنادی، انواع شیرینیفروشی و کارگاههای شیرینیپزی، سوپرمارکت، لبنیات فروشی، فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای، فروشگاههای گوشت قرمز و سفید، فرآوردههای خوراکی آبزیان، میگو، طیور، زنبور عسل، آلایش خوراک دامی و مواد پروتئینی، آشپزخانهها (کترینگها)، کبابی، حلیمپزی، آشپزی، کلهپزی، جگرکی، سیراب و شیردان، اغذیه و ساندویچ، پیتزا، مرغ سوخاری، چایخانه، قهوهخانه، رستورانهای سنتی، آبمیوه، بستنیسازی و فروشی، بوفه، میوه و سبزیفروشی، میادین توزیع میوه و ترهبار، مراکز طبخ و آبدارخانه وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی و غیردولتی، شهرداریها و سازمانهای وابسته، نانواییها و انواع مراکز تهیه و عرضه نان، کارگاهها و کارخانجات تولید انواع مواد غذایی و بستهبندی آن، سیستمهای تامین آب آشامیدنی (منبع، مخزن، تصفیهخانه و شبکه توزیع)، موسسات ارائه خدمات پذیرایی و کرایه ظروف و وسایل پذیرایی، آشپزخانه و سلفسرویس کارخانجات صنعتی، کارگاهها و کارخانجات و اماکن تولید یخ و آب شرب، سردخانههای نگهداری مواد غذایی، انبارهای نگهداری مواد غذایی، نبات و آبنباتپزی، قندریزی، حلواسازی، عصارهگیری (آبغوره، آبلیمو، تهیه ترشیجات و عرقیات)، سبزیخردکنی، کانتینرها و کانکسهای ثابت و واحدهای سیار تهیه و عرضه مواد غذایی، عرضه خشکبار، وسائط حمل و نقل مواد غذایی، لبنیاتسازی، کشکسابی، اماکن دامی، صنایع وابسته به دام مبادی ورودی مواد مشمول این آییننامه، بازارچههای مرزی، بازارهای هفتگی و فصلی و مانند آنها.1-12- اماکن دامی: مراکز، اماکن و واحدهای نگهداری، تکثیر و پرورش دام شامل هر نوع از حیوانات اهلی، طیور، آبزیان، زنبور عسل، کرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و پوستی، حیوانات باغ وحش، چراگاهها، مراتع، آبشخورها و صیدگاهها.2-12- صنایع وابسته به دام: کشتارگاهها، کارگاهها، کارخانهها، مراکز تولید، تهیه، آماده کردن مواد خام دامی، سردخانههای مواد پروتئینی با منشاء دامی، مراکز جمعآوری شیر و عسل، کارخانههای تولید خوراک دام، انبارهای نگهداری مواد اولیه خوراک دام و یا خوراک آماده دام و کارخانههای جوجهکشی.13- مسئول بهداشت محل: رئیس مرکز بهداشت استان و شهرستان.14- صلاحیت بهداشتی: تاییدیهای است که وزارت در پاسخ به استعلام برای متقاضیان صدور، تجدید و انتقال هر فقره پروانه تاسیس یا کسب یا مجوز بهرهبرداری صادر میکند.15- مدیریت پسماند: کلیه عملیات مربوط به تولید، تفکیک، ذخیره در محل، جمعآوری، حمل و نقل، پردازش و بازیافت پسماند میباشد.16- بهداشت فردی: عبارتست از رعایت دستورات و عادات بهداشتی و دوری جستن ار رفتارها و عادات غیربهداشتی که باعث میشود، فرد در معرض عوامل و شرایط بیماریزا قرار نگرفته و به بیماری ناشی از آنها دچار نشوند.17- بهداشت مواد غذایی: عبارتست از رعایت کلیه موازین بهداشتی در تمامی مراحل تولید، فرآیند، نگهداری، حمل و نقل و عرضه میباشد تا ماده غذایی سالم و با کیفیت به دست مصرفکنندگان برسد.18- بهداشت ساختمان: ویژگیهای کمی و کیفی که تحت آن شرایط، نیازهای جسمی و روحی ساکنین در آن تامین گردد و نیز از بروز و انتقال بیماریهای واگیر و غیرواگیر، ایجاد سوانح و حوادث ناگوار، جلوگیری شود.19- بهداشت ابزار و تجهیزات: استفاده از ابزار و تجهیزات سالم و بهداشتی است.20- موارد بحرانی: مواردی است که عدم رعایت آن به طور مستقیم موجب به خطر افتادن سلامت انسان گردد.21- موارد غیربحرانی: مواردی است که عدم رعایت آن به طور غیرمستقیم بر سلامت انسان اثر دارد.22- خودکنترلی بهداشتی: کنترل و پایش مداوم مالک، مدیر یا متصدی مراکز و اماکن عمومی و یا ارائه دهنده خدمات در زمینه کنترل موارد بحرانی و غیربحرانی و انطباق شرایط بهداشتی واحد خود با قوانین و مقررات بهداشتی میباشد.23- خوداظهاری بهداشتی: اظهار مالک، مدیر یا متصدی مراکز و اماکن عمومی یا ارایهدهنده خدمات در فواصل بازرسی بهداشتی مبنی بر انطباق محل، کالا و خدمات ارائه شده با قوانین و مقررات بهداشتی میباشد که از طریق تهیه و تنظیم اظهارنامه و ارائه آن به مسئول بهداشت محل صورت میگیرد.24. کارت بهداشت (معاینه پزشکی): کارتی است که برای افراد مشمول این آییننامه، مطابق دستورالعمل معاونت بهداشت وزارت صادر میشود.25- گواهینامه دوره آموزشی بهداشت اصناف: مدرکی است که برای افرادی که دورههای آموزش مربوطه را در آموزشگاه بهداشت اصناف مجاز از طرف وزارت با موفقیت سپری نمودهاند، صادر میگردد.26- دفع بهداشتی فاضلاب: دفع فاضلاب مطابق شرایط بهداشتی از قبیل دفع در چاه جاذب، اتصال به شبکه جمعآوری فاضلاب و انواع تصفیهخانه اختصاصی و سایر روشهای مورد تایید وزارت.27- پروانه بهداشتی: پروانه بهداشتی گواهی است که مطابق قوانین، مقررات و ضوابط توسط وزارت برای مدت معین صادر میشود.28- سکونتگاههای غیررسمی: سکونتگاههای غیررسمی بخشی از بافت شهری هستند که عمدتا مهاجرین روستایی و تهیدستان شهری را در خود جای دادهاند و بدون مجوز و خارج از برنامهریزی رسمی و قانونی توسعه شهری (طرحهای جامع و تفصیلی) در درون و خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمدهاند و بطور عمده فاقد سند مالکیت هستند و از نظر ویژگیهای کالبدی و برخورداری از خدمات و زیرساختهای شهری دچار کمبود هستند.ب- کلیات:ماده 2- بازرسین در اجرای وظایف این آییننامه پس از طی دوره آموزشی مورد نظر قوه قضاییه به عنوان ضابط قضایی (ضابط خاص) تلقی و هرگونه تعرض به آنها بخاطر انجام وظیفه مشمول قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.ماده 3- وزارت مجاز است بازرسین خود را در اجرای وظایف تعیین شده در هر زمان به مراکز و اماکن مشمول این آییننامه اعزام نماید. مالکین، مدیران، متصدیان و نمایندگان آنها در مراکز و اماکن ذکر شده مکلف به همکاری میباشند.ماده 4- وزارت موظف است به منظور کنترل مواد مشمول این آییننامه از سطح مراکز و اماکن، نسبت به مجهز نمودن بازرسان خود به تجهیزات سنجش و سایر ابزارها متناسب با فنآوریهای روز اقدام نماید.ماده 5- مراکز و اماکن مشمول این آییننامه، وزارتخانهها، سازمانها، موسسات و مراکز دولتی، خصوصی و عمومی، مراکز نظامی و انتظامی، همچنین شرکتها و موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند ضمن رعایت این آییننامه، اطلاعات درخواستی مرتبط را در اختیار بازرسان قرار دهند.ماده 6- مراکز نظامی و انتظامی (پادگانها، مراکز نظامی و انتظامی حساس) موظفند با اخذ تمهیدات لازم نسبت به رعایت این آییننامه اقدام نمایند.ماده 7- وزارت موظف است جهت کنترل و بازرسیهای بهداشتی از پادگانها، مراکز نظامی و انتظامی حساس هماهنگیهای لازم را با مسئولین مربوطه به عمل آورد.ماده 8- مدیران، متصدیان و شاغلین مشمول این آییننامه، ملزم به گذراندن دوره آموزشی در آموزشگاه بهداشت اصناف بوده و باید گواهینامه مربوطه را اخذ نمایند.ماده 9- موسسات ارائه خدمات بهداشت محیط حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی و فریب مردم شود و درج عناوین مجعول و خلاف واقع بر روی تابلو، سربرگ موسسه و یا طرق دیگر را ندارند و در صورت مشاهده وزارت مکلف است نسبت به معرفی متخلف به مراجع قضایی اقدام نماید.ماده 10- کلیه رسانههای گروهی برای درج آگهیهای مرتبط با خدمات بهداشت محیط باید از وزارت مجوز دریافت نمایند.ماده 11- عرضه و فروش مواد مشمول این آییننامه که فهرست آن توسط وزارت اعلام میگردد به صورت دورهگردی ممنوع است.ماده 12- وزارت حداکثر یکسال پس از تصویب این آییننامه ترتیبی اتخاذ خواهد کرد تا حداقل سالی یکبار نتیجه سه بازرسی آخر انجام شده از مراکز و اماکن مشمول این آییننامه را به نحو مقتضی برای اطلاع عموم مردم و انجام رتبهبندی بهداشتی از طرق مختلف منتشر نماید.تبصره- نحوه اطلاعرسانی رتبهبندی بهداشتی و اعلام آخرین وضعیت بهداشتی را معاونت بهداشت وزارت تعیین مینماید.ماده 13- معاونت بهداشت وزارت موظف است حداکثر طی مدت سه ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ این آییننامه نسبت به تهیه دستورالعملها، چک لیستها، ضوابط و راهنماهای اجرایی اقدام نماید.ماده 14- تهیه چکلیستهای اختصاصی مرتبط با واحدهای صنفی با همکاری شورای اصناف کشور خواهد بود.ماده 15- تهیه چکلیستهای اختصاصی مرتبط با فروشگاههای گوشت قرمز و سفید (عمده و خردهفروشی)، فرآوردههای خوراکی آبزیان، میگو، طیور، آلایش خوراک دامی و مواد پروتئینی، با همکاری سازمان دامپزشکی کشور خواهد بود.ماده 16- تهیه چکلیستهای اختصاصی مرتبط با محصولات و فرآوردههای خام دامی به منظور اعمال کنترل و نظارتهای بهداشتی در فروشگاههای گوشت قرمز و سفید (عمده و خردهفروشی)، فرآوردههای خوراکی آبزیان، میگو، طیور، آلایش خوراک دامی و مواد پروتئینی، توسط سازمان دامپزشکی کشور و با همکاری معاونت بهداشت وزارت خواهد بود.فصل دوم: شمول آییننامهماده 17- کلیه خدمات و عوامل محیطی، بهداشت فردی، بهداشت ساختمان و ابزار و تجهیزات کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه موضوع بندهای (11) و (12) ماده یک و همچنین بهداشت مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بعد از تولید تا مصرف که بازرسین مکلف به بازرسی به منظور کنترل تاثیرات سوء آن میباشند، مشمول این آییننامه میباشند.ماده 18- نظارت و کنترل اماکن دامی و صنایع وابسته به دام از نظر بهداشت فرآورده، ساختمان و تجهیزات بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است، وزارت موظف است ضوابط و مقررات عمومی بهداشت ساختمان و تجهیزات را جهت اعمال در چک لیستهای مربوطه به سازمان دامپزشکی کشور اعلام نماید.ماده 19- وزارت موظف است بر رعایت بهداشت فردی و سایر موارد بهداشت محیطی جز موارد مندرج در ماده 18 در اماکن دامی و صنایع وابسته به دام نظارت نماید.ماده 20- نظارت و کنترل فرآوردههای خام دامی در مراکز عرضه، توزیع و طبخ این فرآوردهها بر عهده سازمان دامپزشکی کشور و نظارت و کنترل بهداشتی این مراکز بر عهده وزارت میباشد. وزارت و سازمان دامپزشکی کشور در تدوین ضوابط و مقررات بهداشتی مربوط با یکدیگر همکاری مینمایند.ماده 21- کلیه مراکز و اماکن موضوع بندهای (11) و (12) ماده یک که واجد یا فاقد پروانه بهرهبرداری، کسب و یا هرگونه مجوز دیگر در محدوده شهری، روستایی، حاشیه شهرها (سکونتگاههای غیررسمی) و بینراهی، مشمول این آییننامه میباشند.فصل سوم: وظایفماده 22- وزارت به منظور حفظ سلامت عمومی مکلف است کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه را از نظر تطبیق بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت ساختمانی و بهداشت ابزار و تجهیزات با موازین بهداشتی مربوط تحت نظارت مستمر قرار دهد و در صورت مشاهده نواقص و مشکلات بهداشتی، مراتب را به دستگاه اجرایی مرتبط، مدیران، مالکان و متصدیان مراکز و اماکن عمومی ابلاغ نماید.ماده 23- مسئولیت پیگیری و اقدام تا رفع کامل نواقص بهداشتی بعهده مالک، مدیر یا متصدی مراکز و امکان مربوطه خواهد بود.ماده 24- مالکین، مدیران و متصدیان اماکن و مراکز مشمول این آییننامه موظفند از خدمات دانشآموختگان بهداشت محیط به منظور خودکنترلی بهداشتی در محل کار خود به ترتیبی که توسط معاونت بهداشت وزارت با همکاری دستگاههای ذیربط از جمله شورای اصناف کشور، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص خواهد شد، استفاده نمایند.ماده 25- مالکین، مدیران و متصدیان مراکز و اماکن مشمول این آییننامه موظفند به ترتیبی که توسط معاونت بهداشت وزارت با همکاری شورای اصناف کشور و دستگاههای اجرایی نامبرده در ماده 24 مشخص خواهد شد شرایط بهداشتی و بهسازی محل فعالیت خود را بر اساس ضوابط ابلاغی معاونت بهداشت وزارت اظهار نمایند.ماده 26- مراکز و اماکن مشمول این آییننامه که دارای حداقل یک مورد نقص بحرانی بوده و طی انجام بازرسی در محل قابل رفع نمیباشد تا رفع کامل نواقص، قسمت مربوطه به مدت 48 ساعت بطور موقت تعطیل خواهند شد.ماده 27- در صورتی که نواقص بحرانی ظرف مدت 48 ساعت برطرف نگردد، مکان مذکور تا رفع کامل نواقص تعطیل خواهند شد و پس از برطرف شدن نواقص و تایید مسئول بهداشت محل از واحد مربوطه رفع تعطیل و فک مهر و موم خواهد شد. مسئول بهداشت محل به منظور رفع نواقص بهداشتی با اخذ تعهدنامه محضری از مالک، مدیر یا متصدی اجازه فک پلمپ موقت را به منظور انجام اقدامات اصلاحی صادر مینماید.ماده 28- در رابطه با نواقص غیربحرانی در صورتی که این نواقص حداکثر تا 60 روز بر طرف نگردد، مکان مذکور تا رفع کامل نواقص تعطیل خواهد شد.ماده 29- مامورین انتظامی موظفند در تمام مراحل اجرای عملیات بازرسی، تعطیل و مهر و موم یا لاک و مهر کردن محل، مطابق قانون همکاری لازم را با بازرسین وزارت به عمل آورند. و در صورت تشخیص و درخواست مسئول بهداشت محل مکان غیربهداشتی را با حضور بازرس تعطیل نماید.ماده 30- بازرسینی که برای نظارت بهداشتی اماکن و مراکز مشمول این آییننامه تعیین و اعزام میشوند مکلفند متخلفین از مقررات بهداشتی غیربحرانی را با ذکر موارد تخلف با تنظیم گزارش به مسئول بهداشت محل معرفی نمایند. مسئول بهداشت محل در صورت تایید گزارش به صاحب مرکز و یا مسئولین مربوطه اخطار مینماید تا حداکثر ظرف مدت 60 روز نسبت به رفع نواقص بهداشتی در مهلت تعیین شده اقدام کنند و در صورت عدم رفع موارد تخلف بعد از صدور اخطار تعطیل 48 ساعته، دستور تعطیلی محل و مهر و موم و یا لاک و مهر آن را بدون حکم مراجع قضایی صادر مینماید و پس از برطرف شدن نواقص و تایید مسئول بهداشت محل از واحد مربوطه رفع تعطیل و فک مهر و موم خواهد شد. مسئول بهداشت محل به منظور رفع نواقص بهداشتی با اخذ تعهدنامه محضری از مالک، مدیر یا متصدی اجازه فک پلمپ موقت را به منظور انجام اقدامات اصلاحی صادر مینماید.ماده 31- بازرسین در صورت مشاهده مواد تاریخ مصرف گذشته مشمول این آییننامه، فاقد مجوزهای لازم از وزارت (مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مشمول مجوز) و فاسد، مجاز خواهند بود ضمن معرفی متخلف به مراجع قضایی مواد مذکور را توقیف و جمعآوری نموده و در صورتی که مواد توقیف و جمعآوری شده دارای ارزش حداکثر تا پنج میلیون ریال باشند مطابق نظر کارشناسی راسا با تهیه صورتمجلس و با رضایت صاحب کالا معدوم نمایند و یا با رعایت اصول بهداشتی برای مصارف دامی با مجوز سازمان دامپزشکی کشور و موارد مصارف غیرمستقیم انسانی با مجوز ارگانهای ذیصلاح ارجاع دهند. و در صورت عدم رضایت صاحب کالا و یا ارزش بیش از پنج میلیون ریال، پرونده متخلف منضم به کلیه مستندات توسط مسئول بهداشت محل به مراجع قضایی جهت بررسی و اقدام مقتضی ارسال خواهد شد.ماده 32- استفاده از آب آشامیدنی در مراکز و اماکن مشمول این آییننامه الزامی است و آب مصرفی باید مورد تایید وزارت باشد.ماده 33- مالکین، مدیران و متصدیان کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه مکلفند فاضلاب تولیدی واحد خود را به طریق بهداشتی مورد تایید وزارت دفع نمایند.ماده 34- مالکین، مدیران و متصدیان کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه مکلفند پسماند تولیدی واحد خود را به طریق بهداشتی مورد تایید وزارت دفع نمایند.ماده 35- مالکین، مدیران و متصدیان کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه مکلفند بنحوی فعالیت واحد خود را مدیریت نمایند که منجر به آلودگی هوا و آلودگی صوتی نشود.ماده 36- مالکین، مدیران و متصدیان کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه موظفند به رعایت قوانین و مقررات مربوط به دخانیات از نظر شرایط فروش، ممنوعیت مصرف کارکنان، ممنوعیت مصرف عمومی و اطلاعرسانی مناسب میباشند.ماده 37- مالکین، مدیران و متصدیان کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه مکلفند تمهیدات لازم به منظور مبارزه با حشرات، جوندگان و جانوران موذی را اتخاذ نمایند.ماده 38- مالکین، مدیران و متصدیان کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه مکلفند نقشه ساختمان واحد خود را به منظور انطباق با موازین بهداشتی قبل از اجرا به تایید وزارت برسانند.ماده 39- رعایت مقررات بهداشتی برای مراکز و اماکن مشمول این آییننامه نظیر رعایت بهداشت محیط، بهداشت ساختمان، بهداشت ابزار و تجهیزات و وسایل حمل و نقل که توسط وزارت اعلام میشود الزامی است.ماده 40- رعایت بهداشت مواد غذایی و بهداشت فردی برای مدیران، متصدیان و کارکنان کلیه مراکز و اماکن مشمول این آییننامه الزامی است.تبصره- وزارت باید به منظور کنترل مواد مشمول این آییننامه از سطح مراکز و اماکن مشمول این آییننامه، نسبت به برداشت نمونه مواد غذایی و در صورت لزوم توقیف موقت محموله تا تعیین تکلیف مقامات قضایی اقدام نماید.فصل چهارم: پروانه و صلاحیت بهداشتیماده 41- اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی فعالیت در زمینه خدمات بهداشت محیط نظیر مشاوره بهداشت محیط، فعالیتهای مرتبط با خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی، بیخطرسازی و مدیریت پسماند و آموزشگاه بهداشت اصناف، اعم از بخش دولتی، خصوصی و یا تعاونی باید از وزارت پروانه فعالیت اخذ نمایند.تبصره 1- فعالیت شرکتها و موسسات ارائهدهنده خدمات فوق باید زیر نظر فرد یا افراد واجد شرایط بعنوان مسئول فنی انجام شود.تبصره 2- شرایط و نحوه صدور پروانه فعالیت و مسئول فنی طبق ضوابطی است که معاونت بهداشت وزارت اعلام خواهد نمود.ماده 42- مراجع صادرکننده پروانه تاسیس، بهرهبرداری و کسب مراکز و اماکن مشمول این آییننامه موظفند قبل از صدور پروانه، صلاحیت بهداشتی معتبر را که توسط وزارت صادر شده است از متقاضی دریافت نمایند.ماده 43- کلیه شبکههای توزیع مواد مشمول این آییننامه باید پروانه بهداشتی از وزارت دریافت نمایند.تبصره 1- شرایط و نحوه صدور این پروانه بهداشتی طبق ضوابطی است که معاونت بهداشت وزارت اعلام خواهد نمود.تبصره 2- صدور پروانه بهداشتی وسایط حمل و نقل محصولات و مواد خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور میباشند.ماده 44- کیوسکها و واحدهای سیار و ثابت عرضهکننده مواد غذایی باید پروانه بهداشتی از وزارت دریافت نمایند.تبصره- شرایط و نحوه صدور پروانههای بهداشتی کیوسکها و واحدهای سیار و ثابت طبق ضوابطی است که توسط معاونت بهداشت وزارت اعلام میشود.ماده 45- شوراهای اسلامی شهر، روستا و شهرداریها موظفند قبل از راهاندازی بازارهای هفتگی و فصلی از وزارت صلاحیت بهداشتی دریافت نمایند. این آییننامه مشتمل بر 4 فصل، 45 ماده، 7 تبصره و 32 بند برای اجراء ابلاغ میگردد. رعایت مفاد چکلیستهای اختصاصی، راهنماها و دستورالعملهای این آییننامه تویط کلیه دستگاههای اجرایی، سازمانهای دولتی، خصوصی، مردمی، مالکین، مدیران و متصدیان مراکز و اماکن مشمول این آییننامه الزامی است.معاونت بهداشت وزارت مکلف است چکلیستهای اختصاصی، راهنماها و دستورعملهای مربوط را در چارچوب این آییننامه تهیه و ابلاغ نموده و در صورت لزوم هر 3 سال یکبار بازنگری نماید.با ابلاغ این آییننامه، چکلیستهای اختصاصی، راهنماها و دستورعملهای مربوط به آن، آییننامه اجرایی تبصره 3 قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب 8/6/1380 لغو میگردد.
(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)
www.environmentalhealth.ir