سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

پایان نامه بررسی ارزیابی عددی انتشار آلاینده های هوا در محیط چاه های استخراج نفت

پایان نامه بررسی ارزیابی عددی انتشار آلاینده های هوا در محیط چاه های استخراج نفت




قسمتی از متن تحقیق::
ارزیابی عددی انتشار آلاینده های هوا در محیط چاه های استخراج نفت
1)
فصل اول: کلیات
1-1)
مقدمه
صنعت بهره برداری نفت و گاز یکی از صنایع بسیار بزرگ کشور بوده و با توجه به نقش کلیدی آن در صنعت نفت وگاز از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است . امروزه کانون توجه و نگرانی عمده جامعه بشری منعطف به حفاظت محیط زیست بوده و رعایت معیار های زیست محیطی به منظور تداوم زندگی بشر بر روی کره زمین از ضروریات جدی است . بدیهی است که در چنین شرایطی باید یکی از دغدغه های اصلی صنعت نفت و گاز آلاینده های خروجی از فلرها به شکل دود باشد و تأثیر آن بر محیط زیست و نقش آن در روند توسعه پایدار باشد . آلودگی هوا توسط فلرها مهمترین آلودگی بخش استخراج نفت و گاز می باشد .
مطابق 2000 مقاله رسمی چاپ شده در انجمن سلامت عمومی کانادا، 250 سم شناخته شده مختلف در طی فرآیند فلر به هوا تخلیه می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از: دوده، بنزن، جیوه، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید کربن، آرسنیک، دی سولفید کربن، کروم، متان، سولفید کربنیل، تولوئن، گازهای اسیدی و هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه‌ای.
بدلیل آنکه احتراق در فلر معمولاً ناقص انجام می‌شود از این رو فلر در کیفیت هوا تأثیر قابل توجهی دارند. ایستگاههای کنترل کیفیت هوا افزایش مقدار مواد بخصوصی را که طی فرآیند فلر آزاد گردیده‌اند نشان داده‌اند. در این بررسی‌ها مشخص گردیده که غلظت سولفید هیدروژن و دی اکسید گوگرد در سطح زمین افزایش یافته است. البته فلرها همواره مقدار گاز دی اکسید کربن و منوکسیدکربن را در هوا افزایش می‌دهند. در کشورهای پیشرفته، کارخانه‌ها قبل از فلر نمودن گازها موظف هستند مجوزهای خاصی را از سازمانهای دولتی دریافت نمایند. برای این منظور آنها باید اطلاعاتی از قبیل زمان و تاریخ فلر نمودن، طول زمان این رویداد، ترکیب گازهای آزاد شده از فلر، تخمینی از دبی و تقریبی از غلظت آلاینده‌های ناشی از فلر نمودن گازها در سطح زمین را در اختیار سازمانهای دولتی قرار دهند. به عنوان نمونه در کالیفرنیا، پالایشگاهها موظفند میزان دبی گازهای ارسالی به فلر و همچنین نوار ویدئویی احتراق آن را در اختیار سازمانهای دولتی قرار دهند. مهمترین دلیل انجام این فعالیت، حوادث احتمالی ناشی از گازهای منوکسیدکربن، دی اکسید گوگرد و اکسیدهای ازت می‌باشد. برخی از ترکیبات آزاد شده از فرآیند فلر می‌توانند باعث تشدید بیماریهای تنفسی از جمله آسم شوند. مطابق گزارش سال 2000 مؤسسه محیط زیست آمریکا (EPA)، فلر می‌تواند غلظت بالایی از گازهای سمی را در محیط ایجاد نماید.
در نتیجه با توجه به این امر که صنایع نفت در هر کشوری از جمله صنایع تکامل یافته می‌باشند از این رو برنامه کاهش آلودگی این صنایع برای مدتهای طولانی است که در سطح جهان در حال انجام است. البته برنامه‌های کاهش آلودگی از کشوری به کشور دیگر تفاوت داشته که این امر گاهی وابسته به قوانین ملی و محلی کشورهاست. اگر چه تأثیر زیان‌آور گازهای انتشار یافته از فلرها بر انسان، گیاه و حیوان هنوز بصورت کمی ارایه نشده است اما مطالعات و فعالیتهای انجام گرفته تا بحال این تأثیر زیانبار را بصورت کیفی مشخص کرده‌اند.
-
فلرهای فعال در میادین نفت و گاز و یا موجود در عملیات پالایش بطور مستقیم ایجاد گازهای گلخانه‌ای کرده که گرم شدن کره زمین نتیجه بدون شک آن می‌باشد.
-
گازهای ارسالی به فلر در شرایط مختلف عملکرد آن باعث نشر گازهای متفاوتی نظیر دوده، ترکیبات آلی فرار نسوخته، منواکسیدکربن، گازهای اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مرکاپتانها و دی اکسید گوگرد می‌شوند. نشر گازهای مذکور سلامت انسانهایی که در محیط اطراف مشغول به کار هستند را به مخاطره می‌اندازد. سروصدا، گرما، نور و ارتعاش از جمله تأثیر ناخوشایند عملیات فلر می‌باشند که نیاز به توضیح ندارد.
-
تلفات انرژی در فلر از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. کنترل و کاستن این تلفات می‌تواند منجر به کاهش نشر گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین نیز گردد.
-
گازهای انتشار یافته از فلرها نظیر اکسیدهای گوگرد و ازت در مجاورت آب موجود در اتمسفر می‌توانند حجم قابل توجهی اسید تولید نماید. اسیدهای مذکور قادر خواهند بود در محدوده وسیعی از محیط اطراف فلر تا هزاران کیلومتر دورتر پراکنده شوند.] 6 و 26[
1-2)
هدف و ضرورت انجام تحقیق
هدف از انجام این تحقیق ، ارزیابی عددی انتشار آلاینده های خروجی از فلرها می باشد . پرداختن به موضوع فلر از دو جهت کلی دارای اهمیت می باشد . اول آنکه گازهای ارسالی به فلر ، گازهای با ارزش اقتصادی قابل توجهی است و نکته دوم تاثیرات مخرب زیست محیطی ناشی از احتراق گازهای مذکور است . بر اساس تخمین بانک جهانی سالیانه 110 میلیارد متر مکعب از گازهای در فلر سوزانده شده مستقیماً به محیط تخلیه می شود . این میزان گاز تلف شده می تواند نیاز سالیانه سوخت آمریکای مرکزی و جنوبی یا آلمان و یا ایتالیا را مرتفع سازد . شکل (1-1) سهم قسمت های مختلف جهان را از گازهای فلر یا تخلیه شده به محیط بر اساس آمارهای بانک جهانی نمایش می دهد .

شکل ‏1 1 : سهم قسمت های مختلف جهان از گازهای سوزانده شده در فلر یا تخلیه شده به محیط]6[
گازهای فلر در آفریقا به تنهایی 37 میلیارد متر مکعب است که می تواند 200 تراوات ساعت الکتریسیته تولید نماید ( حدود نصف برق مصرفی قاره آفریقا ) . جدول (1-1) بصورت تقریبی مقادیر گازهای سوزانده شده در فلر یا تخلیه شده به محیط را برای برخی از کشورهای جهان نمایش می دهد. این ارقام از آمارهای بانک جهانی گزارش شده است . همانطور که ملاحظه می گردد سهم کشورهای در حال توسعه از کل گازهای فلر شده در دنیا بیش از 85 درصد می باشد . دلیل این مطلب آن است که این کشورها عمده ترین تولید کنندگان نفت و گاز جهان برای صادرات می باشند . کشورهای در حال توسعه از یک قانون همسان مانند کشورهای توسعه یافته پیروی نمی کنند . از اینرو همچنان شیوه های نا کارآمد را در فرایند تولید بکار می گیرند .
مطابق گزارش GAO در سال 2004 ، فلر نمودن گازها در قسمت های مشخصی از جهان تمرکز بیشتری داشته که شامل کشورهای الجزیره ، آنگولا ، اندونزی ، ایران ، مکزیک ، نیجریه ، روسیه و ونزوئلا می باشد . این کشورها در مجموع 60 درصد از گازهای طبیعی را فلر و یا به محیط تخلیه می کنند . این گزارش همچنین خاطر نشان می کند اطلاعات موجود در این زمینه از اعتبار بالایی برخوردار نمی باشند . زیرا گاهی اطلاعات از مراجعی هستند که آنها را بصورت داوطلبانه و ابتدایی ارائه کرده اند .این فقدان اطلاعات یک مشکل جهانی و کلی است . این گزارش بیان می دارد یک روز احتراق گازهای اسیدی در فلر قادر است از یک سال فعالیت واحد بازیافت گوگرد ، دی اکسید گوگرد بیشتری تولید نماید . بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا فلرهایی که گازهای اسیدی به آنها ارسال می شود قادر هستند در طول 24 ساعت بیش از 100 تن دی اکسید گوگرد تولید نمایند .]







فایل  پی دی اف کامل و جامع و کاربردی و آموزشی جهت دانشجویان و اساتید گرامی بهداشت محیط  با 121 صفحه





نتیجه تصویری برای دانلود






















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.