سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

هفت روش برای بهداشت آشپزخانه



هفت روش برای بهداشت آشپزخانه



آشپزخانه به خاطر فعالیت‌های مختلفی که در آن انجام می‌شود، در صورت عدم رسیدگی به آن و حفظ نظافت آن می‌تواند یکی از آلوده ترین نقاط خانه باشد.

تمام بخش‌ها و قسمت‌های آشپزخانه نیاز به تمیزکاری دائم و مداوم دارد تا آنجا همیشه تمیز و سالم به نظر برسد. به طور مثال آلودگی های روغن بهداشت آشپزخانه را تهدید می‌کند. ماندن روغن روی سطح میز باعث جرم گرفتگی و آلودگی‌های شدید می‌شود.

در مورد کف آشپزخانه و زمین آن باید بدانید بهداشت کف آشپزخانه اگر بیشتر از سطح میزها و سینک اهمیت نداشته باشد، کمتر از آن هم مهم نیست. حفظ بهداشت آشپزخانه برای داشتن خانه‌ای سالم بسیار بااهمیت است.

اما چه کارهایی لازم است تا ما آشپزخانه‌ای سالم و تمیز داشته باشیم. معمولاً اغلب بیماری هایی که از باکتری منتقل می‌شوند در گوشت و مرغ خام و پخته نشده‌اند. در سال‌های اخیر این باکتری‌ها تبدیل به خطر و تهدید جدی در بهداشت خانه شده اند. به طور مثال آلودگی‌های ماهی خام و نپخته مخصوصاً برای افراد مستعد باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک و حتی مرگباری می‌شود. یکی از دانشگاه‌های آمریکا برای زدودن باکتری از سطح آشپزخانه ۷ روش و راه زیر را پیشنهاد داده که بد نیست ما هم برای داشتن خانه‌ای سالم آنها را رعایت کنیم.

۱- شستن دست‌ها، با آب گرم و صابون دستانتان را پیش از دست زدن به غذاها بشویید. مخصوصاً پس از رفتن به دستشویی. همچنین دستانتان را به مدت یک دقیقه با آب داغ و صابون پس از دست زدن به مرغ، ماهی و گوشت خام بشویید.

۲-
شستن تخته آشپزی، بشقاب‌ها، لوازم آشپزی، کانتر و سایر وسایل با آب داغ و مایع ظرفشویی پس از آماده کردن غذا و پیش از رفتن به سراغ غذایی دیگر برای آماده کردن بشویید.

۳- دستمال میز، دستمال خشک کردن ظروف و همچنین ابر، اسفنج و اسکاچ هم نیاز به شستشو دارند. آنها را هر روز با آب داغ و صابون بشویید و هر دو روز یک بار داخل ماشین لباس شویی بیندازید تا کاملاً شسته شوند.

۴-
گوشت، مرغ و ماهی و سایر مواد غذایی دریایی خام را از سایر مواد غذایی جدا نگه دارید. چه در هنگام خرید و حمل تا منزل و چه در منزل و هنگام نگهداری در فریزر. جالب اینجاست که بدانید، خام این مواد غذایی را باید از یکدیگر هم جدا نگه دارید.

۵- هرگز مواد غذایی پخته شده را در داخل ظرف یا ظروفی که پیش از این گوشت، مرغ و ماهی خام قرار داده بودید، نگذارید. مگر اینکه با آب داغ و مایع ظرفشویی خوب شسته شده باشند.

۶- غذاهای فاسدشدنی و غذاهای آماده را حتماً به‌صورت فریز شده نگهداری کنید.

۷- برای باز شدن یخ مواد غذایی یخ زده مخصوصاً مرغ، ماهی و گوشت یخ زده دو راه وجود دارد یا آنها را در بشقابی به یخچال منتقل کنید و یا اینکه زیر آب سرد بگیرید. هیچ وقت روی میز و کانتر آشپزخانه این مواد یخ زده را برای آب شدن یخ آن قرار ندهید.

روزنامه ایران




جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)