سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

نقش آرایشگاهها در انتقال بیماریها


نقش آرایشگاهها در انتقال بیماریها


وسایل عمومی مشترک که می‌تواند با بی‌دقتی در بهداشت فردی عامل بسیاری از بیماری‌ها از یک فرد به فرد دیگر باشد، زیاد است.

از لیوان‌های آب در کنار خیابان همراه با فلاسک‌های یخ و حتی آب‌سرد‌کن‌ها گرفته تا دستگیره‌های تاکسی و میله‌های اتوبوس، اما یکی از اماکنی که می‌تواند مکان خوبی برای انتقال بیماری باشد آرایشگاه‌های مردانه و زنانه است. آرایشگاه به عنوان یک مکان عمومی می‌تواند بیماری‌هایی نظیر ایدز، هپاتیت C و B، عفونت‌های میکروبی، ویروسی، قارچی، باکتریایی و بیماری‌های پوستی، اگزما، زگیل، تراخم، کزاز، کچلی، شپش و سایر حساسیت‌های پوستی که اغلب در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و استفاده از وسایل آلوده دیگران است را انتقال دهد.


● وضعیت کنونی آرایشگاه‌ها  


در حال حاضر و اغلب در مکان‌های دور‌افتاده،تعداد زیادی آرایشگاه وجود دارند که بدون هیچ تابلویی و در منازل و به شکل کاملا سنتی کار می‌کنند و درمقابل آن آرایشگاه‌هایی با ظاهری خیلی شیک در برج‌های مجلل با تبلیغات وسیع مخصوصا در سطح کلانشهر هاوجود دارد که اغلب در تبلیغاتشان با ذکر عناوینی نظیر آرایش تحت‌نظر مجرب‌ترین متخصصان پوست، الکترولیز، کاشت مو، کاشت ناخن و... غیره جلب مشتری می کنند. در حالی که سالن‌ زیبایی به مکانی گفته می‌شود که با توجه به شرح وظایف، فقط اقدامات زیبایی و آرایشی در امور پاکسازی را انجام داده و به هیچ عنوان حق دخالت در امور و حیطه پزشکی را ندارند .

شرح وظایف در آرایشگاه شامل دکلره کردن یا رنگ‌بری مو و یا رنگ کردن، گریم پوست، ترمیم ابرو با قلم، بخور آب گرم بدون استفاده از ازن و اشعه ماوراء بنفش، استفاده از موم و یا ایپلاسیون، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و ماسک‌های استاندارد مجاز است و انجام کلیه امور تاتو، لیزر، کرایو، کاشت مژه و ناخن با نفوذ در پوست ممنوع است. کارشناسان بهداشتی به طور مداوم هشدار می‌دهند کسانی که به آرایشگاه‌های مردانه و زنانه مراجعه می‌کنند باید وسایل مشخص و اختصاصی خود را به همراه داشته باشند»
رعایت نکردن این امر در آرایشگاه‌های زنانه که تنوع و گستردگی کاربرد وسایل ، مانع از آن می‌شود که هر فرد لوازم مخصوص خود را داشته باشد، گاه باعث بروز بیماری های فراوان می شود. این موضوع فقط به آرایشگاه‌های زنانه ختم نمی‌شود و در آرایشگاه‌ مردانه نیز درصد انتقال بیماری بالا رفته است.


نحوه انتقال بیماری‌ها به این صورت است:


پیش‌بند
قسمتی از پیش‌بند که دور گردن افراد بسته می‌شود در تماس با پوست گردن بوده و غالبا طی مدت اصلاح در این ناحیه تعریق صورت می‌گیرد. حال اگر مشتری ناقل بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت C و B باشد و در هنگام اصلاح در ناحیه سر و صورت و گردن بریدگی ایجاد شود و پیش‌بند فرد آلوده شود سرایت بیماری به دیگران اتفاق می‌افتاد لازم به ذکر است که میکروب سفلیس و ویروس ایدز حدود نیم ساعت، خارج از بدن انسان یا میزبان زنده‌ می‌‌مانند و ویروس هپاتیت نیز یک هفته می‌تواند زنده بماند.

شانه
در سر بعضی از افراد ممکن است، جوش‌های ریزی باشد که موقع شانه کردن باز شده و خون و ترشحات ناشی از آن شانه را آلوده کند و حتی با توجه به اینکه شانه با مو و پوست سر در تماس است در صورتی که ضد عفونی نشود، می‌تواند موجب انتقال بعضی از بیماری‌های قارچی شود.

 
تیغ و قیچی
در صورت استفاده از یک تیغ برای بیش از یک نفر، انتقال بیماری تسریع می‌گردد و استفاده از ریش‌تراش برقی و یا فرچه‌ها برای تراشیدن ریش نیز جزو وسایل نوک‌تیز مهم در انتقال بیماری در آرایشگاه‌ها هستند.


حوله
حوله‌هایی که گاه روی رخت‌آویزها در کنار خیابان جهت هواخوری مشاهده می‌شود، نیز می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال بیماری‌های پوستی باشد.


● ملاحظات بهداشتی لازمآرایشگاه‌ها جزو اماکن عمومی و از اماکنی هستند که تحت نظارت بازرسان بهداشت محیط وزارت بهداشت است و به دلیل حساسیت موضوع خصوصا در اواخر سال به دلیل مراجعات کنترل خاص خود را دارد و با دقت بیشتری باید مورد توجه قرار گیرد. مطابق موازین و مقررات بهداشتی حتی قیچی‌ها باید توسط اتوکلاو گندزدایی شود و سپس برای یک فرد مورد استفاده قرار گیرد.
برس‌ها و قلاب‌هایی که برای رنگ زدن مو استفاده می‌شود و دستکش‌ها نیز باید یک بار مصرف باشند، اما واقعا چند آرایشگر را در اطرافتان می‌شناسید که دستگاه اتوکلاو داشته باشد و قیچی‌ها، موچین‌ها، شانه‌ها و قلاب‌ها را گندزدایی کند، آرایشگرها می‌گویند ما معمولا از الکل برای ضدعفونی کردن و‌سایل استفاده می‌کنیم ولی این کار اغلب زمانی صورت می‌گیرد که در آخر شب آرایشگر می‌خواهد سالن را تعطیل و وسیله‌ها را برای روز بعد آماده کند وبارها و بارها مشاهده شده است که آرایشگری قیچی به دست موهای افراد مختلف را پشت سر هم کوتاه می‌کند.قیچی یکی از وسایل نوک‌تیز است که می‌تواند به راحتی بیماری و یک زخم را به بدن و سر بعدی سرایت دهد و همین طور موچین که به طور مشترک بین مشتری‌ها استفاده می‌شود. بنابراین بهترین راه پیشگیری، آوردن وسایل لازم توسط خود مشتری است واستفاده از پیش‌بند تمیز و ضدعفونی شده (شست‌وشو و اطوکشی و با استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده) برای هر مشتری ، استفاده از حوله یک بار مصرف در صورت شستن سر و صورت یا استفاده از یک حوله بهداشتی برای هر مشتری و شست‌وشو و ضد عفونی آن بعد از پایان کار است.

 

 

ضمنا در صورت آلوده شدن وسایل آرایشگاه به ترشحات زخم و یا خون‌، از جمله قیچی، دسته تیغ و ریش تراش، فقط از طریق حرارت بالا و مستقیم، نسبت به ضد‌عفونی آن اقدام شود. لبه‌های قیچی و دسته تیغ در صورت آغشته شدن به خون باید به طور مستقیم حداقل یک دقیقه روی شعله چراغ الکلی قرار گیرد و در حالت عادی برای ضدعفونی می‌توان وسایل را با محلول‌های مجاز ضد‌عفونی کرد.



- قوانین و مقررات بهداشتی آریشگاه ها و استخرهای شنا
















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.



   

(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)