کیفیت آب برای همه مهم است، اما متخصصان در بسیاری از رشته ها نیاز به درک این موضوع دارند. اگرچه کیفیت آب پیچیده است، اما جنبه های کلی آن را می توان به راحتی و با پیشینه کمی درک کرد - فقط به شیمی و زیست شناسی مقدماتی و کمی جبر نیاز است. متاسفانه آموزش کیفیت آب به خوبی سازماندهی نشده است. در اکثر کالجها و دانشگاهها، آموزش کیفیت آب در برنامههای درسی مهندسی خاص و در برنامههای درسی اکولوژی آبزیان یا شیلات ارائه میشود. همچنین توجه مختصری به موضوعات انتخاب شده در مورد کیفیت آب در کلاس های متعدد در سایر برنامه های درسی وجود دارد. آموزش کیفیت آب در مهندسی بسیار تخصصی است و بر اساس ضرورت به سمت تامین آب و تصفیه آب هدایت می شود، در حالی که تمرکز در اکولوژی آبزیان و شیلات بر کیفیت بیولوژیکی آب و آلودگی است. تعداد کمی از دانشآموزان وارد کلاسهای تخصصی خارج از برنامه درسی خود میشوند و در نتیجه، آموزش رسمی آنها در زمینه کیفیت آب بسیار محدود میشود. خودآموزی با خواندن متون و کتب مرجع در مورد کیفیت آب مشکل است. به نظر می رسد نویسندگان کتاب های کیفیت آب بیشتر به ارائه یک روش دقیق و دقیق علاقه مند هستند تا تمرکز بر سادگی و وضوح. جنبه های شیمیایی کیفیت آب اغلب در سطحی ارائه می شود که به ریاضیات و شیمی فیزیک نسبتاً پیشرفته نیاز دارد و بحث های بیولوژیکی ممکن است کاملاً پیشرفته و نظری باشد. من سالها کیفیت آب را به دانشجویان ارشد و فارغ التحصیل در رشته های کشاورزی، حیات وحش و شیلات، علوم محیطی، اقتصاد و رشته های مشابه آموزش داده ام.
Water Quality Is Important To Everyone, But Professionals In Many Disciplines Need An Understanding Of This Subject. Although Water Quality Is Complex, Its General Aspects Can Be Grasped Readily And With Little Background - Only Introductory Chemistry And Biology And A Little Algebra Are Needed. Unfortunately, The Teaching Of Water Quality Is Not Well Organized. In Most Colleges And Universities, Water Quality Instruction Is Given In Certain Engineering Curricula And In Aquatic Ecology Or Fisheries Curricula. There Also Is Brief Attention To Selected Topics On Water Quality In Numerous Classes In Other Curricula. Water Quality Training In Engineering Is Highly Specialized And Directed By Necessity Towards Water Supply And Water Treatment, While The Focus In Aquatic Ecology And Fisheries Is On Biological Water Quality And Pollution. Few Students Venture Into Specialized Classes Outside Of Their Curricula, And As A Result, Their Formal Training In Water Quality Is Greatly Restricted. Self-Education By Reading Texts And Reference Books On Water Quality Is Difficult. Authors Of Water Quality Books Seem To Be More Interested In Presenting A Rigorous, Detailed Treatment Than In Focusing On Simplicity And Clarity. Chemical Aspects Of Water Quality Often Are Presented At A Level Requiring Fairly Advanced Mathematics And Physical Chemistry, And Biological Discussions May Be Quite Advanced And Theoretical. I Have Taught Water Quality To Seniors And Graduate Students In Agriculture, Wildlife And Fisheries, Environmental Sciences, Economics, And Similar Disciplines For Many Years.
Front Matter....Pages I-X
Introduction....Pages 1-4
Physical Properties Of Water....Pages 5-20
Hydrology....Pages 21-42
Dissolved Solids....Pages 43-68
Dissolved Oxygen And Redox Potential....Pages 69-94
Particulate Matter, Turbidity, And Color....Pages 95-103
PH, Carbon Dioxide, And Alkalinity....Pages 105-122
Total Hardness....Pages 123-128
Bacteria, Phytoplankton, And Water Quality....Pages 129-155
Oxygen Production And Demand....Pages 157-173
Nitrogen....Pages 175-192
Phosphorus....Pages 193-209
Sulfur....Pages 211-218
Micronutrients And Other Trace Elements....Pages 219-249
Water Pollution....Pages 251-270
Water Quality Regulations....Pages 271-283
Back Matter....Pages 285-330
جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.
جهت ورود به سایت بهداشت محیط ایران کلیک کنید