سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

اقدامات بهداشت محیط بیمارستان در اپیدمی التور

اقدامات بهداشت محیط بیمارستان در اپیدمی التور

 

دستورالعمل اقدامات بهداشتی در بیمارستان های بستری کننده
بیماران مشکوک به التور

به منظور پیشگیری از انتقال بیماری

·    

مقدمه :

علیرغم پیشرفت های چشمگیری که د رابطه با مسائل بهداشتی در دهه های اخیر در کشورهای در حال توسعه بویژه در کشور ما، متاسفانه هنوز هم مسئله بیماریهای عفونی نظیر بیماریهای روده ای و از جمله التور بطور کامل حل نشده است.

نقش عوامل محیطی نظیر آب و فاضلاب ، مواد زائد جامد ، مواد غذایی ، مسکن و ..... در این مورد انکار ناپذیر می باشد. تامین آب سالم و کافی برای عموم مردم ، وجود شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب ، دفع بهداشتی مواد زائد جامد ، رعایت بهداشت مواد غذایی در مراحل مختلف تهیه ، نگهداری ، تولید ، توزیع و مصرف ، رعایت بهداشت محیط و ارتقای آگاهی ، نگرش و عملکرد عموم مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی از مواردی است که اگر تحقق یابد تا حد زیادی زمینه بروز و شیوع چنین بیماریهایی از بین خواهد رفت . لکن خواه ناخواه امروزه سیستم بهداشت و درمان کشور ما با چنین معضلی روبرو بوده و برای کنترل آن بایستی آمادگی لازم در واحدهای بهداشتی و درمانی ایجاد شود .

از آنجاکه بیمارستانها از واحد های درمانی مورد استفاده جهت درمان بیماران التور می باشند ، رعایت و اجرای اقدامات بهداشتی لازم جهت کنترل شیوع بیماری در محل بستری شدن آنها و نیز در جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است . که عدم اجرای کلیه مفاد آن می تواند سلامتی کلیه کارکنان بیمارستان ، بیماران بستری و مراجعین و در نهایت مردم جامعه را به خطر اندازد .

دستورالعمل ذیل برگرفته از بخشنامه ها و دستورالعمل های مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و در جهت اطلاع و اجرا در سطح بیمارستان ها در مواقع لازم تهیه شده است . امید است ضمن انتخاب نیروی انسانی لازم و آموزش های مناسب و تهیه امکانات مورد نیاز در صورت ضرورت بتوان بر اساس دستورالعمل اقدامات مقتضی را انجام داد .

دستورالعمل اقدامات بهداشتی در بیمارستانهای بستری کننده بیماران مشکوک به التور

1- البسه بیماران مشکوک به التور :

قرار دادن البسه بیمار در یک کیسه متقالی یا کرباسی و ضد عفونی آنها در یک بشکه دویست لیتری محتوی مقدار کافی محلول 5 در هزار هالامید بمدت یک ساعت

2- گند زدایی مستراحها، مدفوع و استفراغ با شیر آهک 20% و یا محلول کرئولین با غلظت 5% و با استفاده از سمپاش ها و یا آب پاش های معمولی:

برای تهیه 60 لیتر کرئولین 5 درصد بایستی 10 لیتر کرئولین 30% با 50 لیتر آب مخلوط نمائیم. و یا از فرمول K/C× L= P استفاده کنیم که در آن L مقدار محلول 5% برحسب لیتر ، P درصد کرئولین موجود، C غلظت مورد نیاز که در اینجا 5% می باشد و K مقدار کرئولین موجود بر حسب لیتر می باشند.

3- گندزدایی اطاقها و راهروهای بیمارستان بطور مرتب با محلول 5 در هزار هالامید

4- ایجاد حوضچه ضدعفونی کفش در محل ورود به بخش و پرکردن آن با محلول غلیظ پرکلرین و یا قراردادن گونی چتایی آغشته به پرکلرین غلیظ به تعداد مناسب بطوریکه افراد وارد شده بناچار چند قدم روی آنها حرکت نمایند.

5- اقدامات مربوط به آشپزخانه:

الف – شستشو و ضد عفونی جداگانه ظروف بیماران در محلولppm 100-50 پرکلرین

ب – سوزاندن پس مانده غذای بیماران در زباله سوز و یا گند زدایی آنها با کرئولین 5% و یا شیر آهک 20% و دفن آنها.

ج- عدم استفاده از مصرف میوه و سبزیجات خام در حد امکان و یا سالمسازی کامل آنها قبل از استفاده.

د – رعایت موازین بهداشتی در تهیه ، انبار و پخت و پز مواد غذایی.

هـ- نصب توری سیمی بر روی کلیه درب ها و پنجره های باز شونده و جلو گیری از ریخت و پاش مواد غذایی در داخل آشپزخانه بمنظور جلوگیری از رشد و تکثیر حشرات و جوندگان و طعمه گذاری و سمپاشی در صورت نیاز.

و – عدم نگهداری غذای روزانه برای استفاده در روز بعد

ز - جلوگیری از ورود بیماران به محوطه آشپزخانه .

ح – جلوگیری از ورود گربه به آشپزخانه .

ط – وجود کارت معاینه پزشکی برای کلیه کادر آشپزخانه و مسئولین سرو غذا .

6- دفع زباله در محوطه بیمارستان :

زباله های عفونی و غیر عفونی را بر اساس دستورالعمل های موجود تفکیک نموده ، زباله های عفونی را در صورت وجود و فعال بودن زباله سوز بیمارستان سوزانده و در غیر اینصورت بطور جداگانه به ماشینهای ویژه ای که صرفا به این منظور اختصاص یافته اند ، تحویل گردد.

7- آب آشامیدنی بیمارستان :

درصورت تامین آب اشامیدنی بیمارستان از شبکه شهری و وجود کلر باقیمانده در حد استاندارد ( 8/0-2/0 پی پی ام ) نیازی به گندزدایی آب آشامیدنی نیست و در غیر اینصورت بایستی آب آشامیدنی گندزدایی شده و کلر باقیمانده در حد مطلوب وجود داشته باشد.

8- ضد عفونی اتومبیلها و آمبولانس ها:

ضد عفونی اتومبیلهائیکه برای حمل بیماران مشکوک و یا انتقال زباله بکار میروند با استفاده از محلول 5 در هزار هالامید بطوریکه تما م قسمتهای داخلی ، درب و دستگیره اتومبیل با محلول آغشتگی پیدا کند.

9- تدفین اجساد :

الف – مسدود نمودن کلیه منافذ جسد با پنبه.

ب – قرار دادن جسد به مدت 10 دقیقه در محلول غلیظ پرکلرین ( 100 گرم پرکلرین 60% در یک متر مکعب آب)

ج – غسل دادن با آب کلر دار

د- پیچید ن جسد در کفن آغشته به محلول پرکلرین یا محلول 2% فنل یا کروزول

هـ – حمل جسد به آمبولانس مخصوص

توجه :

از تحویل جنازه بیمار فوت شده قبل از ضد عفونی ، غسل و کفن طبق دستورالعمل فوق به اطرافیان متوفی، جدا خودداری گردد.

غسال باید بمنظور جلوگیری از آلودگی خود و محیط کلیه نکات بهداشتی زیر را رعایت نماید :

* داشتن لباس کار نایلونی مخصوص ، دستکش پلاستیکی و چکمه لاستیکی و ماسک

* ضد عفونی لباس های کار با محلول پرکلرین غلیظ ( 100 گرم پرکلرین 60% در یک متر مکعب آب ) یا هالامید 10 در هزار ، پس از اتمام کار

* حمام کردن پس از اتمام غسل با استفاده از آب گرم و صابون

* تعویض کلیه لباسهای کار قبل از خروج از غسالخانه و خودداری از بردن لباس های کار به منزل

* مراجعه فوری به پزشک در صورت احساس هرگونه ناراحتی

* باید توجه داشت ساختمان غسالخانه طوری باشد که از ورود مگس به داخل ساختمان جلوگیری بعمل آمده و کف و دیوارهای آن هر روز با هالامید 5 درهزار گندزدایی شود.

* فاضلاب غسالخانه پس از ضد عفونی دفع گردد.

 





   مراقبت از بیمار از هنگام ورود به بیمارستان تا خروج از بیمارستان : در موقع ورود بیمار به بیمارستان باید کلیه البسه بیمار را پس از تخلیه جیبها و تحویل محتویات آن به بیمار و یا همراهان او در یک کیسه متقالی جای داده و در بشکه دویست لیتری که حاوی محلول 5 در هزار هالامید است به مدت یک ساعت گندزدایی نمایید .

·        به هر بیماری که مرخص می شود باید حداقل نیم کیلو گرم پر کلرین و نیم لیتر کرئولین تحویل داده شود.

·        مواد دفعی بیمار ( مدفوع ، خلط  ، استفراغ ) باید تحت نظر بهداشت محیط با محلول شیر آهک 20 درصد و یا کرئولین 5  درصد   یا پر کلرین 20  میلی گرم گندزدایی شود. ( به مدت یک ساعت )‌

·        بخش عفونی بیمارستان باید از کلیه بخش‌ها جدا و کاملا" ایزوله باشد .

·         بیمار مشکوک به التور باید  از سایر بیماران ایزوله شود و اجازه ملاقات   به اطرافیان داده نشود .

·        اطاق ها و راهروهای بیمارستان باید به طور مرتب با محلول 5 در هزار هالامید و یا سایر مواد گندزدای مورد قبول گندزدایی شود .

·         برای توزیع غذا خصوصا" بیماران بخش عفونی از ظروف یک بار مصرف استفاده شود .

·        پس مانده مواد غذایی بیماران عفونی و ظروف یک بار  مصرف پس از استفاده  به عنوان زباله عفونی باید لحاظ شود.

·        کنترل و نظارت دقیق بر  تفکیک ، جمع آوری ، انتقال و امحای ز باله های عفونی  مطابق با دستورالعمل تفیکیک ، جمع آوری ، انتقال و امحای زباله های عفونی

* مواد غذایی :

  1. حذف سبزیجات خام و سالاد از زنجیره غذایی بیمارستان ، الزامی است .
  2.  رعایت بهداشت فردی و بهداشت وسایل و ابزار کار( کنترل برودت، سردخانه و یخچال )   و رعایت بهداشت در  آشپز خانه ، انبار و سلف سرویس الزامی است ،
  3. هنگام پخت ماده غذایی باید دمای تمام  قسمت های ماده غذایی حداقل به  70 درجه    سانتی گراد برسد 
  4. ، ماده غذایی پخته شده در کوتاه  ترین فاصله زمانی ممکن باید مصرف شو دو از مصرف غذای مانده روز قبل خود داری شود .
  5. از کارکنان شاغل در آشپز خانه و توزیع کنندگان غذا مرتبا" آزمایش مدفوع به عمل آید و در صورت آلوده بودن از ادامه کار آنها در آشپز خانه جلوگیری شود .

·          بیماران حتی الامکان از سرویس های بهداشتی مجزا  استفاده نمایند

·        گندزدایی مرتب سرویس های بهداشتی در طول شبانه روز الزامی است

·         لوازم خواب و البسه بیماران بهبود یافته یا فوت شده باید به منزله زباله عفونی تلقی  شود

·         پس از خروج بیمار از اتاق  ، وسایل موجود ( تخت ، ترالی و سایر لوازم موجود در اتاق )  باید با محلول 5 در هزار هالامید یا سایر مواد گندزدای مورد تایید ، گندزدایی شود

·         از ورود حشرات و جوندگان به داخل محوطه بیمارستان به طور جدی محافظت به عمل آید .

·         اتومبیلهایی که برای حمل بیماران مشکوک استفاده می شود باید با محلول 5 در هزار هالامید به نحوی گندزدایی شود که تمام قسمت های داخلی ( درب ، دستگیره و... ) با محلول آغشته شود 

* در مورد کنترل آب شرب :

  1. اگر آب مورد استفاده از شبکه توزیع شهری باشد :  سنجش مستمر کلر آزاد باقی مانده که باید 1 میلی گرم در لیتر باشد .
  2. اگر آب مورد استفاده از شبکه خصوصی بیمارستان تامین می شود باید ( منبع تامین آب ، مخزن ذخیره ، کلرزنی آب ، سنجش کلر آزاد باقی مانده ، نمونه برداری آب  ) باید انجام شود .

* تدفین اجساد :‌

1.       غسل و شستشوی  بیماران فوت شده ( چه مبتلا چه مشکوک ) توسط افراد شاغل در غسال خانه بیمارستان  انجام گیرد و از اطرافیان بیمار استفاده نشود.

  1. قبل از غسل و شستشوی بیمار باید کلیه منافذ جسد با پنبه مسدود و جسد را به مدت 10 دقیقه در محلول غلیظ پرکلرین ( 100 گرم پرکلرین در یک متر مکعب ) نگهداری و پس از غسل با آب کلر دار با کفن آغشته به محلول پرکلرین یا  محلول 2 درصد فنول یا کرزول پیچیده و با آمبولانس مخصوص به محل دفن حمل نمود ( کلیه مراحل کفن و دفن باید زیر نظر بهداشت محیط انجام شود.)
  2. کارگران غسال خانه باید دارای لباس کار نایلونی  مخصوص بوده و با دستکش پلاستیکی و چکمه لاستیکی نسبت به شستشو و غسل میت اقدام نماید
  3. در موقع شستشوی جسد در صورت امکان از ماسک های مخصوص استفاده نماید .
  4. پس از اتمام غسل ، باید  غسال خانه و لباس های کار را با محلول پر کلرین غلیظ ( 100 گرم پرکلرین در یک متر مکعب ) یا هالامید 5 در هزار گندزدایی نماید
  5. پس از اتمام غسل باید از حمام  آب گرم و صابون استفاده شود .
  6. در موقع خروج از غسال خانه باید پس از ضدعفونی دستها کلیه لباس ها را تعویض نمود و از بردن لباس های مورد مصرف در غسال خانه به منزل خود داری شود .
  7. جسد باید در کوتاه ترین زمان ممکن به محل دفن منتقل شود .
  8. عمق گور باید حداقل دو متر باشد .
  9. توزیع غذا در مراسم  خاک سپاری باید محدود باشد و افرادی که در تدفین شرکت دارند ، هیچ کدام در توزیع غذا نباید شرکت کنند

* گندزدایی منازل آلوده :

  1. کلیه اطاق ها ، راهروها درب های ورودی و محل هایی که بیمار با آنها در تماس بوده است باید با محلول 5 در هزار هالامید گندزدایی شود ، کف و سره مستراح را باید با کرئولین 5 درصد یا شیر آهک بیست درصد گندزدایی نمود
  2. البسه مشکوک ، لحاف ، پتو و... باید با محلول 5 در هزار هالامید گندزدایی شود .
  3. زباله را باید در ظرف های در دار جمع آوری و پس از ضدعفونی با شیر آهک 20 درصد یا کرئولین 5 درصد بی خطر نمود .
  4. آب شرب منزل از نظر  ( محل تامین آب ، کلر سنجی ، نمونه برداری ) باید کنترل شود  .

آموزش لازم به ساکنین منزل داده شود که  در صورت احساس ناراحتی به پزشک مراجعه کنند.





اقدامات بهداشت محیط بیمارستان در شرایط اپیدمی التور






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب انتهای سایت مراجعه کنید)





www.environmentalhealth.ir