سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

شستشو و گندزدایی تجهیزات و ظروف در اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی



شستشو و گندزدایی تجهیزات و ظروف در اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی


هنگامی که از یک سینک سه لگنه برای شستشوی ظروف استفاده میشود، ترتیب و توالی بهره برداری و شستشوی ظروف بصورت زیر میباشد:

الف) سینک را قبل از استفاده باید تمیز و گندزدایی نمود.
ب) ابتدا باید تجهیزات و ظروف در محفظه اول سینک با آب محلول گرم شوینده (دمای محلول شوینده نباید از 43 درجه سانتی گراد کمتر باشد( به طور کامل شستشو و تمیز شوند. غلظت شوینده در محلول شستشو را بایستی براساس توصیه کارخانه سازنده تنظیم نمود.
ج) تجهیزات و ظروف باید در لگن دوم با آب تمیز عاری از مواد شوینده شستشو و آبکشی شوند.
د) تجهیزات و ظروف باید در لگن سوم با یکی از روش های مناسب گندزدایی نمود.


بنابراین مطابق شکل در ظرفشویی دستی با سینکهای سه لگنه 5 مرحله زیر بایستی رعایت شود تا از حصول شستشوی بهداشتی ظروف اطمینان حاصل شود:
مرحله 1- جداکردن و پاک کردن باقیمانده مواد غذایی و کثیفی قبل از خشک شدن از روی تمام ظروف و لوازم. شستشوی مقدماتی تحت فشار با آب گرم دارای دمای 49 درجه سانتی گراد یا پاشیدن آب گرم و برس زدن بیشتر کثیفی ها و باقیمانده مواد غذایی را حذف خواهد نمود. حذف باقیمانده مواد غذایی از روی ظروف و همچنین شستشوی مقدماتی موجب کاهش مصرف شوینده
در مرحله شستشو(مرحله دوم)، کاهش ورود ذرات بزرگ باقیمانده مواد غذایی و کثیفی ها به آب شستشو و فاضلاب حاصل از شستشو خواهد شد. بعلاوه اینکه باقیمانده مواد غذایی بصورت خشک جمع آوری خواهد شد.
مرحله 2- شستشو در اولین لگن با آب گرم دارای دمای 49 - 43 درجه سانتی گراد و حاوی یک ترکیب دترجنت موثر. لازم است ظروف شیشه ای مجزا از سایر ظروف شستشو، آبکشی و گندزدایی شوند.
مرحله 3- آبکشی یا شستشوی نهایی از طریق مستغرق نمودن در آب گرم در لگن دوم سینک ظرفشویی. ظروف، فنجان ها و سایر لوازم آشپزخانه بعد از مرحله شستشو، در داخل یک سبد سیمی که از قبل در داخل سینک جاسازی شده است، قرار داده می شود تا از دستکاری و جابجایی زیاد ظروف خودداری گردد. همچنین پاشش آب گرم برای آبکشی مناسب است به شرطی که بطورکامل استفاده شود و زهکش سینک هم باز باشد. ممکن است لازم باشد، آب شستشو در این مرحله را چندین مرتبه تعویض تا ظروف کاملا تمیز شوند.
مرحله 4- گندزدایی در لگن سوم سینک از طریق مستغرق کردن سبد محتوی ظروف در آب گرم دارای دمای 82 - 77 درجه سانتی گراد یا بیشتر به مدت حداقل 30 ثانیه، گرچه معمولاً 2 دقیقه توصیه شده است.
مرحله 5- خشک کردن در هوا: هرگز از حوله جهت خشک کردن ظروف استفاده نشود. خشک کردن با حوله وقت گیر، پر هزینه و عمل غیر بهداشتی است. حوله ها موجب تجمع، رشد و انتشار میکروب ها میشوند. ظروف، فنجان ها و سایر لوازم آشپزخانه را بعد از شستشو به روش بهداشتی جابجا و در محل تمیز و خشک نگهداری شوند. فنجان ها را باید وارونه یا رو به پایین؛ چاقو، چنگال و قاشق با دسته قرار داد. ظروف و لوازمی که به شیوه مناسب با آب داغ جوشان گندزدایی شده اند، در کمتر از یک دقیقه خشک خواهند شد. خشک شدن ظروف پلاستیکی طولانی تر خواهد بود مگر اینکه یک عامل خشک کننده در آب شستشوی نهائی مورد استفاده قرار گیرد.
در قوانین کانادا، دمای آب مورد استفاده در سه قسمت ظرفشویی یعنی شستشو، آبکشی و گندزدایی به ترتیب حداقل 45 ، 45 و 77 درجه سانتی گراد توصیه شده است. اندازه هر لگن ظرفشویی با شستشویی دستی باید به اندازه کافی بزرگ باشد بنحوی که 50 % حجم بزرگترین ظرف مورد استفاده در واحد صنفی در ظرفشویی مستغرق شود تا بتوان آن را شستشو نمود.


شستشوی ظروف و لیوان های شیشه ای در مکان هایی که امکانات کافی ندارند، دارای مشکلات خاصی است. چون شیشه های شفاف نور را عبور می دهند، کوچکترین لکه یا گرد و خاک را نشان خواهند داد بنابراین ضروری است تا ظروف شیشه ای به نحو احسن تمیز باشند. در هر حال ظروف شیشه ای طبق مراحل زیر مجزا از سایر ظروف شستشو و تمیز شوند:
مرحله 1- حذف دستمال ها، مایع و نی ها از داخل فنجان ها و لیوانهای شیشه ای .
سپس جهت حذف شیر و باقیمانده شیره قند، لیوانها با آب گرم شستشوی مقدماتی می شوند. همچنین شستشوی مقدماتی با آب گرم موجب گرم کردن شیشه و جلوگیری از ترک خوردگی آنها، وقتی که در مرحله شسشو و آبکشی نهایی با آب داغ تماس می یابد، خواهد شد. اگر نتوان سریع شستشوی اولیه
لیوان ها را انجام داد، بهتر است آنها را در آب گرم خیس داده تا از خشک و سخت شدن باقیمانده شیر، نوشیدنی ها و کثیفی جلوگیری شود.
مرحله 2- شستشو در آب گرم با دمای 49 - 43 درجه سانتی گراد حاوی مواد شوینده اسید آلی با استفاده ازبرس موی سفت. تا باقیمانده کثیفی حذف شوند.
مرحله 3- آبکشی یا شستشوی نهایی در آبگرم تمیز و یا در یک اسپری آب داغ. اگر از سبد استفاده میشود، باید مراقب بود تا لیوانها طوری چیده شوند تا امکان خروج آب و عبور هوا از میان آنها میسر باشد.
مرحله 4- گندزدایی لیوانهای شیشه ای مطابق روشی که در گندزدایی ظروف گفته شد یا گندزدایی در آب داغ تمیز حاوی 100 میلی گرم در لیتر کلر در سینک ظرفشویی. وقتی غلظت کلر به کمتر از 50 میلی گرم در لیتر کاهش یافت یا اینکه درجه حرارت آب به کمتر از 24 درجه سانتی گراد کاهش یافت باید محلول کلر یا آب داغ به آب داخل سینک افزود. حداقل 10 ثانیه زمان تماس بین ظروف و آب حاوی کلر برقرار گردد. اگر از آب نرم شده (فاقد سختی زیاد) جهت شستشوی نهایی لیوان ها و ظروف شیشه ای استفاده شود ممکن است از تش یکل لکه ها جلوگیری شود. همچنین خشک کردن قسمت زیرین ظروف به جلوگیری از تشیکل لکه ها کمک می کند. بعلاوه استفاده ترکیبات کواترنری و یدوفرها تحت شرایط کنترل شده ممکن است ضد عفونیک‌نند ههای قابل اعتمادی باشند.
مرحله 5- خشک کردن لیوانها و شیشه آلات با هوا از طریق قرار دادن آنها به صورت وارونه بر روی سبد یا زهکش سیمی و یا پلاستکیی بعد از آبکشی و گندزدایی. هرگز با حوله آنها را خشک نکنید
----------------------
منبع: سایت مهندسی بهداشت محیط envi.ir


منبع :
envi.ir