سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

گزیده ای ازآیین نامه کار ساختمان سردخانه ها


sardkhane.jpg - 3.34 Kb

با توجه به افزایش استفاده از مواد منجمد و نوجه به این که خرید روزانه مواد برای بسیاری از اماکن بخاطر حجم بالا و نوسانات قیمت مواد امکان پذیر نمی باشد وجود سرد خانه ها ضروری بنظر میرسد لذا بد نیست که توجهی به بعضی مسائل ساختمانی ایمنی و بهداشتی سرخانه ها داشته باشیم(گزیده ای ازآیین نامه کار ساختمان سردخانه ها):

طبقه بندی انواع سردخانه‏ها

 سردخانه‏ها بر دو نوع می‏باشد :

1 - سردخانه متحرک

2 -  سردخانه ثابت ـ سردخانه ثابت مجموعه‏ایست از ساختمان و تاسیسات مناسب که بتواند مصنوعأ شرایط خاص نگهداری کالای مورد نظر ( مواد خوراکی و فاسد شدنی ) رااز نظر رطوبت نسبی و درجه حرارت و در صورت لزوم‏شرایط اختصاصی مربوط تامین نماید که میتوان به برخی از این سردخانه ها اشاره نمود

                سردخانه تولیدی ـ درنقاط تولیدمواد غذایی ومحصولات کشاورزی برای جنس یااجناس بخصوصی طرح وساخته می شود

                سردخانه ذخیره‏ای - نزدیک به محلهای مصرف ویاتولید ساخته می شود تنوع کالا درآن معمولا " زیاد نیست کالای مورد نظر را می توان در آن نزدیک به حداکثر زمان نگهداری توصیه شده در استانداردهای مربوط ذخیره نمود دفعات ورود وخروج سالیانه کالا درسردخانه کم می باشد .

               سردخانه توزیعی - در مراکز مصرف ویا نزدیک به آن قرار دارد . دفعات ورود وخروج وتنوع کالا در آن زیاد است .

               سردخانه ترانزیتی - در نقاط گمرکی ونقاطی که وسیله حمل و نقل تغییر می باید ساخته می شود . ورود وخروج کالا در آن معمولا " در محصولات بزرگ صورت می گیرد . مدت نگهداری کالا در آن معمولا " کوتاه است .

              سردخانه‏های اختصاصی - این سردخانه‏ها معمولا " در جوار هتلها ، رستورانها ، سوپر مارکتها ، بیمارستانها وسایر مراکز کم مصرف ساخته می شود . ظرفیت این نوع سردخانه خاص نگهداری در این نوع سردخانه‏ها مشمول مقررات این استاندارد نمی باشد . لکن ملزم به رعایت مقررات خاص مراجع قانونی کشور در مورد حفظ بهداشت ونگهداری مواد غذایی می باشد .

ساختمان سردخانه

موقعیت محل سردخانه

1 - امکان داشتن جاده یا راه ارتباطی مناسب با نوع سردخانه ودسترسی به آب وبرق وتلفن وغیره

2 - مناسب بودن محل از نقطه نظر عدم مزاحمت جانوران وحشرات موذی ومیکروبهای آلوده

3 - مناسب بودن محل از لحاظ قرار نگرفتن درمسیر سیل

4 - سردخانه با توجه به جهت وزش بادهای محلی از مراکز وواحدهائی که بنحوی موجب آلودگی هوا ومحیط می شوند می بایستی فاصله کافی داشته باشد .

5 -  حتی الامکان سعی شود که در محل ساختمان سردخانه سطح سفره آب زیرزمینی پائین باشد .

6 -  طرح معماری - پس از انتخاب محل سردخانه باتوجه به موارد فوق ساخت زمین سردخانه بر اساس ظرفیت مورد نظر ورعایت نکات زیر تعیین می گردد .

1 -  در تعیین سطح زمین مورد نیاز برای سردخانه با توجه به ظرفیت ونوع سرد خانه باید علاوه بر سطح زیر بنای قسمتهای سردخانه زمین کافی برای بارگیری وتخلیه ومانوروسایل نقلیه در نظر گرفته شود ضمنا " با توجه به امکانات خدماتی محل ونوع سردخانه پارکینگ وساختمانهای جنبی از قبیل نگهبانی ، توالت عمومی ، دفتر و همچنین محل مسکونی برای کارکنان سردخانه ومحل باسکول ومحوطه جهت فضای سبز وغیره پیش بینی گردد .

2 -  استقرار وتوزیع زمین بنحویست که تسهیلات زیر در آن فراهم می گردد .

             ورود وخروج وسایل نقلیه به محوطه سردخانه وتوزین وتخلیه وبارگیری براحتی انجام گیرد .

             ساختمان اداری ، نهارخوری وسرویسها با توجه به ظرفیت سردخانه دارای زیر بنای مناسب با آن و رعایت تسهیلات ورود و خروج مراجعان و پارکینگ اتومبیل‏ها در محل مناسب است قرار یابد و پیش بینی پارکینگ برای دو دستگاه ماشین آتش نشانی بقسمی که در موارد ، عادی از این محل استفاده نگردد و در محل مناسب استقرار یابد .

            محل استراحت رانندگان در جای مناسب درمحوطه سردخانه و محل مسکونی کارکنان سردخانه خارج از محیط کار سردخانه بلحاظ حفاظت و کنترل ایمنی ساخته شود .

             محل مخصوص جمع آوری زباله و ضایعات در دورترین نقطه محوطه سردخانه در نظر گرفته شود تا از انتشار عفونت و حشرات موذی به ساختمان سردخانه جلوگیری شود .

             اطاق برای نگهداری مواد سریع الاشتعال و قابل انفجار نظیر رنگ روغن گاز وغیره دور از ساختمان‏های اصلی و جنبی سردخانه پیش بینی گردد .

3 - در طرح و تیغه‏بندی ساختمان سردخانه باید نکات زیر رعایت شود .

             تعیین نوع سردخانه ( ترانزیتی ، ذخیره یی ، تولیدی و توزیعی )

             پیش بینی ابعاد و تعداد اطاقهای سرد با توجه به کالاهای مختلف و نوع سردخانه و توجه به سیستم چیدن کالا .

             در نظر گرفتن مدت زمان نگهداری کالا

بطور کلی ساختمان سردخانه از بخش های  زیر تشکیل می‏یابد :

1 - سالنهای نگهداری

2 - راهروهای ارتباطی

3 - آمادگاه :موقعیت آمادگاه پس از سکوی تخلیه قرار می‏گیرد . از این محل معمولا برای بسته بندی و درجه بندی استفاده می‏گردد . ابعاد آمادگاه با توجه به نوع و ظرفیت سردخانه‏ها و سایر احتیاجات تعیین می‏گردد .

4 - پیش سرد کن

5 -  تونل انجماد

6 -  موتور خانه :موتورخانه و انبار لوازم سردخانه باید از قسمتهای سرد مجزا بوده و در ورودی جداگانه داشته باشد موتورخانه بایستی دارای راه فرار باشد یعنی نسبت به بزرگی یا کوچکی آن دستکم دارای دو درب باشد که کارکنان بتوانند ر مواقع اضطرار خود را نجات دهند سطح زیر بنای موتورخانه متناسب با ظرفیت سردخانه و رعایت مسایل فنی و در نظر گرفتن فضای کافی تعیین می‏گردد . (ایمنی و تهویه اجباری )

7 -  اطاق کنترل ـ این اطاق برای استقرار تابلو و کنترل دستگاهها در نظر گرفته می‏شود در بعضی سردخانه‏ها این اطاق با موتورخانه مشترک می‏باشد .

8 -  اطاق ژنراتور ـ این اطاق برای نصب موتور ژنراتور اضطراری با توجه به ظرفیت آن و رعایت نیازهای فنی ساخته می‏شود می‏تواند با موتورخانه مشترک باشد .

9 -  اطاق ترانسفورماتور ( طبق ضوابط وزارت نیرو )

10 -  تعمیرگاه و شارژ باطری ( موقعیت ، ابعاد ، تهویه اجباری )

 11 - سکوی تخلیه و بارگیری :ابعاد سکوی تخلیه و بارگیری با توجه به ظرفیت سردخانه و نوع سردخانه و میزان تخلیه و بارگیری آن تعیین می‏گردد . ارتفاع سکوی تخلیه و بارگیری معمولا بین 1 الی 1/20 مترمی باشد . لبه سکو باید مجهز به ضربه گیر باشد . سکو باید حتی المقدور سرپوشیده باشد .

12 -  دربهای اصلی ( اطاق‏ها به راهروها )

13 -  دربهای اضطراری

14 -  دربهای تخلیه و بارگیری

15 - پله‏های ونردبانهای ثابت جهت ورودوخروج افراد تعمیرکاربه قسمت تجهیزات ولوله‏های تأسیسات ومحلهای مربوطه

 

در تمامی قسمتها باید به ابعاد ، موقعیت ، کف و سقف و بدنه ، ایمنی  توجه داشت

 

نکاتی در باره عایق های رطوبتی و گرمایی

عایق رطوبتی ـ جنس نفوذناپذیر در برابر آب ( مانند مواد قیراندود شده و غیره ) می‏باشد که بمنظور جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به عایق حرارتی و به اطاق در اثر خاصیت لوله‏های موئین و اختلاف فشار جزیی بخار آب موجود در هوای در داخل و خارج سردخانه‏ها که نسبتأ زیاد است بکار می‏رود

خواص عایق و رطوبتی ـ عایق رطوبتی باید دارای خواص زیر باشد :

 الف ـ مقاوم در برابر نفوذ بخار آب و آب

 ب ـ انعطاف پذیری و شکل پذیری

 ج ـ دوام کافی داشته باشد

عایق حرارتی ـ جنسی که ضرب هدایت حرارتی کم می باشد عایق حرارتی گویند و منظور از استفاده از عایق حرارتی جلوگیری از تبادل حرارت بین محیط خارج و داخل سرد خانه است.

 عایق حرارتی باید طوری باشد که از تقطیر آب در سطح گرم عایق جلوگیری نموده و عامل اقتصادی بودن در تعیین ضخامت آن حتی الامکان رعایت گردد . ضخامت عایق باید طوری محاسبه گردد که حرارت متبادله در سطوح مختلف حتی الامکان کمتر از 8 و لزومأ بیشتر از 10 کیلوکالری در ساعت بر متر مربع نباشد .

عایق حرارتی باید دارای خواص زیر باشد :

1.       بو نداشته باشد تا کالای انبار شده بو نگیرد .

2.       از نظر شیمیایی در شرایط سردخانه تجزیه شدنی نباشد .

3.       نم گیر نباشد چون در اثر جذب آب مقاومت حرارتی عایق کم می‏گردد .

4.       جنس آن چنان باشد که میدان کشت به میکروبها ندهد و جای لانه یا عبور و رشد جانوران و حشرات نباشد .

5.       بسهولت شعله ور نشده و آتش‏گیری را شدت ندهد .

6.       در مقابل بارهای وارده تغییر شکل قابل ملاحظه ندهد .

انواع عایق‏های حرارتی ـ انواع متداول عایقهای حرارتی عبارتند از :

 چوب و پنبه

 پشم شیشه

 فرآورده‏های پتروشیمی نظیر پلی استیرین , پلی اوریتین و غیره

توجه:

روی عایقهای حرارتی سطوح جانبی سردخانه بنحوی با مصالحی نظیر اندود سیمانی , نصب ورقهای گالوانیزه , ورقهای آلومینیمی , ورقهای فولادی زنگ نزن و غیره باید پوشانده شود.

در کف سردخانه حتی الامکان از نصب کف شور در اطاقهای سرد اجتناب شود و در صورت ضرورت نصب کف شو , دهنه خروجی آن در کف باید درپوش داشته باشد در ضمن نحوه لوله‏گذاری چنان باشد که از یخ زدگی و همچنین ورود جانوران موذی به داخل سردخانه جلوگیری شود .

کف سردخانه :

sardkhane-kaf.bmp - 449.21 Kb
دیوار سردخانه :

 sardkhane-divar.bmp - 615.62 Kb

مقطع عرضی دیوار سردخانه از قسمت بیرون سردخانه بطرف داخل آن مطابق شکل 2 از بخشهای زیر تشکیل می‏گردد :

 اندود سیمانی ـ در صورتیکه بعلت مسطح نبودن دیوار بدان نیاز باشد .

 عایق رطوبتی ـ ( قیرگونی ـ گونی قیراندود ـ نوعی کاغذ بیتومن یا مواد پلاستیکی ) عایق رطوبتی بکار رفته باید انعطاف‏پذیر باشد تا در برابر نشست‏های جزئی ساختمان مقاومت کند .

 عایق حرارتی ـ عایق حرارتی در دو لایه و یا بیشتر بر روی دیوار چنان چسبیده می‏شود که درزها رویهم نباشد . چنانچه عایق حرارتی از نوع پاشیدنی و یا تزریقی بطور یکپارچه باشد در اینصورت در یک لایه بر روی دیوار قرار می‏گیرد .

 جدار نهائی و تمام شده ممکنست از نوع رابثیزو اندود سیمانی و یا صفحات گالوانیزه و ورقهای آلومینیمی و فولاد ضد زنگ و غیره باشد , در شکل شماره 2 مقطع عرضی دیوار سردخانه که در آن شرایط ساخت بالا رعایت شده است نشان داده می‏شود .

 یادآوری 1 ـ در مواردی که عایق حرارتی بکار رفته از نوع پاشیدنی باشد و شرایط بهداشتی و نگهداری سردخانه ایجاب نماید می‏توان از نصب یا ساخت جدار نهایی صرف نظر نمود .

سقف سردخانه ـ پوشش سقف سردخانه ممکنست به یکی از دو نوعزیر باشد

 ـ سقف تخت

 ـ سقف شیبدار

در مورد سقفهای تخت بایستی مطابق شکل از بالا به پایین ( از قسمت بیرون به داخل سردخانه ) رعایت شود .

درب سردخانه

 دربهای سرد خانه باید متناسب با حجم آن , نوع کالایی که نگهداری می‏شود , روش حمل و نقل باشد . دربهای سردخانه باید دارای ویژگیهای زیر باشد .

1.       از بکاربردن موادیکه محل مناسبی برای رشدونموباکتریها,حشرات و غیره می‏باشد برای ساخت درب خودداری شود .

2.       چهارچوب و درب هر دو باید هوا بندی شده باشد .

3.       بدنه درب باید عایق باشد و روکش محافظ رطوبت داشته باشد .

4.       توصیه می‏گردد درب اطاقهای سرد که ورود و خروج کالا در آن زیاد است با فرمان خودکار باز و بسته شود بهرحال بایستی بتوان با دست نیز درب را بازوبسته کرد .

5.       چنانچه اطاق‏های سرد فقط یک درب داشته باشند یک درب کوچک خروج اضطراری نیز توصیه می‏شود , اندازه این درب به ابعاد 0/9 متر ( عرض ) در 2 متر ارتفاع پیشنهاد می‏شود .

6.       دربهای سردخانه بایستی دارای آنچنان حفاظی باشد که موقع ورود و خروج کالا به دربها لطمه نخورد .

7.       دربهای سردخانه از داخل و خارج قابل باز شدن باشد .

8.       در سردخانه هائیکه ورود و خروج کالا زیاد است درب اطاقهای سرد نباید مستقیمأ به محیط خارج سردخانه باز شود و لازم است فضای بسته در جلوی درب تعبیه گردد .

9.       در سردخانه هائیکه درب آنها مدت زیادی باز بماند , بهتر است قسمت گرم کارگذاشته شود ضمنأ بجای پرده هوا می‏توان از پرده یا درب پلاستیکی بعد از درب اصلی اطاق استفاده نمود .

10.   توصیه می‏گردد در کف ورود و اطاقهای زیر صفر جلوی درب المانهای حرارتی کار گذاشته شود تا از یخ زدگی کف جلوگیری شود .

11.   اندازه درب بایستی چنان انتخاب شود که ورود و خروج کالا از آن براحتی انجام شده و حتی الامکان حداقل اتلاف برودتی را داشته باشد

توجه:

هواکش ـ برای تهویه هوا در اطاق‏های سرد مخصوص نگهداری میوه جات و سبزیجات

 

ایمنی و پیشگیری از حریق

بطور کلی مواد مبرد از نقطه نظر ایمنی به سه گروه تقسیم شده‏اند .

1 - گروه  شامل مبردهای هالوژنه و انیدرید کربنیک می‏باشد , غلظت طبیعی این گروه کمتر از 2 تا 4 درصد حجمی در هوا بوده که برای تنفس بی خطر می‏باشد , مبردهای مربوط به این گروه قابل اشتعال نمی‏باشد .

2 -  گروه شامل مواد مبدی نظیر آمونیاک اتیلین کلراید اتیل کلراید انیدرید سولفورو و همانند آن می‏باشد . این مواد معمولا خورنده و سمی بوده و در غلظت بیش از 0/5 تا 1 درصد حجمی در هوا مضر و خطرناک بوده و در شرایطی در غلظت بین 5 تا 25 درصد قابل انفجار می‏باشد .

3 -  گروه شامل مبردهای از نوع هیدروکربور که قابل اشتعال می‏باشد مانند اتان پروپان ـ بوتان و غیره این مواد با غلظت بین 0/4 تا   درصد برای تنفس بمدت دو ساعت مضر نمی‏باشد , ولی چون قابلیت اشتعال این مواد خیلی زیاد است بایستی احتیاطهای لازم بعمل آید .

 

بمنظور ایمنی و کنترل حفاظتی در سردخانه اقدامات زیر بایستی بعمل آید .

1.    در سردخانه حداقل دو دستگاه , سلیندرهای هوای فشرده  با حداقل ظرفیت هر یک سه ربع ساعت کار باید نصب گردد و همچنین ماسک و حفاظ چشم به تعداد مناسب که حداقل آن دو دستگاه باشد در محل ضروریست .

2.    در هر سردخانه وجود لباسهای حفاظتی شامل لباس گرم , کلاه پشمی , کفش , دستکش و کلاه ایمنی به تعداد کارکنان اتاق‏های سرد ضروریست .

3.    در هر سردخانه نسبت به موقعیت و وسعت و نوع گاز مصرفی سردخانه دستگاه خاموش کن دستی ( از نوع چادر خشک شیمیایی و یا انیدریدکربنیک ) به تعداد کافی با نظر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهیه و در محل‏های مناسب نصب وآماده باشد .

4.    در هر سردخانه رنگ لوله‏های گاز بایستی مشخص بوده و بآسانی از سایر لوله‏ها متمایز باشد .

5.    برای پیشگیری از وقوع نشت بایستی شبکه‏های گاز و همچنین کمپرسورها ( در مورد هر سه گروه I, II, III) در فاصله زمانهای معین و مناسب مورد بازدید قرار گیرد .

6.    موتورخانه , محل مخازن و محلهای مورد احتیاج دیگر جهت تخلیه گازهای قابل اشتعال بایستی از دستگاههای تهویه که در حین کار تولید جرقه نکنند ( موتور بسته ) استفاده گردد .

7.    از زنگ زدگی سیستم مخصوصأ در مناطق و محلهای مرطوب بایستی جلوگیری شود .

8.    کلیه فلکه‏های گردان و دستگاههای , تسمه‏ها و پله‏ها و پاگرد طبقات بایستی دارای حفاظ باشد .

9.    در داخل کلیه اطاقهای سرد شاسی اعلام خطر که در فضای تاریک بخوبی دیده شود آماده کار باشد تا هر گاه بعللی کارگر داخل سردخانه احتیاج بکمک داشته باشد بتواند آژیر خطر را بصدا در آورد , در ضمن چراغ قرمزی نیز روی تابلو در محلی که معمولا تحت مراقبت خدمه سردخانه است روشن شود و شماره اطاقی که آژیر آن بصدا در آمده است مشخص گردد لازم به یادآوریست که سیستم اعلام خطر بایستی بوسیله باطری کار نماید .

10.      توصیه می‏شود با توجه به موقعیت محل و ساختمان , سیستم برق گیر حفاظتی پیش بینی گردد .

11.      نشت یاب آمونیاک در سردخانه‏های آمونیاکی موجود باشد .

12.      اطاق شارژ باطری مجزا از سایر اطاقهای سردخانه بوده و دارای هواکش مناسب باشد .

13.      روشنایی اضطراری جهت نشان دادن راهروهای خروجی ضروریست و این سیستم بایستی بصورت اتوماتیک بعد از قطع جریان برق یا باطری روشن گردد .

14.      در سردخانه‏ها جهت مبارزه با آتش غیر از وسایل پیش‏گیری مانند کپسولهای مخصوص سیستم لوله کشی آب باید تعبیه گردد .

15.      این سیستم لوله کشی باید مجهز به تعداد مناسب قرقره شیلنگ در قسمت راهرو سردخانه ( محل بالای صفردرجه ) تعبیه گردد بطوریکه بتوان از دو نقطه با آتش مبارزه نمود .

16.      شیرهای آتش نشانی نصب شده در محل باید مطابق استاندارد آتش نشانی ناحیه باشد .

17.      برای جلوگیری از بروز سوانح و حوادث بکارکنان سردخانه بایستی آموزش کافی و لازم داده شود . در هر زمان بایستی حداقل دو نفر از کارکنان که گواهی آموزش لازم از اداره آتش نشانی محل از نظر اطفأ حریق و استفاده از وسایل آتش نشانی و وسایل اخذ نموده‏اند در سردخانه حضور داشته باشند .

18.      در سردخانه‏هائی که از انواع گازها ( مثلا از دود گوگرد بمنظور جلوگیری از رشد قارچ در انگور ) استفاده می‏نمایند پتوی گرم و محل استراحت بایستی پیش بینی گردد و همچنین شیرهای مخصوص شستشوی دهان و گوش وبینی و موادی مانند اسید بوریک و سایر وسایل بهداشتی در نظر گرفته شود .

19.      حتی الامکان از کارکردن به تنهائی در هر اطاق سرد باید خودداری کرد و قبل از قفل کردن درب هر اطاق باید اطمینان حاصل کرد که شخصی در اطاق باقی نمانده است .

 

ایمنی

·         نصب : نصب دستگاه اتوماتیک قطع کننده فشار بالا برای محافظت در برابر ازدیاد فشار کندانسور ضروریست .

·         نصب دستگاه اتوماتیک کنترل فشار روغن برای جلوگیری از قطع روغن به قسمتهای متحرک کمپرسور و در نتیجه جلوگیری از خطرات احتمالی حریق اجباریست .

·         نصب دستگاه قطع کننده فشار بالا به سر سیلندر کمپرسور در محلی که سازنده تعیین کرده ضروریست و میبایستی قبل از شیر خروجی کمپرسور قرار گیرد .

·         در مسیر جریان آب کندانسور باید دستگاهی بنام (Flow Switch) نصب گردد تا چنانچه جریان آب قطع گردد کمپرسور بطور خودکار متوقف گردد .

·         استفاده از شیر اطمینان بر روی کندانسورها و منابع سیال مبرد اجباریست , اگر شیر اطمینان برای مصرف آمونیاک و یا سیال‏های مبرد دیگر باشد لازم است شیر اطمینان مجهز به لوله تخلیه در فضای باز و در ارتفاع بالای ساختمان باشد .

·         در مواقعی که از الکتریسیته برای آب کردن یخ دستگاههای تبخیر کننده استفاده می‏شود , لازم است خاتمه یخ‏زدائی بوسیله ترمواستات که در محل صحیح بر روی کویل قرارگرفته با یک کلید حساس به فشار انجام شود در غیراینصورت خطر آب شدن لحیم لوله‏ها و رخنه گاز مبرد به فضای محل وجود دارد .

·         نصب دستگاه اتوماتیک ثبات درجه حرارت جهت اطاق‏های سرد ضروریست

·         در اطاقهای سرد چراغهای روشنائی و کلیدهای قطع و وصل آن بایستی از نوع ضد رطوبت و مناسب برای شرایط کار اطاقهای مزبور باشد , توصیه می‏گردد یک چراغ جهت نشان دادن روشن یا خاموش بودن چراغهای داخل اطاق سرد بیرون از اطاق و بالای درب نصب شود , پیشنهاد می‏گردد چراغی بمنظور تامین حداقل دید بطور دائم در اطاق سرد روشن باشد .

·         در اطاقهای سرد پریز و فیوز نباید نصب گردد . ضمنأ توصیه می‏شود حتی الامکان از بکار بردن جعبه تقسیم در داخل اطاقهای سرد اجتناب گردد , در صورت اجبار بایستی از جعبه تقسیم از نوع ضد رطوبت استفاده شود .

·         برای هر یک از دستگاههای مصرف کننده برق در داخل اطاقهای سرد بایستی رشته کابل مستقل و بدون نوار چسب و حتی الامکان بطور یکسره از تابلوی مخصوص واقع در خارج و درمجاورت درب آن کشیده شود و روی تابلوی مزبور کلید قطع و وصل و فیوزهای مستقل برای هریک از مصرف کننده‏ها نصب گردد .

·         کلیه تابلوهای سردخانه و مسائل برقی بایستی بطریق مناسب اتصال زمین داشته باشند . بدین منظور لازم است شبکه اتصال زمین مناسب در نظر گرفته شود .

·         موتور بادزنها و سایر لوازم برقی که داخل اطاق سرد نصب می‏گردند بایستی از نوع ضد رطوبت و مناسب با شرایط اطاق باشند .

·         در خارج از محیطهای سردخانه سیم کشی داخل لوله فولادی مخصوص و روی کار باشد .

·         کلیه کارهای برق از قبیل سیم کشی , لوله کشی , کابل کشی نصب وسایل روشنائی اطاقها و غیره می‏بایست نوعی عمل شود که با حداقل استانداردهای متداول کشورهائی که استاندارد آنها مورد قبول موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می‏باشد تطبیق نماید

 

بهداشت و نگهداری

1.       توصیه می‏گردد یک حوضچه مورب بلافاصله پس از درب ورود اصلی سردخانه که باید با یک ماده ضد عفونی کننده از قبیل پرکلرین پر گردیده ساخته شود تا وسائط نقلیه مجبور به عبور از آن گردد .

2.       در سردخانه‏های ترانزیتی و توزیعی حداقل هر شش ماه یکبار و در سایر انواع سردخانه‏ها پس از هر بار تخلیه کامل هر اطاق , اطاق مزبور باید ضد عفونی و شستشو گردد .

3.       جزو وسایل و تجهیزات مورد لزوم جهت کنترل درجه حرارت عمق کالای نگهداری شده ترمومتر سوزنی ( سونه‏دار ) در سردخانه‏هائی که دارای تونل انجماد می‏باشد پیشنهاد می‏گردد .

4.       روش چیدن محصولات در سردخانه بایستی با توجه به استانداردهای مربوطه که قبلا تصویب شده است بوده و رعایت آن اجباریست .

5.       مدت نگهداری و ضوابط مربوط به روشهای نگهداری مواد غذایی نیز بایستی منطبق با استانداردهای مربوطه باشد .

6.       هر سردخانه بایستی دارای مسئول بهداشت فنی بوده که دارای تحصیلات و تخصص در رشته‏های مربوط به مواد غذایی ( صنایع غذایی ـ کشاورزی ـ تغذیه ) بوده و صلاحیت این فرد یا افراد برای احراز این سمت می‏باید مورد تائید وزارت بهداشت ( اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی ) باشد .

7.       در سردخانه‏ها کارکنانی که با مواد غذایی سردکار دارند باید دارای کارت گواهی سلامت ( کارت معاینه بهداشتی ) از اداره بهداشت محل باشند .

8.       آب مصرفی سردخانه‏ها جهت شرب و شستشو باید عاری از آلودگی بوده و با توجه به نظریه مقامات بهداشت مواد غذایی سالم و قابل مصرف باشد .

9.       فاضلاب و یا پس آب سردخانه‏ها باید در شرایط محفوظ وبهداشتی دفع گردد .

10.   از ورود جریان فاضلاب سردخانه‏ها بدون انجام عمل تصفیه به رودخانه‏ها خودداری شود .

11.   در صورتیکه برای دفع فاضلاب از چاه معمولی و یا آبکش استفاده می‏شود دقت لازم در امر جلوگیری از آلودگی چاه‏های آب مجاور انجام گیرد .

12.   برای جلوگیری از تکثیر حشرات هر هفته بایستی مقداری نفت و یا لیندین , وی الدرین کرئولین و یا سموم مشابه دیگر در فاضلاب ریخته شود

13.   دمای 0-6 درجه سانتیگراد ورطوبت80-90درصد برای رشد کپکها ومخمرها می باشد کپکها دریخچالها وسرد خانه ها برروی غذاودیوارهاوسایر وسایل و سطوح رشد می کنند.

برای کنترل کپک توصیه می شود سطوح  آلوده با یک دترجنت قلیایی یا محلول هیپو کلرید سدیم 5000 میلیگرم در لیترشسته شود پاشیدن ترکیبات آمونیوم چهارگانه 500 میلی گرم در لیتر و شستشوی سطح و سپس پاشیدن مجدد آمونیم چهارگانه 400- 500 میلی گرم در لیتر برای هر هفته یا هردو هفته یکبار

 

منبع : آیین نامه کار ساختمان سردخانه ها

سید محسن انصاری یگانه


جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)