سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

انفلوانزای با منشا خوکی

راهنمای کنترل محیطی

برای مقابله با انفلوانزای با منشا خوکی  A(H1N1)  در:

مدارس

مهدکودک و روستا مهدها

مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی

سامانه های حمل ونقل عمومی شهری

مراکز جمعی شبانه روزی

مدت زمانی که  ویروسH1N1  با منشاء خوکی می تواند در محیط باقی بماند و بیشترین مکان هایی که امکان آلودگی آن را دارد به شرح زیر می باشد:

در خارج از بدن ویروس به مدت ۲ تا ۸ ساعت زنده می ماند. امادر دمای ۷۵ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد و در تماس با مواد ضد عفونی کننده مانند هیدروژن پروکساید، بتادین و الکل ا به راحتی از بین میروند. اما منابع آلودگی در انسان شامل: بینی ، دهان، لب ها، چشم ها  و دست ها می باشند. زیرا مکان های فوق بیشتر مورد تماس دستها در افراد عادی می باشد.
اما بیشترین امکان آلودگی محیطی در وسایلی است که به نحوی با دست، صورت انسان در تماس می باشند همانند دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده  پله ها، بالشت و ملافه، اسباب بازی ها ، وسایل آشپزی و آشپزخانه، وسایل عمومی که مورد استفاده مشترک می باشد همانند اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و … . بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت خود را با آب و صابون شستشو دهید.

دستورالعمل شستن دستها جهت پیشگیری از انتقال ویروسH1N1
دستها باید با آب گرم و صابون به مدت
۱۵ تا ۲۰ ثانیه به طریقه زیر شسته شوند

1-دستها را مرطوب کنید

2- از صابون مایع استفاده کنید

3-کف دستها را خوب به هم بمالید

4-انگشتان را بشوئید

5-مچ ها را بشوئید

6-شست را بشوئید

7- بین انگشتان را بشوئید

8- آبکشی کنید

9- با دستمال کاغذی خشک کنید

10-شیر آب را با همان دستمال ببندید

نحوه نظافت و ضدعفونی نمودن محیطهای مدرسه:

۱-  مسئول نظافت مدرسه یک نفر مشخص باشد و این فرد نباید هیچگونه دخالتی درامر عرضه، تولید، خرید و یا فروش مواد غذایی در مدرسه داشته باشد.

۲-   فرد/ افراد مسئول نظافت مدرسه در هنگام نظافت باید از ماسک - دستکش- و لباس کاراستفاده نمایند.

۳-  پارچه هایی که برای نظافت مورد استفاده قرار میگیرند باید پس از هر بار مصرف توسط محلول هیپو کلریت سدیم(آب ژاول) 1% گندزدایی شوند.

۴- گرد و خاک و غبار و سطوح  را ابتدا با پارچه نمدار تمیز نمائید.

5- محلول گند زدایی کننده هیپوکلریت سدیم %۱ (به ازاء هر پیمانه آب ژاول 5 پیمانه آب) را در سطل آماده نمائید.
6- پارچه را در سطل فروبرده و بعد از آغشته شدن آن پارچه ها را فشرده و با کم کردن آب اضافی آن جهت سطوحی مانند (محل های ورود و خروج، روی میز و صندلی، دستگیره ها، کنار پنجره ها، وسائلی که احتمالاً با دست لمس شده اند مانند کامپیوتر،تلفن و.........)استفاده کنید.از تی مخصوص فقط برای گند زدایی همه مکانهایی که امکان آلودگی وجود دارد استفاده نمایید.

7- سطل و دستمال ها و وسائل نظافت و گند زدایی سرویسهای بهداشتی باید از وسایلی که برای مکانهای دیگر از جمله آبخوری و کلاسها استفاده میشود مجزا باشد.

8- در طول مدت نظافت مراقب باشید. لباس، دستکش و ماسک مخصوصتان پاره نشود و آسیب نبینند و در صورت صدمه آنرا تعویض نمایید.

9- باز کردن درب یاپنجره اتاقها بعنوان تهویه ی مناسب در طول مدت نظافت ضروری است . لازم  است سطوح گندزدایی شده بمدت 10 دقیقه خیس بماند.

10- لازم است نظافت را از یک نقطه اغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسانید.

11- امحاء دستمال کاغذی های استفاده شده و همچنین ادوات یک بار مصرف نظافت باید در سطلهای دردار پدالی صورت گیرد و تخلیه مخازن زباله در کیسه های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت توسط مسئول نظافت همان شیفت با توجه به مقررات پیش گفت انجام میگیرد. سطلهای دردار استفاده نمایید.

12- کلیه وسایلی که امکان گند زدایی آن از روش فوق وجود ندارد مانند تجهیزات آزمایشگاهی، وسائل ورزشی و غیره یاید با استفاده از روش غوطه وری گند زدایی گردد. در این روش محلول آب ژاول به غلظت توصیه شده تهیه و وسایل فوق بصورت غرقابی بمدت 10 دقیقه در آن باقی میمانند.

13- گند زدایی دارای تماس مشترک و مستمر مانند دستگیره های در، نرده های  پله ها و سرویسهای بهداشتی قبل از هر زنگ تفریح باید انجام گیرد و سایر سطوح مانند کف اتاقها، راهروها، سالنهای آمفی تاتر و.....در پایان هر شیفت انجام میگیرد
 14- جهت تامین تهویه مناسب برای کلاسها و محل تجمع دانش آموزان بین زنگهای تفریح پنجره و در های کلاس باز و در تا آنجا که امکان داشته باشد سیستمهای تهویه و هواکش و خنک کننده و باد بزن ها برای بهبود کیفیت هوای اتاقها استفاده شود.

15- استفاده از محلهای تجمع نظیر آمفی تاتر و نمازخانه در حد فاصل حداقل 8 ساعت پیش بینی شود. برای نماز خانه ها استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل دارد.

16- سبدهای حمل شیر مدرسه باید گند زدایی شوند و از "نی" های پوشش دار تکی استفاده شود.

نکته: "تی هایی" که برای نظافت کف اتاقها و سالنها و غیره استفاده میشود باید دارای چندین "سره" اضافی باشند . پس از استفاده ازهر سره میبایست در آب داغ شسته و سپس در محلول آماده شده ی آب ژاول بمدت 10 دقیقه غوطه ور بماند. بعد از آن در دمای اتاق خشک شده و برای استفاده آماده باشد

نکته:  نظافت حیاط مدرسه باید پس از پایان هر شیفت انجام گیرد

-       آب پاشی اولیه

-       استفاده از جارو/تی جهت جمع آوری گرد و خاک  

 ایمنی در کاربرد مواد گندزدا:

-  جعبه کمکهای اولیه باید در هرمدرسه و یا هر مکانی که مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد در دسترس باشد.

-  کاربرد هر ماده شیمیایی باید براساس دستورالعمل مصرف و استانداردهای ایمنی تهیه شده توسط تولیدکننده انجام شود.

-  هنگام تهیه محلول رقیق همیشه باید محلول غلیظ به آب اضافه شود. از اضافه کردن آب به محلول غلیظ خودداری کنید.

-       تماس پوست با محلول غلیظ موجب سوختگی شدید خواهد شد.

-  در هنگام کاربرد محلول رقیق تهیه شده باید از پوشش مناسب صورت استفاده شود.

سامانه های حمل و نقل

1- رعایت مسایل بهداشت فردی : شامل پرهیز از دست دادن با یکدیگر به دلیل مسایل بهداشتی و یا استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن  و شستن مرتب دستها با آب و صابون .

2- استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و در صورت امکان پنجره های اتوبوس در مواقع انتظار برای مسافرگیری.

3- گندزدایی وسائط حمل و نقل عمومی شامل اتوبوسهای تندرو، خطی و خصوصی شامل دو مرخله در هر شیفت میباشد:

 الف) در پایان هر شیفت کاری

ب) در میانه شیفت

4-  دستورالعمل گندزدایی:

  نظافت سطوح دارای تماس مشترک شامل : میله های افقی و عمودی، دستگیره ها، پشتی صندلیها و فرمان اتوبوس, تجهیزات آشپزخانه، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده  پله ها و وسایل عمومی و ...... با کمک مواد شوینده و دستمال تمیز و خشک انجام, سپس توسط مایع سفید کننده( آب ژاول 1% ) و با کمک دستمال تمیز دیگری گند زدایی انجام میگیرد

توجه:

الف)هنگام گند زدایی و نظافت، اتوبوس با ید خالی از مسافر بوده و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و هواکش جهت تهویه بهتر هوا نیز روشن باشد.

ب) دو مرحله نظافت و گندزدایی دو مرحله جدا از یکدیگرند و نباید هیچگونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا انجام گیرد.  

نکته:

الف) محلول گندزدا باید روزانه تهیه و استفاده شود(کارایی محلول پس از گذشت 24 ساعت کاهش میابد)

ب) گندزدا باید با آب سرد یا معمولی تهیه گردد

1- امکانات لازم برای شستشوی مرتب دستها و استفاده از ماسک یکبار مصرف نوع  N95در طول شیفت (به ازاء هرشیفت حداقل 2 ماسک) و شستشوی روزانه اونیفورم برای رانندگان پرسنل کنترل خط و فروش بلیط باید فراهم شود.

2-  استفاده از شوینده های با پایه الکل بدون نیاز به آب (Hands Rub)  در کلیه استگاههای مترو و در صورت امکان ایستگاههای BRT در نقطه ی کارت زنی مسافران و الزام مسافرین به استفاده از آن توصیه میشود.

3-  در صورت بروز هرگونه علائم شبیه سرماخوردگی های فصلی در پرسنل سامانه های حمل و نقل مانند: حمله ناگهانی تب، بی‌حالی، درخود فرو رفتن، بی‌اشتهایی و سرفه، سردرد،کوفتگی و درد مفاصل، عطسه، ناراحتی تنفسی، سرخ شدن یا التهاب و آبریزش از بینی و در مواردی نیز تهوع، استفراغ و اسهال باید بلافاصله از ادامه کار منع و به مراکز بهداشتی درمانی/پزشک معتمد ارجاع داده شود و فقط با تاییدیه رسمی این مراکز/افراد به محل کار خود بازگردند. با هماهنگیای لازم با کارفرما در طول مدت غیبت از کار ضمن جایگزینی وی حقوق و مزایای کامل باید در طول این مدت به وی پرداخت شود.

4- تامین میوه های تازه مانند پرتقال ، نارنگی و لیمو شیرین بصورت استفاده روزانه برای همه ی پرسنل شامل رانندگان ، پرسنل کنترل خط و فروش بلیط توصیه میشود

5- نصب تابلوهای توصیه ای و آموزشی برای بکارگیری تمهیدات لازم  در جهت مقابله با شیوع آنفولانزای نوع A(H1N1)با منشاء خوکی در محل ایستگاههای سامانه های حمل و نقل ضروری است.

6- جایگزینی بلیطهای کاغذی و پول نقد با کارتهای اعتباری موکدا توصیه میگردد.

  فرد/ افراد مسئول نظافت ایستگاهها و سامانه هادر هنگام نظافت باید از ماسک - دستکش- و لباس کاراستفاده نمایند.

7- پارچه هایی که برای نظافت مورد استفاده قرار میگیرند باید پس از هر بار مصرف توسط سفید کننده( محلول هیپو کلریت سدیم آب ژاول) 1% گندزدایی شوند.

8-   گرد و خاک و غبار و سطوح  را ابتدا با پارچه نمدار تمیز نمائید.

9-   محلول گند زدایی کننده سفید کننده( هیپوکلریت سدیم %۱ به ازاء هر پیمانه آب ژاول 5 پیمانه آب) را در سطل آماده نمائید.

10-   پارچه را در سطل فروبرده و بعد از آغشته شدن آن پارچه ها را فشرده و با کم کردن آب اضافی آن جهت سطوحی مانند (محل های ورود و خروج، روی میز و صندلی، دستگیره ها، کنار پنجره ها، وسائلی که احتمالاً با دست لمس شده اند مانند کامپیوتر،تلفن و.........)استفاده کنید.از تی مخصوص فقط برای گند زدایی همه مکانهایی که امکان آلودگی وجود دارد استفاده نمایید.

11-   سطل و دستمال ها و وسائل نظافت و گند زدایی سرویسهای بهداشتی باید از وسایلی که برای مکانهای دیگر استفاده میشود مجزا باشد.

12-  در طول مدت نظافت مراقب باشید. لباس، دستکش و ماسک مخصوصتان پاره نشود و آسیب نبینند و در صورت صدمه آنرا تعویض نمایید. باز کردن درب یاپنجره اتاقها بعنوان تهویه ی مناسب در طول مدت نظافت ضروری است . لازم  است سطوح گندزدایی شده بمدت 10 دقیقه خیس بماند.

13-  لازم است نظافت را از یک نقطه اغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسانید.

14-   امحاء دستمال کاغذی های استفاده شده و همچنین ادوات یک بار مصرف نظافت باید در سطلهای دردار پدالی صورت گیرد و تخلیه مخازن زباله در کیسه های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت توسط مسئول نظافت همان شیفت با توجه به مقررات پیش گفت انجام میگیرد.

15-  استفاده از محلهای تجمع نظیر  نمازخانه در حد فاصل حداقل 8 ساعت پیش بینی شود. برای نماز خانه ها استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل دارد.

مراکز تهیه و توزیع

1- متصدیان مراکز موظفند پس از سرویس دهی هر میز در رستورانها و هتلها باید کلیه ظروف پذیرایی ، لیوان، چنگال، کارد، بشقاب و پارچ آب تعویض و گندزدایی شود و برای سرویس دهی به مشتریان جدید از سرویسهای جایگزین استفاده کنند .

2- چنانچه از پوشش یکبار مصرف برای میز غذاخوری استفاده میشود باید پس از هر بار استفاده مشتری تعویض گردد در غیر اینصورت پس از هر بار سرویس گندزدایی شود

توجه:

الف) سرو نمک، فلفل، سماق و آب خوردن ترجیحا در بسته بندی های یکبار مصرف انجام گیرد در غیر اینصورت ظروف حاوی آنها باید به روش فوق گند زدایی شود.

ب) هنگام گند زدایی و نظافت، سالنها باید خالی از مشتری بوده و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و هواکش جهت تهویه بهتر هوا نیز روشن باشد.

ج) دو مرحله  ی نظافت و گندزدایی دو مرحله جدا از یکدیگرند و نباید هیچگونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا انجام گیرد.  

نکته:

1- متصدی ملزم به نصب تابلوهای هشدار دهنده با مضمون" بدلیل مقابله با شیوع آنفولانزای خوکی لازم است مشتریان قبل و بعد از صرف غذا نسبت به شستشوی صحیح دستهای خود با آب و صابون اقدام کنند.

2-   فرد/ افراد مسئول نظافت مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی در هنگام نظافت باید از ماسک - دستکش- و لباس کاراستفاده نمایند.

3-  متصدی موظف است تا نسبت به تامین و نصب دستگاه خشک کن دست / دستمال کاغذی در توالتها و سرویسهای بهداشتی اقدام کند.

مراکز شبانه روزی

1- آشپزخانه ها و محلهای سرو غذا در این مراکز موظفند پس از سرویس دهی هر میز کلیه ظروف پذیرایی ، لیوان، چنگال، کارد، بشقاب و پارچ آب تعویض و گندزدایی شود و برای سرویس دهی به مشتریان جدید از سرویسهای جایگزین استفاده کنند .

2- چنانچه از پوشش یکبار مصرف برای میز غذاخوری استفاده میشود باید پس از هر بار استفاده مشتری تعویض گردد در غیر اینصورت پس از هر بار سرویس گندزدایی شود.

نکته:

3- فرد/ افراد مسئول نظافت  این مراکز در هنگام نظافت باید از ماسک - دستکش- و لباس کاراستفاده نمایند.

4- پارچه هایی که برای نظافت مورد استفاده قرار میگیرند باید پس از هر بار مصرف توسط سفید کننده( محلول هیپو کلریت سدیم آب ژاول) 1% گندزدایی شوند.

5-   گرد و خاک و غبار و سطوح  را ابتدا با پارچه نمدار تمیز نمائید.

6-   محلول گند زدایی کننده سفید کننده( هیپوکلریت سدیم %۱ به ازاء هر پیمانه آب ژاول 5 پیمانه آب) را در سطل آماده نمائید.

7-  پارچه را در سطل فروبرده و بعد از آغشته شدن آن پارچه ها را فشرده و با کم کردن آب اضافی آن جهت سطوحی مانند (محل های ورود و خروج، روی میز و صندلی، دستگیره ها، کنار پنجره ها، وسائلی که احتمالاً با دست لمس شده اند مانند کامپیوتر،تلفن و.........)استفاده کنید.از تی مخصوص فقط برای گند زدایی همه مکانهایی که امکان آلودگی وجود دارد استفاده نمایید.

8-  سطل و دستمال ها و وسائل نظافت و گند زدایی سرویسهای بهداشتی باید از وسایلی که برای مکانهای دیگر استفاده میشود مجزا باشد.

9-  در طول مدت نظافت مراقب باشید. لباس، دستکش و ماسک مخصوصتان پاره نشود و آسیب نبینند و در صورت صدمه آنرا تعویض نمایید.

10-  باز کردن درب یاپنجره اتاقها بعنوان تهویه ی مناسب در طول مدت نظافت ضروری است . لازم  است سطوح گندزدایی شده بمدت 10 دقیقه خیس بماند.

11-   لازم است نظافت را از یک نقطه اغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسانید.

12-   متصدی موظف است تا نسبت به تامین و نصب دستگاه خشک کن دست / دستمال کاغذی در توالتها و سرویسهای بهداشتی اقدام کند.

13-   امحاء دستمال کاغذی های استفاده شده و همچنین ادوات یک بار مصرف نظافت باید در سطلهای دردار پدالی صورت گیرد و تخلیه مخازن زباله در کیسه های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت توسط مسئول نظافت همان شیفت با توجه به مقررات پیش گفت انجام میگیرد.

14-  استفاده از محلهای تجمع نظیر  نمازخانه در حد فاصل حداقل 8 ساعت پیش بینی شود. برای نماز خانه ها استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل دارد

مهد کودکها

فضای مورد نیاز :

 1- ازائ هر کودک باید حداقل 4 متر مربع فضا باشد

2- حداقل فضای مورد نیاز برای هر واحد توالت 5/2 متر مربع می‌باشد 

3-فضای بازی  مهدکودک باید به این نکته توجه شود که همه کودکان بطور همزمان از فضای بازی مهد کودک استفاده نکنند

نحوه نظافت و ضدعفونی نمودن محیطهای مهدکودک و روستا مهد :

1- مسئول نظافت مهد یک نفر مشخص باشد و اونباید هیچگونه دخالتی درامر عرضه، تولید، خرید و یا فروش مواد غذایی  و نگهداری کودک داشته ی مهدکودک و روستا مهد  داشته باشد.

2- اتخاذ تدابیر لازم واقدام سریع درانجام کمکهای اولیه درمواقعی که جدا کردن کودک بیمار از سایر کودکان

3- فرد/ افراد مسئول نظافت مهد کودک  در هنگام نظافت باید از ماسک مخصوص N۹۵- دستکش- و لباس/کاور/پوشش  مخصوص یک بار مصرف استفاده نمایند.

4- پارچه هایی که برای نظافت مورد استفاده قرار میگیرند باید پس از هر بار مصرف توسط محلول هیپو کلریت سدیم(آب ژاول) 1% گندزدایی شوند.

5-  گرد و خاک و غبار و سطوح  را ابتدا با پارچه نمدار تمیز نمائید.

6-  محلول گند زدایی کننده هیپوکلریت سدیم %۱ (به ازاء هر پیمانه آب ژاول 5 پیمانه آب) را در سطل آماده نمائید

7- پارچه را در سطل فروبرده و بعد از آغشته شدن آن پارچه ها را فشرده و با کم کردن آب اضافی آن جهت سطوحی مانند (محل های ورود و خروج، روی میز و صندلی، دستگیره ها، کنار پنجره ها، وسائلی که احتمالاً با دست لمس شده اند مانند تلفن و......... استفاده کنید.

8- از تی مخصوص فقط برای گند زدایی همه مکانهایی که امکان آلودگی وجود دارد استفاده نمایید.

9- سطل و دستمال ها و وسائل نظافت و گند زدایی سرویسهای بهداشتی باید از وسایلی که برای مکانهای دیگر از جمله آبخوری و کلاسها استفاده میشود مجزا باشد.

10-   شستشوی سرویسهای بهداشتی و حمام ابتدا با پودر شوینده و سپس با مواد ضدعفونی کننده مناسب انجام شود

11-  در طول مدت نظافت مراقب باشید. لباس، دستکش و ماسک مخصوصتان پاره نشود و آسیب نبینند و در صورت صدمه آنرا تعویض نمایید

12-  باز کردن درب یاپنجره اتاقها بعنوان تهویه ی مناسب در طول مدت نظافت ضروری است . لازم  است سطوح گندزدایی شده بمدت 10 دقیقه خیس بماند.

13-  لازم است نظافت را از یک نقطه اغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسانید.

14-  امحاء دستمال کاغذی های استفاده شده و همچنین ادوات یک بار مصرف نظافت باید در سطلهای دردار پدالی صورت گیرد و تخلیه مخازن زباله در کیسه های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت توسط مسئول نظافت همان شیفت با توجه به مقررات پیش گفت انجام میگیرد. و از سطلهای دردار استفاده نمایید.

15-  کلیه وسایل بازی  کوچک یاید با استفاده از روش غوطه وری گند زدایی گردد. در این روش محلول آب ژاول به غلظت توصیه شده تهیه و وسایل فوق بصورت غرقابی بمدت 10 دقیقه در آن باقی میمانند.

16-  گند زدایی دارای تماس مشترک و مستمر مانند دستگیره های در، نرده راه پله ها و سرویسهای بهداشتی سطوح تاپ وسرسره در طول روز 2 بار   باید انجام گیرد و سایر سطوح مانند کف اتاقها، راهروها، اتاق بازی.....در پایان هر روز انجام میگیرد.

17-  جهت تامین تهویه مناسب برای کلاسها و محل تجمع کودکان در بین ساعات روز  پنجره و در های کلاس باز و ترجیحا از سیستمهای تهویه استفاده شود.

15-  جهت توزیع میان وعده و در صورت سرو غذا از وسایل یک بار مصرف استفاده شود و در صورت غیر  ممکن بودن آن  پس هر بار استفاده ظروف باید گند زدایی شوند .

16-  هدایت کودکان به توالت ودستشویی وشستشوی آنان با دستکش یکبار مصرف جداگانه در هرنوبت تعویض یا شستشوی هر کودک

17-  کنترل کامل نظافت وبهداشت محوطه آشپزخانه، ظروف ووسایل طبخ و گندزدایی روزانه آنها

18-  نظافت کلیه قسمتهای مهدکودک وضدعفونی کردن روزانه آنها از جمله وسایل وجهیزات ذیل :

تجهیزات تغذیه  

·  استفاده لوازم شخصی شامل:شیشه شیر، فنجان، بشقاب وقاشق وکاسه مخصوص کودکان شیرخوار، لیوان، پیش بند (به ازاء هرکودک یک عدد)

·  گندزدایی روزانه لوازم عمومی شامل: یخچال، گرمکن شیر، دستگاه استریل وسایل شیر کودکان، اجاق گاز ؛ صندلی مخصوص تغذیه کودکان

تجهیزات خواب ونگهداری

·  استفاده لوازم شخصی شامل: تخت مخصوص کودکان، تشک مخصوص تخت کودک، بالش مناسب گروه سنی و روبالشی، ملحفه وپتو، محفظه مخصوص یا ساک مخصوص برای نگهداری پوشکها ولباس  به ازاء هر کودک  جداگانه

·  نظافت نمودن  لوازم عمومی شامل: کمد مخصوص نگهداری وسایل کودکان، کمد یا قفسه مخصوص نگهداری اسباب بازی کودکان بصورت روزانه

تجهیزات بهداشت

·  لوازم عمومی کودکان شیر خوار شامل: وان مخصوص شستشوی کودک با تجهیزات لازم، میز مخصوص تعویض، زیر انداز قابل شستشو، پس از هر بار استفاده

·  - کلیه تجهیزات زمین بازی و سطوح بازی موجود در مهدکودک روزانه قبل از ورود هر گروه  کودکان به محوطه فوق  گندزدایی گردد.

ایمنی در کاربرد مواد گندزدا در مهدکودک و روستا مهد

1)  از مخلوط نمودن پودر شوینده و مواد ضدعفونی کننده باید اجتناب شود.

2) در زمان استفاده از موادی نظیر پرکلرین(هیپوکلریت کلسیم) یا آب ژاول(هیپوکلریت سدیم) از مخلوط نمودن آنها با مواد اسیدی باید خودداری شود.

3) پس از کاربرد آب ژاول با پرکلرین فضای گندزدایی شده حداقل به مدت 5 دقیقه به طریق طبیعی یا مصنوعی تهویه شود.

4) جعبه کمکهای اولیه باید در هرمهدکودک و روستا مهد و یا هر مکانی که مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد در دسترس باشد.

5) کاربرد هر ماده شیمیایی باید براساس دستورالعمل مصرف و استانداردهای ایمنی تهیه شده توسط تولیدکننده انجام شود.

6) هنگام تهیه محلول رقیق همیشه باید محلول غلیظ به آب اضافه شود. از اضافه کردن آب به محلول غلیظ خودداری کنید.

7)  تماس پوست با محلول غلیظ موجب سوختگی شدید خواهد شد.

 

8)    در هنگام کاربرد باید از پوشش مناسب برای صورت استفاده شود.




(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد