سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

مکانیابی ، طراحی و مدیریت ایستگاههای انتقال پسماند


مکانیابی ، طراحی و مدیریت ایستگاههای انتقال پسماند

توسط : مجید عرفان منش

رییس گروه محیط زیست معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان

در اکثر کشورهای دنیا با توجه به مراحل مدیریت پسماند و به منظور پیشرفت و بهبود سیستم حمل و نقل پسماند های شهری ،از ایستگاههای انتقال پسماند بعه عنوان یک فاکتور کلیدی استفاده می شود. و بسیاری از شهرها از ایستگاه انتقال پسماند برخوردارند، این ایستگاهها اگرچه مزایایی همچون :

*افزایش راندمان جمع آوری پسماند ها ،

*کاهش همه جانبه هزینه های حمل و نقل ،

*کاهش مصرف انرژی ،

*کاهش ترافیک کامیونها و خودروهای ویژه جمع اوری پسماند

*کاهش با تردد ، ساییدگی و ترک خوردن خیابانها وجاده ها شهری و بین شهری .

* در نهایت کاهش آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا می گردند.

لاکن از نظر مکانیابی و نحوه احداث دارای حساسیتهایی هستند که اگر به این حساسیتها توجه نشود در کنار تمام مزایایی که برای آنها ذکر شد می توانند برای همسایگان خود دردسرهایی را ایجاد کنند . با این تفاسیر قبل از وارد شدن به موضوع لازم است تعریفی از ایستگاه انتقال صورت گیرد .

ایستگاه انتقال :

مکانی است که در آن پسماند ها از کامیونهای کوچک مخصوص جمع آوری خانه به خانه یا کنار جدولی به داخل وسایل نقلیه موتوری بزرگتر مانند تریلر یا سمی تریلر تخلیه می گردند و سپس به سوی محل دفع نهایی که می تواند لندفیل یا مراکز پردازش ، کارخانه های زباله سوز ،کمپوست و... باشد ، حمل می شوند. همانطور که در بالا ذکر شد ایستگاههای انتقال باعث صرفه جویی در هزینه ها و کاهش مخارج سرویسهای حمل و نقل پسماند می گردد و این مسئله نقش بسزایی در مدیریت پسماند دارد .

با توجه به موضوعات ذکر شده انتخاب جایگاه مورد نظر برای تسهیلاتی که به نوعی به پسماند مربوط می شود موضوع حساسی می باشد به خصوص برای افرادی که در مجاور این مناطق زندگی می کنند . معمولاً اغلب مردم به این موضوع واقفند که چنین تسهیلاتی هم در حال حاضر و هم در آینده نیاز می باشد .در برخی موارد ، بیشتر توجهات بر روی مکان خاص ایستگاه انتقال پسماند متمرکز می شود هر چند که وسایل به طرز مناسب نیز به کار گرفته شوند. شما می توانید بر روی تصمیم گیریهایی که در مورد ایستگاه انتقال پسماند گرفته می شود تاثیر گذار باشید . در این نوشتار اطلاعات کلیدی که برای احداث ، توسعه یا اصلاح ایستگاه انتقال پسماند نیاز هست ارایه می دهد.

2- مدیریت صحیح ایستگاه انتقال پسماند شامل موارد زیر می باشد :

2-1- مکان یابی، طراحی و عملکرد وسایل در ایستگاه، بایستی به درستی انجام گیرد به طوریکه از سلامتی، ایمنی و رفاه افراد جامعه و عدم اثرات سوء زیست محیطی طرح، اطمینان حاصل شود.

2-2- ایستگاه انتقال پسماند بایستی کمترین ناسازگاری را با نواحی پیرامون خود داشته باشد.

2-3- مکانی برای ایستگاه انتخاب شود که باعث کاهش ترافیک و تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه گردد.

2-4- با قوانین ملی جاری کشور و نیز برنامه های مدیریت پسماند هماهنگی داشته باشد .

3- ایستگاه انتقال پسماند چیست ؟

ایستگاه انتقال پسماند نوعی منطقه صنعتی و ساده است که در آن پسماند های جمع آوری شده از منبع تولید، تخلیه شده و پس از فشرده شدن، در وسایل نقلیه بزرگتر همچون کامیونها، قطار یا کشتی بارگیری می شود و سپس به جایگاه دفع نهایی که معمولاً لندفیل یا کارخانه کمپوست یا مرکز تبدیل به انرژی است حمل می گردد . ایستگاههای انتقال در جوامع شهری و روستایی کاربرد دارند. در نواحی پر جمعیت، این مناطق کاملاً حصار کشی می شوند. در بسیاری از ایستگاههای انتقال، کارگران پسماند های وارد شده به ایستگاه را در روی سکوی دریافت یا بر روی نوار نقاله، جداسازی می نمایند؛ با اینکار، بازیابی مواد قابل بازیافت از جریان زایدات و همچنین جداسازی موادی همچون تایرها، وسایل بزرگ، باتریهای اتومبیل و غیره که نبایستی با زایدات معمولی دفع شوند امکان پذیر خواهد شد.

4- چرا به ایستگاه انتقال نیاز هست ؟

شهرهایی به ایستگاه انتقال نیاز دارند که فاصله بین مکان جمع آوری پسماند تا مراکز دفع یا پردازش یا کارخانجات تبدیل پسماند به انرژی، زیاد باشد. در چنین جوامعی احداث ایستگاههای انتقال، باعث کاهش هزینه های حمل پسماند به جایگاههای دفع در دور دستها می شوند . این ایستگاهها زمانی مؤثرتر خواهند بود که نزدیک مناطق جمع آوری پسماند احداث شوند چرا که زمان بیشتری برای جمع آوری پسماند ها اختصاص داده می شود و از جهتی زمان کمتری برای حمل پسماند ها به مناطق دفع نهایی صرف می گردد. به علاوه استفاده از نیروی کارگری، مصرف سوخت و تعداد وسایل مورد نیاز کاهش می یابد.

5- مزایای ایستگاه انتقال پسماند چیست ؟

به جز کاهش هزینه های حمل و نقل، ایستگاههای انتقال مزایای دیگری را نیز در بر دارند که شامل موارد زیر می گردد:

5-1- کاهش ترافیک کامیونها در جامعه از طریق ادغام کردن بار کامیونهای کوچکتر در داخل وسایل بزرگتر.

5-2- انعطاف پذیری بیشتر در مورد انتخاب روشهای پیشنهادی مختلف حمل و دفع پسماند ها و اطمینان از هزینه های کمتر دفع با توجه به روش انتخاب شده. این روشها می تواند دفن نهایی،تبدیل زایدات به انرژی یا روشهای دیگر باشد.

5-3- کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک راهها بوسیله ادغام کردن پسماند ها و حمل آنها با تعداد وسایل نقلیه کمتر.

5-4- تفکیک پسماند ها: در بسیاری از ایستگاههای انتقال، کارگران پسماند های ورودی به ایستگاه را بر روی سکوی بتونی دریافت یا نوار نقاله، جداسازی می نمایند و به راحتی مواد قابل بازیافت یا موادی مانند تایرها و باتریهای اتومبیل که نبایستی به محل دفن یا دستگاههای تبدیل پسماند به انرژی راه یابند را حذف می نمایند.

5-5- کاهش ترافیک در محوطه دفع : در حقیقت تعداد کمتر وسایلی که به مکان دفن یا کارخانجات تبدیل پسماند به انرژی می روند باعث کاهش تراکم وسایل و نیز کاهش زمان عملیات و افزایش ایمنی فرایند می گردد.

5-6- نصب وسایل یا تسهیلات مخصوص: در برخی از ایستگاههای انتقال، وسایلی نصب می گردند که پسماند های باقیمانده یا مواد قابل بازیافت بر جای مانده را، در داخل ظروف مخصوصی نگهداری می نمایند.

6- برای حفظ سلامتی و ایمنی افراد جامعه چه کارهایی را بایستی در مورد ایستگاههای انتقال انجام داد ؟

ترافیک، ایجاد صدا و تولید بو، عواملی مزاحمی هستند که معمولاً در اطراف ایستگاههای انتقال وجود دارند. مشکلات دیگری که می تواند به علت طراحی نامناسب ایستگاه انتقال یا عملکرد نادرست وسایل ایجاد شود حضور پرنده ها و جوندگان، پراکنده شدن زباله ها به خارج ایستگاه و آلودگی هوا می باشد. با طراحی دقیق و مدیریت خوب عملیات، می توان اثرات پتانسیل منفی ایستگاههای انتقال را تحت کنترل درآورد.در اینجا ، مشکلاتی که در مورد ایستگاههای انتقال وجود دارد و همچنین پیشنهاداتی که با به کار بردن آنها می توان ایستگاههای انتقال را توسعه داده و مشکلات موجود را رفع نماید ارایه می شود.

6-1- ترافیک :

ایستگاههای انتقال از طریق تخلیه پسماند خودروهای کوچکتر در وسایل نقلیه بزرگتر و ادغام نمودن پسماند ها، باعث کاهش رفت و آمد کامیونها به محل دفع نهایی می گردند. با این حال، در مناطق نزدیک ایستگاه، تا حدی ترافیک بیشتر می گردد. این ترافیک می تواند باعث افزایش تراکم خودروها در جاده ها، آلودگی هوا، ایجاد سر و صدا و استهلاک جاده ها شود به همین دلیل، ایستگاههای انتقال پسماند اغلب در نواحی صنعتی ایجاد می شوند که دسترسی راحتری به اغلب جاده های ماشین رو داشته باشند. البته بایستی در زمان طراحی و راه اندازی ایستگاه انتقال، به سفرهای جاده ای و پیامد آن یعنی ایجاد ترافیک، توجه قابل ملاحظه ای نمود. برخی از مسایل مهم که بایستی در طراحی و راه اندازی ایستگاه انتقال جهت کاهش ترافیک در نظر گرفت عبارتند از :

6-1-1- انتخاب جایگاهی که دسترسی مستقیم به مسیر کامیونها، بزرگراهها، راه آهن یا پایانه داشته باشد.

6-1-2- تهیه فضای کافی داخل جایگاه برای خودروهایی که در صف انتظار تحویل پسماند به ایستگاه می باشند؛ این امر باعث کاهش ایجاد ترافیک در جاده های عمومی و نیز عدم مزاحمت برای مناطق مسکونی و تجاری مجاور ایستگاه می گردد.

6-1-3- طرح ریزی مسیر رفت و آمد کامیونها به ایستگاه انتقال به گونه ای که از مناطق پرتراکم، مناطق مسکونی، مناطق صنعتی، مدارس، بیمارستانها و دیگر مناطق حساس دور باشد.

6-2- سر وصدا:

ترافیک حاصل از خودروها سنگین و عملکرد تجهیزاتی مانند نقاله ها و لودرهای پیش و پس رو که کارهای سنگینی را انجام می دهند از منابع اولیه ایجاد کننده صدا در ایستگاههای انتقال می باشند. کارهایی که می توان در جهت کاهش صدا در ایستگاههای انتقال پسماند انجام داد عبارتند از:

6-2-1- محدود کردن فعالیتهای پر صدا به داخل ساختمان یا دیگر مناطق محصور شده در صورت امکان.

6-2-2- استفاده از حصار درختان و موانع بازدارنده صدا.

6-2-3- ناحیه بندی ایستگاهها به نحوی که عبور و مرور خودروها از مجاور مناطقی که به سرو صدا حساس می باشند صورت نگیرد.

6-2-4- ایجاد نواحی ضربه گیر صدا که همچون سپری قسمتهای پر صدا را از نواحی مجاور آن جدا سازد.

6-2-5- کنترل نمودن فعالیتهایی که بیشترین میزان صدا را در طی روز تولید می کند.

6-3- بو:

پسماند ها و به خصوص پسماندهای غذایی، ضایعات فضای سبز و ...، بالاترین پتانسیل تولید بو را دارند. طراحی مناسب وسایل، به طور رضایت بخشی می تواند مشکل بو را کاهش دهد. توجه نمودن به طرز قرار گیری ساختمانها و راههای ورودی آنها جهت به حداقل رساندن اعتراضات زیست محیطی و مردمی مفید می باشد. در ساختمانهای ایستگاه انتقال، نصب فن ها، فیلترهای هوا و بادگیرها در پشت بام، تا حدود زیادی می تواند اثرات بو را در خارج جایگاه کاهش دهد.

برخی از روشهای موثر جهت کاهش بو عبارتند از:

6-3-1- کاهش زمان نگهداری پسماند در ایستگاه : حمل مرتب پسماند ها به مکان دفع نهایی به طوریکه زمان نگهداری پسماند ها در ایستگاه کاهش یابد

6-3-2- حذف پسماند های باقیمانده، نظافت و شستشو سکوی دریافت پسماند در پایان عملیات در هر شیفت و روز کاری.

6-3-3- تمیز کردن و ضدعفونی مداوم سطوح و تجهیزاتی که با پسماند ها در تماس می باشند.

6-3-4- استفاده از سیستمهای بو زدایی.

6-4-پرندگان و جوندگان:

پرندگان و جوندگان در ایستگاههای انتقال، موجودات مزاحمی هستند که می توانند سلامتی افراد را به خطر بیندازند. روشهای حفاظتی ساده و موثری جهت به حداقل رساندن حضور آنها وجود دارد که شامل موارد زیر می گردد:

6-4-1-- از بین بردن همه پسماندهای باقی مانده در منطقه در پایان هر روز کاری از طریق شستن روزانه سکوی دریافت پسماند (در مناطق روستایی و کم جمعیت، ممکن است چندین روز طول بکشد تا ظرفیت حمل پسماند کاملاً ا پر شود).

6-4-2-- دریافت پسماند ها فقط داخل یک ساختمان محصور، صورت بگیرد.

6-4-3- از مواد بازدارنده جهت کاهش حضور پرندگان استفاده شود.

6-4-4 - اگر مشکل ادامه داشت کاربرد طعمه و تله گذاری می تواند حضورجوندگان را کنترل نماید.

6-5- پراکنده شدن پسماند ها به اطراف جایگاه:

در زمان فعالیت دستگاهها وتخلیه پسماند به خودروهای بزرگتر، احتمال اینکه پسماند هایی به اطراف ایستگاه پراکنده شوند وجود دارد. روشهایی که می تواند از پخش شدن پسماند ها به اطراف جلوگیری نموده یا احتمال آن را کاهش دهد عبارتند از:

6-5-1- قرار دادن دستگاههال در ساختمان اصلی ایستگاه به نحوی که احتمال وزش بادهای غالب در بین ساختمانها و حمل پسماند ها به خارج جایگاه، کاهش یابد.

6-5-2- حصار کشی، ایجاد صفحات حایل در برابر باد و کاشت گیاهان ویا درختان به عنوان بادشکن و آشغالگیر در اطراف جایگاه به طوریکه سرعت باد را در جایگاه کاهش داده و باعث گیرافتادن پسماند ها شود.

6-5-3- اطمینان از اینکه پوشش کامیونها بر روی پسماند های داخل آن، محکم می باشند.

6-5-4 - تهیه فضای مناسب در اطراف سطوح شیبدار بارگیری.

6-5-5- حذف مرتب پسماند هایی که در ایستگاه پراکنده شده اند جهت جلوگیری از خروج آنها از جایگاه.

-6-5-6-گشت زنی در نزدیک جاده های مجاور ایستگاه جهت جمع آوری پسماند هایی که از کامیونها پخش می شوند.

6-6- نشر آلودگی در هوا:

آلودگی هوا در ایستگاههای انتقال به علت تخلیه بار در شرایط خشک و بدون اسپری کردن آب، گرد و غبار پسماند ها در هنگام تحویل دادن به ایستگاه، دود موتور کامیونها، لودرها و تجهیزات دیگر و رانندگی بر روی سطوح آسفالت نشده ایجاد می شود.

رعایت موارد زیر می تواند به کاهش آلودگی هوا در ایستگاههای انتقال کمک نماید:

6-6-1-- بهبود ساختار موتورها یا استفاده از سوخت تمیزتر، عبور سریع ماشینآلات جهت کاهش نشر آلاینده ها از موتور.

6-6-2-- اسپری کردن آب بر روی گرد و غبار پسماند ها در هنگام تخلیه بار.

6-6-3- جارو کردن معابر ایستگاه همراه با آب جهت جلوگیری از ایجاد گرد و خاک.

6-6-4- آسفالت نمودن همه سطوحی که کامیونهای حمل پسماند از آنجا عبور می نمایند.

6-6-5- حداقل جابجایی پسماند درایستگاه و استفاده از کامیونهای چندکاره که حمل و نقل و تحویل پسماند را با هم انجام می دهند به جهت کاهش غیر ضروری کارکردن موتورهای بیشتر.

مثال عملی- در کشور انگلستان : نگرانیهای شهروندان، عامل ایجاد تغییرات در ایستگاه انتقال زباله:

هنگامیکه پیشنهاد نصب ایستگاه انتقال پسماند در شهر آیوبورن واقع در جنوب انگلستان مطرح شد شهروندان آن شهر خواستار آن شدند که نگرانیهای آنان در مورد ایستگاه انتقال مورد توجه قرار گیرد. نگرانیهای شهروندان از میزان نشر بو، سر وصدا و ترافیک کامیونها بود. علاوه بر نگرانیهای شهروندان، مقامات مسئول شهر نیز نگرانیهایی را در مورد جاری شدن فاضلاب سطحی ایستگاه در شهر اظهار نمودند. یک شرکت خصوصی که در کار ایستگاههای انتقال پسماند و سرویسهای خدماتی مربوط به مدیریت پسماند تخصص داشت در جهت رفع نگرانیهای موجود اقدام نمود. این شرکت پیشنهاد کرد که تغییراتی در طراحی ایستگاه انتقال و برنامه های اجرایی به وجود آید.

 

پیشنهادات اصلاحی این شرکت عبارت بودند از:

- تغییر در ساختمان ایستگاه انتقال به نحوی که صدای آژیرهای هشدار دهنده کامیونهای خروجی از ایستگاه، در فاصله دورتری از مناطق مسکونی به گوش برسند.

- بستن درهای ایستگاه جهت کاهش بو در زمانیکه کامیونها، پسماند ایی را به ایستگاه تحویل نمی دهند.

- نصب یک حصار طولانی و بزرگ در اطراف جایگاه جهت تامین حداکثر حفاظت و ایمنی جایگاه.

در این میان، مقامات شهری نیز از یک مشاور جهت توجه بیشتر به نگرانیهای شهروندان کمک گرفتند. شرکت مورد نظر با همکاری مشاور، راههایی را جهت رفع مشکل فاضلاب سطحی جاری شده از ایستگاه، مورد بررسی قرار داد. روشهای پیشنهادی شامل ساختن زهکش های جدید و اصلاح قسمت ماشین رو جاده ها بود. همجنین در اقدامات بعدی، جهت دریافت میزان مجاز پسماند در ایستگاه انتقال، شرکت دستورالعملی را برای کارکنان تهیه نمود که می بایستی به آن عمل می کردند. مقامات مسئول شهر، دستورالعمل را مورد بازبینی قرار دادند و بعد از اضافه نمودن موارد اصلاحی بیشتر، وجود ایستگاه انتقال در شهر مورد تایید قرار گرفت.

6-7- نقش مدیریت شهرسازی در مکانیابی مراکز پردازش و انتقال پسماند

مدیریت شهرسازی شهرداری اصولاً در راستای سیاست های کلان برنامه ریزی و توشعه شهری در نحوه مکانیابی صحیح مراکز پردازش و انتقال پسماند می تواند بسیار تاثیر گذار باشد:

الف) تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی که بخشی از آنها به مقررات منطقه بندی خدماتی می شود.

ب) جانمایی لکه های مراکز پردازش و انتقال پسماند در تهیه طرح تفصیلی شهر

نقایص و نارسایی اقدامات مدیریت شهرسازی را در زمینه ایجاد این مراکز می توان به صورت خلاصه دسته بندی کرد:

1)ابهام در مفاهیم و مقولات اساسی و پایه : مثل ابهام واختلاط در تعاریف مربوط به انواع کاربریها و طبقه بندی صنایع مورد نیاز خدمات شهری

2)نارسایی در کاربرد ضوابط منطقه بندی خدماتی

3)نارسایی در ضوابط مکان یابی و ساماندهی : مثل تاکید بر دسترسی طبق نظام منطقه بندی خدماتی ، تحت پوشش قرار دادن مناطق از لحاظ بعد ترافیکی و در نهایت عدم توجه به نقش بسیار مهم و اساسی مراکز پردازش و انتقال پسماند در طرح های تفصیلی شهری.

 

 

 

 

 

6-8- بحث و نتیجه

در مکانیابی مراکز مدیریت خدمات شهری عوامل زیر باید مد نظر قرارگیرد :

1-این مراکز باید به مرکز ثقل مناطق و یا مراکز تولید پسماند نزدیک باشند.

2-به راه های ارتباطی مناسب از جمله بزرگراه ویا راههای شریانی دسترسی داشته باشند.

3-امکان تردد خودرو های سنگین به آن فراهم باشد.

4-انجام امور مربوط به مراکز پردازش و انتقال پسماند با کمترین مزاحمت یا آلودگی برای شهروندان و یا محیط زیست توام باشد.

مراکز پردازش و انتقال پسماند به سبب کارکرد خاصشان، در داخل مناطق شهری شکل می گیرند این کار عموماً با اعتراض و واکنش شهروندانی که درمجاورت این مراکز قرار می گیرند مواجه می شود. زیرا شهروندان،نگران بهداشت و زیبایی شناسی محیط اطرافشان هستند و واکنش آنها طبیعی و بحق است . برای از بین بردن نگرانی شهروندان و کاهش آن رعایت موارد زیر الزامی است:

1-برنامه ریزی طوری صورت گیرد که زباله بلافاصله بعد از ورود به این مراکز، در خودروهای بزرگ بارگیری شده، از ایستگاه خارج شود.

2-از ریخته شدن زباله در سطح ایستگاه اجتناب کرده ، محیط به طور مداوم شست و شو و ضد عفونی گردد.

3-گرد و غبار ناشی از انجام عملیات ،کنترل شود.

4-با نصب و توری های سیمی در پیرامون محله ، از پراکند ه شدن کاغذها و زباله های سبک در اطراف این مراکز جلوگیری شود.

5-پیرامون این مراکز ، نوار یا دیوار سبز حفاظتی احداث گردد.

6-این مراکز به طور مرتب سمپاشی شود تا محیط برای رشد حشرات و حیوانات موذی مناسب نباشد.

نکات مهم طراحی مراکز پردازش و انتقال پسماند ازدیدگاه اصول مهندسی ترافیک و آلودگی صوتی، بو...

1- راه دسترسی مستقیم برای کامیونها امکان پذیر باشد.

2-فراهم کردن فضای کافی در محدوده منطقه مراکز پردازش و انتقال پسماند به طوریکه کسانیکه می خواهند از این مراکز استفاده کننده باعث ترافیک در جاده های عمومی یا تصادفات نزدیک مکانهای سکونت یا مکانهای تجاری نشوند.

3-در نظر گرفتن مسیرهای رفت و برگشت به مراکز پردازش و انتقال پسماند در جائی که دور از مناطق پر جمعیت،سکونتگاهها، مناطق تجاری، اداری، بیمارستانها و دیگر مناطق حساس دیگر باشد.

4- طراحی تقاطع های امن با مسیرهای عمومی

5-محدود کردن عملیات پر سر و صدا در داخل ساختمان یا دیگر مکانهای بسته تا حد امکان

6-استفاده از فضای سبز، موانع صدا و سد خاکی (تپه ای ) برای جذب صداهای بیرونی

7-تدارک این مکان به طوریکه محل عبور و مرور با مکانهای حساس (به سر و صدا ) همجوار نباشد.

8-ایجاد فاصله هایی به نام مناطق بی طرف برای جدا سازی زمینهائی با فعالیتهای پر سر و صدا از زمینهای مجاور

9-انتقال مواد زائد به محض ورود این مواد، برداشت و اتصال سریع مواد زائد به طوریکه این مواد برای مدت کوتاهی درمرکز نگهداری شوند.

10- شستشو و نظافت این مراکز در پایان فعالیت روزانه

11-پاشیدن آب با استفاده از سیستمهای زدودن بو

12-مسقف نمودن بخش های مختلف این مراکز تا حد امکان

13-استقرار ساختمان اصلی انتقال به طوری که احتمال وزیدن بادهای غالب به داخل ساختمان و پراکندن مواد زائد به خارج از ایستگاه انتقال کاهش یابد

14-ایجاد فضای سبز در پیرامون زمین و یا حصار کشی در اطراف مراکز پردازش و انتقال پسماند برای کاهش سرعت باد و کنترل پراکندگی مواد زائد

15-اطمینان از استحکام و ایمنی روکشهای مورد استفاده در کامیونهای روباز

16-ایجاد حفاظ اطراف سطح شیب دار بارگیری

17-حذف پراکندگی مکرر مواد زائد برای کاهش انتقال آنها به خارج مراکز پردازش و انتقال پسماند

18-حفاظت و کنترل اطراف جاده دسترسی برای جلوگیری از پراکندگی مواد ناشی از رفت و آمدکامیونها

19-پاشیدن آب (هنگام تخلیه ) روی مواد زائد خصوصاً ضایعات ساختمانی که ذرات گرد و غبار دارند.

20-اطمینان از اینکه هنگام رفت و روب خیابان برای جلوگیری از بلند شدن و انتشار گرد و خاک از آب کافی استفاده شده است.

21- آسفالت یا سنگ فرش کردن همه سطوحی که کامیونها در آنجا فعالیت می کنند.

.منابع :

1-Municipal Solid Waste Transfer Stations. ... 648 KB) defines what a transfer
station is and how it relates to municipal solid waste management in the ...

www.epa.gov/osw/nonhaz/municipal/tran

2-Guidelines for Establishing Transfer Stations for Municipal Solid ...

The specific location of a transfer station shall be described in the Regional
Solid Waste Management Plan, and should be acceptable to the majority of the ...

www.env.gov.bc.ca/epd/epdpa/mpp/gfets..

4- ابراهیمیان .محمد1384. اصول استقرار مراکز مدیریت خدمات در شهر اصفهان . گزارش منتشر نشده .

5- کاظم زاده .الهام .1389. اصول اولیه طراحی و مکانیابی مراکز پردازش و انتقال پسماند.گزارش اداری منتشر نشده




جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)