سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

بهداشت شنا

بهداشت شنا


شنا یکی از پرطرفدارترین ورزش‏ها در میان مردم است به طوری که در فصل تابستان هر ساله میلیون‏ها نفر از مردم برای داشتن تفریحات آبی و پرکردن اوقات فراغت خود به مکانهایی از قبیل : استخرهای شنا ، پارک‏های آبی، حوضچه‏های آبگرم، برکه‏ها، رودخانه ها و ... می‏رونددر طی قرون گذشته استفاده از سیستم‏های مدرن ضدعفونی در استخرها و بهسازی محیط دریاچه‏ها ، رودخانه‏ها و اقیانوسها سبب بهبود کیفیت این محیط‏ها شده است ولی با این وجود در طی دهه گذشته آمار شیوع بیماری‏های ناشی از شنا به دلایل مختلفی چون : ازدیاد جمعیت، افزایش علاقه مردم به شنا، آلودگی‏های زیست محیطی ، آلودگی هوا، استفاده بی رویه از کرم ها و لوازم بهداشتی _ آرایشی، بی توجهی به نظافت شخصی، سهل انگاری برخی مسئولین مراکز تفریحی _ ورزشی در رعایت نکات بهداشتی و ... افزایش داشته است.



بیماری‏های ناشی از تفریحات آبی :

بیماری‏های ناشی از تفریحات آبی ، بیماری‏هایی هستند که از راههای فرو بردن، استنشاق یا تماس با آبهای آلوده استخرهای شنا، چشمه‏های آب معدنی ، رودخانه‏ها و ... شیوع پیدا می‏کنند.اسهال معمول‏ترین بیماری ناشی از تفریحات آبی است که گزارش شده است. اسهال بیماری است که می تواند توسط میکروبهایی از قبیل کریپتوسپوریدیوم* ، ژیاردیا ، شیگلا و Ecoli ایجاد شود



مدفوع افراد مبتلا به بیماری اسهال ، محتوی میلیون ها میکروب است. بنابراین شنا کردن در هنگام ابتلا به بیماری اسهال به سهولت می‏تواند آب استخرها را آلوده کند.سایر بیماریها از قبیل بیماریهای چشم، گوش و حلق و بینی، پوست ( به ویژه انواع قارچ‏ها و حساسیت‏های پوستی که بیشتر از سایر امراض در استخرها ، شناگران را تهدید می‏‏نماید) و عفونت‏های تنفسی، از طریق میکروبهایی ایجاد می‏شوند که به طور طبیعی در محیط ( آب و خاک )زیست می‏کنند چنانچه گندزدایی ( ضدعفونی) در یک سطح قابل قبول حفظ نشود، این میکروبها می‏توانند در تمام نقاط افزایش پیدا کرده و هنگامی که شناگران در تماس با آب آلوده باشند سبب بروز بیماری می‏شوند.به منظور از بین بردن بعضی از میکروبها از قبیل کریپتوسپوریدیوم که حتی در شرایط گندزدایی دقیق و صحیح استخر، برای روزها زنده می‏مانند ، لازم است کلرینه طولانی مدت انجام شود.این مطلب بیان‏گر این نکته است که بدون کمک و همکاری شناگران حتی در استخرهای خوب حفاظت شده بیماری می‏تواند شیوع پیدا کند.● چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‏های ناشی از تفریحات آبی هستند؟
کودکان، زنان باردار و افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند. ( افراد مبتلا به ایدز ، افرادی دارای پیوند عضو، افراد تحت شیمی درمانی) ، چنانچه دچار عفونت شوند رنج بیشتری از یک بیماری جدی خواهند برد.
● 
راههای پیشگیری و کنترل
براساس نظر متخصصان مرکز بهداشت و کنترل بیماریها (CDC) استفاده از ضدعفونی کننده‏های مناسب و نگهداری کلر آب در حد استاندارد ، تعویض مکرر آب استخرها توسط مسئولین مراکز تفریحی _ ورزشی و رعایت بهداشت فردی توسط شناگرها از مهم ترین راههای کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری‏های ناشی از شنا است
● 
شما می‏توانید با رعایت چند نکته از این ورزش مفرح لذت ببرید:

 
◊استخرهای خلوت و مطمئن را برای شنا برگزینید.
◊ 
از تماس پوست چرب ناشی از مصرف لوازم آرایشی یا کرم های مورد استفاده ویژه این فصل با آب استخر که حاوی کلر است جداً بپرهیزید چرا که این مساله باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود.
◊ 
دوش گرفتن پیش از ورود به استخر، سونا یا جکوزی بهترین و آسان ترین شیوه کاهش و جلوگیری از آلودگی آب استخر است. بنابراین پیش از ورود به استخر، سونا، جکوزی و ... دوش بگیرید.
◊ 
از کلاه و عینک شنا استفاده کنید تا از آسیب به چشم و موها جلوگیری شود.
◊ 
برای پیشگیری از سرطان پوست از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده نمایید.
◊ 
فقط از لوازم شخصی استفاده کنید.
◊ 
پس از خروج از استخر و پیش از پوشیدن لباس ، حتماً دوش گرفته و بدن و سر را با صابون و شامپو بشویید تا کلر روی پوست بدن و موها باقی نماند.
◊ 
اگر به بیماری پوستی ، ناراحتی گوش و ... دچار هستید به هیچ وجه به استخر نروید تا بیماری شما به دیگران منتقل نشده و روند بهبودی شما نیز کند نشود.
◊ 
برای پیشگیری از گسترش بیماری‏های عفونی در صورت داشتن تب یا یک بیماری عفونی جدی مانندعلایم اسهال، سرماخوردگی و .. باید از فعالیتهای ورزشی جمعی به ویژه شنا در استخرها خودداری کنید.


جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد