عیب یابی در سیستم ها و تجهیزات آب و فاضلاب
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 112
فهرست:
1- انواع عیوب و علل خرابی های تابلو برق های اصلی ۲۰ کیلو ولت | ۳۰- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای سوزنی |
۲- انواع عیوب و علل خرابی های تابلو برق های اصلی ۳۸۰ ولت | ۳۱- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای فشار شکن |
۳- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای ترانسفورماتور 20KV/6.6KV | ۳۲- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای یکطرفه پروانه ای |
۴- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای ترانسفورماتور 20KV/380V | ۳۳ – انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای یکطرفه دریچه ای |
۵- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای ترانسفورماتور 3807/6.6KV | ۳۴- انواع عیوب و علل خرابی های PINCH VALVE |
– انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای راه انداز مستقیم | ۳- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای توپی |
۷- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای راه انداز ستاره مثلث | ۳۶- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای چاقویی |
۸- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای راه انداز نرم (Soft Starte) | ۳۷- انواع عیوب و علل خرابی های عملگرهای الکتریکی |
۹- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای راه انداز درایو (فرکانس اینورتر) | ۳۸- انواع عیوب و علل خرابی های عملگرهای بادی (نیوماتیکی) |
۱۰- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای راه انداز با مقاومت اهمی | ۳۹ – انواع عیوب و علل خرابی های شیر فشار شکن الکتریکی کلر |
۱۱- انواع عیوب و علل خرابی های تابلوهای راه انداز الکتروموتورهای و اهم ۶/۶ کیلوولت | ۴۰- انواع عیوب و علل خرابی های شیر فشار شکن دستی کلر |
۱۲- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروموتورهای سه فاز 380 ولت | ۴۱- انواع عیوب و علل خرابی های فیلتر گاز کلر |
۱۳- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروموتورهای سه فاز ۶/۶ کیلو ولت | ۴۲- انواع عیوب و علل خرابی های شیر اطمینان تخلیه فشار کلر |
۱۴- انواع عیوب و علل خرابی های ترانسفورماتورها | ۴۳- انواع عیوب و علل خرابی های وکیوم رگولاتور کلر |
۱۵- انواع عیوب و علل خرابی های دیزل ژنراتور | ۴۴- انواع عیوب و علل خرابی های انژکتور کلر |
۱۶- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروفن ها / ونتیلاتورها | ۴۵- انواع عیوب و علل خرابی های Change Over خلاء کلر |
۱۷- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروبلوئرها | ۴۶- انواع عیوب و علل خرابی های Change Over الکتریکی کلر |
۱۸- انواع عیوب و علل خرابی های کمپرسورهای رفت و برگشتی | ۴۷- انواع عیوب و علل خرابی های تبخیر کننده کلر |
۱۹- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروگیربکس ها | ۴۸- انواع عیوب و علل خرابی های کلریناتورها |
۲۰- انواع عیوب و علل خرابی های الکترومیکسرها | ۴۹- انواع عیوب و علل خرابی های UPS |
۲۱- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروپمپ های سانتریفیوژ | ۵۰- انواع عیوب و علل خرابی های بیسیم ها |
۲۲- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروپمپ های اسکرو (پیچی) | ۵۱- انواع عیوب و علل خرابی های ارتفاع سنج التراسونیک |
۲۳- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروپمپ های توربینی | ۵۲- انواع عیوب و علل خرابی های ارتفاع سنج بالبی |
۲۴- انواع عیوب و علل خرابی های الکتروپمپ های مستغرق | ۵۳- انواع عیوب و علل خرابی های ارتفاع سنج خازنی |
۲۵- انواع عیوب و علل خرابی های دوزینگ پمپ ها | ۵۴- انواع عیوب و علل خرابی های دبی سنج های التراسونیک |
۲۶- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای کشویی | ۵۵- انواع عیوب و علل خرابی های دبی سنج های الکترو مگنتیک |
انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای پروانه ای | ۵۶- انواع عیوب و علل خرابی های دبی سنج های ونتوری فلوم / پارشال فلوم / اریفیس میتر |
۲۸- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای پنستاک | منابع |
۲۹- انواع عیوب و علل خرابی های شیرهای تخلیه هوا |
بی شک پس از سرمایه های انسانی، تجهیزات، تاسیسات و ماشین آلات هر سازمان از جمله منابع ارزشمند و گران بهایی است که راه تداوم ارائه خدمات مطلوب، به کلان شهر تهران را تضمین می نماید. آماده به کار بودن این تاسیسات منوط به اجرای کامل و نظام مند نگهداری و تعمیرات در سطح شرکت می باشد که تحلیل و بررسی ریشه ای موضوع در تحقق این امر سهم به سزایی را ایفا می نماید.
به همین منظور علل وقوع و دریافت روابط علت و معلولی که بر پایه ساختار منسجم بنا شده است می تواند به راه حل های مورد نظر از جمله حذف، کاهش و یا کنترل عوامل دخیل در بروز خرابی ها و حوادث احتمالی منتج شود که با شناسایی عوامل مرتبط و با اتکاء بر دو معیار اثربخشی و قابلیت اطمینان مورد پایش و ارزیابی و تحلیل فنی قرار می گیرد که نتیجه حاصله ضمن آمادگی کامل تجهیزات و تاسیسات، جلوگیری از تکرار مسئله را در پی خواهد داشت.
این موضوع نه با نگاه گذرا و کوتاه مدت بلکه با پرداختن به صورت ریشه ای، اثربخش خواهد بود که جلوگیری از اقدامات تکراری و فاقد ارزش زمانی را به ارمغان خواهد آورد.
شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران با ماموریت تامین و تصفیه آب شرب و بهداشتی کلان شهر تهران، در قالب و چارچوب استانداردهای بین المللی و داخلی و با تعریف اهداف استراتژیک که ارائه خدمات مطلوب به شهروندان گرامی کلان شهر تهران می باشد، تمامی تلاش خود در راستای بهره مندی حداکثری از توان تجهیزات و تاسیسات را به کار بسته است. در این راستا این کتاب توسط همکاران این شرکت به منظور دستیابی به این مهم و برای رسیدن به اهداف سازمانی مورد نگارش قرار گرفته است.
نگهداری و تعمیرات (نت) دو واژه و مفهوم اصلی و اساسی در سازمانها و شرکت ها است که تحقق و حفظ آن موجب افزایش کمیت و کیفیت خدمات و محصول گردیده و بهره وری، کارآیی و قابلیت اطمینان سیستم را ارتقا می بخشد و در نهایت رضایت گروههای ذینفع را فراهم می نماید.
همگام با توسعه روز افزون صنایع مختلف و با توجه به اهمیت نگهداری و تعمیر در افزایش سلامت و دوام یک سازمان صنعتی، تولیدی و یا حتی خدماتی و با عنایت به تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم غیر قابل انکار نگهداری و تعمیرات بر دوام و پابرجایی صنایع و سودآوری آنها، علم نگهداری و تعمیرات (نت) جهت برآورده نمودن انتظارات صاحبان صنایع ابداع گردید و هم اکنون به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
سابقه ی ایجاد و استقرار سیستم های نگهداری و تعمیرات در سطح بین المللی به حدود دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی که تئوری ها و سیستم های جدید مدیریت نگهداری و تعمیرات تدوین و استقرار یافت، باز می گردد. در ایران اما با وجود ایجاد این سیستم در صنایع مادر نظیر نفت، گاز و پتروشیمی، اجرای سیستم نت در شرکت های آب و فاضلاب عمدتا به صورت دستی انجام می پذیرفت تا اینکه در اردیبهشت سال ۱۳۸۷ ” دستورالعمل و ضوابط تهیه طرح و نحوه استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM در تاسیسات آب و فاضلاب ” توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به منظور اجرای سیستماتیک نت به شرکتهای آب و فاضلاب ابلاغ گردید.
کمیته ی تخصصی استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM، با دستور و ابلاغ مدیریت محترم عامل وقت شرکت آب و فاضلاب شهر تهران در سال ۱۳۸۷ پایه گذاری و با تأسیس شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران به فعالیت پیگیر و مداوم خود در این شرکت ادامه داد. این کمیته به منظور استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات تاسیسات و تجهیزات ابلاغی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، رسیدن به اهدافی نظیر شناسایی تجهیزات و تاسیسات، تهیه و تدوین روشها و دستورالعمل های نگهداری و تعمیرات، حصول اطمینان از پیاده سازی و اجرای دستورالعمل ها، ایجاد انگیزه و افزایش آگاهی، کارایی و مشارکت کارکنان، تدوین ساز و کارهای کنترل و نظارتی مرتبط، معرفی و بهره گیری از فناوری های نوین را به عنوان نقشه ی راه عملکرد خود ترسیم نمود.
از بدو تشکیل این کمیته، یکی از معضلات و مشکلاتی که کاملا مشهود و مشخص بود، عدم وجود و یا بعضا عدم کفایت روش های عیب یابی تجهیزات و تاسیسات صنعت آب و فاضلاب بود، مساله ای که منجر به افزایش زمان رفع خرابی ها، دوباره کاری، طولانی شدن زمان خارج از مدار بودن تاسیسات و… می گردید. بر این اساس و با توجه به نیاز تمامی واحدهای مرتبط با فرآیند نگهداری و تعمیرات، ایجاد دستورالعمل و راهنمای عیب یابی تجهیزات جزء اولویت های کمیته قرار گرفت و تهیه و تدوین آن در دستور کار کمیته گنجانده شد.
در همین راستا طی جلسات متعدد کاری، رویه ی زیر به منظور تدوین راهنمای عیب یابی تجهیزات به مرحله ی اجرا درآمد:
پس از گذشت حدود دو سال از ارائه ی این راهنما به سازمان و دریافت بازخور واحدها، کمیته تخصصی اقدام به ویرایش آن نمود که این بار به منظور بهره گیری کارشناسان و متخصصین مرتبط در سراسر کشور و البته دریافت نظرات اصلاحی این کارشناسان چاپ این راهنما به صورت کتاب حاضر در دستور کار قرار گرفت.
درسنامه حاضر بر اساس دانش علمی و تجارب کارشناسان متخصص مرتبط با نگهداری و تعمیرات شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران و با توجه به دستورالعمل ها، راهنماها، کاتالوگ ها، هندبوک ها و …. مندرج در فصل آخر این مجموعه تحت عنوان “مراجع” گردآوری و تدوین گردیده است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.