ضوابط واگذاری مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی ویژه
به اشخاص حقیقی و حقوقی
طبق ردیف ت 2 بند 6 ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها و بمنظور جلب مشارکت بخش خصوصی و ارتقاء کیفیت خدمات در باره نحوه واگذاری مدیریت اجرایی پسماندهای مراکز بهداشتی و درمانی، ضوابط مربوط به چگونگی واگذاری مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی به اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر می باشد.
فصل 1- تعاریف
ماده 1- عبارات و اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
الف- قانون مدیریت پسماندها : قانون مدیریت پسماندها – مصوب ۲۰/۲/۸۳ مجلس شورای اسلامی
ب- آیین نامه : آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها
پ- سازمان : سازمان حفاظت محیط زیست
ت - وزارت بهداشت : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ث- مراکز بهداشتی درمانی : بیمارستانها، آزمایشگاههای تشخیص طبی، آزمایشگاههای تحقیقاتی علوم پزشکی، درمانگاهها، کلینیکها، پایگاههای انتقال خون، مراکز جراحی محدود ، مراکزتسهیلات زایمانی، مطبها و سایر مراکز و موسسات مشابه
ج- معاونت بهداشتی/سلامت : معاونت بهداشتی/سلامت دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی
چ- بی خطرسازی : اقداماتی که ویژگی خطرناک بودن پسماند پزشکی را رفع نماید.
ح- شرکت/موسسه : شرکت یا موسسه ای که دارای ماهیت حقوقی بوده و دارای مجوز از مراجع ذیربط باشد.
خ- پسماندهای پزشکی ویژه: به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستانها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاههای تشخیص طبی، و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن که به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند گفته می شود
د- دستورالعمل تفکیک : منظور جدیدترین دستورالعمل ” تفکیک ، جمع آوری ، نگهداری موقت و… پسماندهای پزشکی” ، وزارت بهداشت می باشد.
فصل 2- شرایط اخذ مجوز
ماده 2- شرکت/موسسه در باره انجام فعالیتهای مرتبط با مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی ویژه باید قبل از هرگونه فعالیت، از وزارت بهداشت (معاونت بهداشتی/سلامت دانشگاه/دانشکده مربوطه) مجوز داشته باشد.
ماده 3- مجوز صدور پروانه شرکت/موسسه پس از بررسی و تایید موارد ذکر شده توسط کارشناس مسئول بهداشت محیط، به امضای معاونت بهداشتی صادر خواهد شد.
ماده 4- شرکت/موسسه متقاضی انجام مدیریت اجرایی پسماندها باید دارای ویژگی های زیر باشند:
4-1 شرکت/موسسه باید به ثبت رسیده باشد. ( طبق مقررات جاری کشور)
4-2 در موضوع فعالیتهای شرکت/موسسه باید “انجام مدیریت اجرایی پسماندها” قید شده باشد.
4-3 دارای یک نفر ناظر فنی جهت انجام مدیریت اجرایی پسماندها با ویژگی های زیر باشد:
4 -3-1 تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران .
4-3-2 اعتقاد به اسلام و یا یکی دیگر از ادیان رسمی کشور .
4-3-3 دارا بودن حسن شهرت .
4 -3-4 عدم اعتیاد به مواد مخدر .
4 -3-5 نداشتن سو ءپیشینه کیفری
4 -3-6 داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان .
4- 3-7 دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی در رشته بهداشت محیط و حداقل دو سال سابقه کار مرتبط . ( با تایید معاونت بهداشتی دانشگاه مربوطه)
4-3-8 اخذ گواهینامه دوره ویژه آموزشی مدیریت اجرایی پسماند از آموزشگاههای اصناف .
ماده 5- مجوز صادره قابل واگذاری و انتقال به غیر نمی باشد.
ماده 6 – ناظر فنی موظف است بر انجام کلیه عملیات مدیریت اجرایی پسماندها نظارت داشته و امور مربوطه را هدایت کند.
ماده 7 – ناظر فنی شرکت نباید در مراکز و موسسات دولتی شاغل باشد و یا نظارت فنی شرکت/موسسه دیگری را بر عهده داشته باشد.
فصل 3- شرایط فعالیت
ماده 8 – شرکت/موسسه موظف است برنامه عملیاتی مدیریت پسماندهای ویژه را به معاونت بهداشتی مربوطه ارائه و تاییدیه اخذ نماید .
ماده 9- رعایت کلیه “ضوابط و روشهای مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته ” الزامی می باشد.
ماده 10 - حداقل شرایط مورد نیاز مکان و فضای شرکت/ موسسه ، دفتر کار و سرویس بهداشتی شامل دستشویی و توالت مطابق شرایط بهداشتی می باشد.
تبصره 1- سایر شرایط نیروی انسانی، مکان و تجهیزات شرکت بسته به نوع و وسعت فعالیت با نظر معاونت بهداشتی تعیین می گردد.
ماده 11 – هرگونه تغییر مانند تغییر در ناظر فنی یا نشانی شرکت/موسسه و … باید با تایید معاونت بهداشتی مربوطه باشد.
ماده 12 - به منظور تامین سلامت، ایمنی و بهداشت کارگران بایستی کلیه ضوابط مندرج در “دستورالعمل سلامت، ایمنی و بهداشت عوامل اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت پسماندها” توسط شرکت/موسسه تامین و رعایت شده باشد.
ماده 13 – شرکت/موسسه مکلف است آموزشهای لازم را در زمینه موارد و موازین بهداشتی مرتبط با مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی مطابق دستورالعملهای مرکز سلامت محیط و کار و با هماهنگی معاونت بهداشتی/سلامت به کارکنان ذیربط خود ارائه نمایند.
ماده 14 – شرکت/موسسه مکلف است در چهارچوب دستورالعملهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت فعالیت نماید
فصل 4- تمدید پروانه
ماده 15 - اعتبار مجوز صادره از تاریخ صدور به مدت 3 سال خواهد بود و پس از بررسی عملکرد بر اساس ضوابط اعلام شده توسط معاونت بهداشتی قابل تمدید خواهد بود.
فصل 5- نظارت
ماده 16 - نظارت بر انجام کلیه مراحل مدیریت اجرایی پسماندها بر عهده معاونت بهداشتی (بهداشت محیط) خواهد بود.
ماده 17 – بازرسین بهداشت محیط معاونت بهداشتی مجازند در چهارچوب وظایف قانونی به بازرسی فعالیت شرکت/موسسه بپردازند.
فصل 6- حدود و اختیارات
ماده 18 – شخص حقیقی می تواند با رعایت کلیه مواد این ضوابط به استثنای بند ۱- 4 و 2 – ۴ ماده ۴ فعالیت نماید.
تبصره 1- کلیه مفاد این ضوابط برای اشخاص حقیقی نیز جاری می باشد. ( به استثنای بند ۱- 4 و 2 – ۴ ماده ۴
تبصره 2- فرد حقیقی برای انجام مدیریت اجرایی پسماندها باید مطابق ماده 2 مجوز دریافت نماید.
تبصره 3- شخص حقیقی باید کلیه شرایط ناظر فنی را دارا باشد.
تبصره 4- هر فرد حقیقی فقط می تواند در یک بیمارستان حداکثر 100 تخت خوابی فعالیت نماید.
فصل 7- تخلفات
ماده 19 - مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از سوء مدیریت اجرایی پسماندها بر عهده ناظر فنی شرکت/موسسه می باشد و پیگرد قانونی دارد.
ماده 20 – در صورت عدم رعایت هر یک از مواد و تبصره های این ضوابط (به غیر از مواد مندرج در ماده21 ) توسط شرکت/موسسه در طول مدت اعتبار مجوز، چنانچه دو بار تخلف نماید اخطار کتبی و درج در پرونده و در مرحله سوم مجوز صادره لغو خواهد شد
تبصره 1- صدور اخطاریه و لغو مجوز توسط معاونت بهداشتی دانشگاه مربوطه انجام خواهد شد.
ماده 21 - موارد زیر بدون اخطار قبلی منجر به لغو پروانه خواهد شد:
۱- عدم تفکیک پسماند پزشکی ویژه از پسماند عادی
۲- عدم بی خطرسازی
۳- بازیافت پسماند پزشکی ویژه
ماده 22 -این قبیل موسسات /شرکتها /افراد حقیقی در زمره مراکز بهداشتی درمانی نمی باشند
این ضوابط در 2 مبحث که مبحث اول شامل 2 بخش و مبحث دوم شامل 7 فصل و 22 ماده و 6
تبصره در تاریخ / / 1387 به تصویب رسید.
دکتر لنکرانی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید