سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

کتاب کارآفرینی و فرصت های شغلی در مهندسی بهداشت محیط

کتاب کارآفرینی و فرصت های شغلی در مهندسی بهداشت محیط

کتاب کارآفرینی و فرصت های شغلی در مهندسی بهداشت محیط

مولفین: دکتر محمد تقی قانعیان، مهندس مریم غلامی، مهندس ندا پیرمرادی

فرمت: PDF تعداد صفحات: 167

مقدمه ای بر کتاب:

رشته مهندسی بهداشت محیط شاخه ای از علوم بهداشتی است که به مطالعه جنبه های محیط زیست طبیعی و انسان ساخت مؤثر بر سلامت، رفاه و بهداشت انسان می پردازد. از آنجائی که 24 درصد از بار بیماریها و 23 درصد از مرگ و میر در جهان را به عوامل محیطی نسبت می دهند، سازمان جهانی بهداشت با ترویج محیط سالم، تمرکز خود را بر بهداشت محیط معطوف نموده است. بنابراین، درک عمیق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته از واحدهای درسی خود و آشنایی با جنبه های کاربردی دروس، می تواند در کسب توانمندی های آنها جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامتی و بهداشت محیط جامعه و حل مشکلات زیست محیطی، مؤثر واقع گردد.

از سوی دیگر با توجه به بروز تحول در دانشگاه ها و لزوم حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم (کار آفرین) و با عنایت به این موضوع که شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کار آفرین، بدون توسعه نظاممند مهارتهای مؤثر در خلاقیت و کار آفرینی دانشجویان میسر نمی باشد، آشنایی دانشجویان با این مفاهیم و نیز توسعه مهارتهای شغلی و توانمندسازی آنان برای داشتن آینده شغلی بهتر و ورود به عرصه کار امری ضروری است.

کتاب کارآفرینی و فرصت های شغلی در مهندسی بهداشت محیط مجموعه مفیدی است که با هدف آشنایی دانشجویان این رشته با مفاهیم پایه کارآفرینی، برنامه آموزشی رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته و زمینه های کاربردی واحدهای درسی گذرانده شده با رویکرد کارآفرینی و شناسایی فرصتهای شغلی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط تدوین شده است. امید است این مجموعه گامی مؤثر در توسعه اشتغال دانش آموختگان باشد و بتواند به نحوی شایسته مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

 

پیشگفتار:

یکی از آرزوهای دانش آموزان و خانواده های آنها موفقیت در کنکور و پذیرش در یک رشته تحصیلی مطلوب در دانشگاه ها است. معمولاً پس از اعلام نتایج، ثبت نام و چند وقتی بعد از شروع دوران تحصیل در دانشگاه، افراد بسیار شاداب و پرانرژی بوده و در هیاهوی ورود به دانشگاه می باشند. بعد از آن، بخشی از فکر و دغدغه دانشجویان مشغول واژه هایی نظیر انتخاب واحد، پیش نیاز، حذف اضطراری، دانشجوی نمونه، المپیاد کارآفرینی و … است.

اما حقیقتاً فلسفه حضور دانشجویان در دانشگاه و وظایف دانشگاه ها چیست؟ آیا با واژه های دانشگاه نسل اول، نسل دوم و نسل سوم آشنا هستید؟ هدف نهایی شما از تحصیل در دانشگاه چیست؟ چند درصد از فارغ التحصیلان رشته شما در حال حاضر در حرفه ای مرتبط با تحصیلات خود شاغل می باشند؟

طبیعی است که اگر از ابتدای حضور در دانشگاه برنامه، هدف و مقصدی را برای خود مشخص نکرده باشید و با رویکرد کسب مهارت و دانش کاربردی درس نخوانید، نمی توان انتظار داشت که پس از فارغ التحصیلی شغل مناسب و مورد علاقه خود را بیابید.

خوشبختانه رشته مهندسی بهداشت محیط دارای گستره وسیعی از دروس بوده و دانشجویان طی دوران تحصیل واحدهای مرتبط با مباحث آب، فاضلاب، آلودگی هوا، پسماند و کلیات بهداشت محیط را می گذرانند.

این واحدهای درسی در بخش های مختلف وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت صنایع، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری ها، کلیه صنایع، بیمارستان ها، هتل ها و اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی کاربرد دارد.

آنچه به صورت بسیار جدی باید مورد توجه دانشجویان و دانش آموختگان این رشته قرار گیرد، کسب مهارت و تجربه است. مولا علی علیه السلام می فرمایند: تجربه بالاتر از علم است.

در این کتاب سعی بر این است که به مفاهیم پایه کارآفرینی، برنامه آموزشی مقاطع مختلف رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته، کاربرد دروس مختلف و شرکت های فعال در زمینه های کاری این رشته ها پرداخته شود.

 

جلد کتاب کارآفرینی بهداشت محیط

جلد کتاب کارآفرینی بهداشت محیط

 


فهرست:

1-1 مقدمه
1-2 خلاقیت

  • 1-2-1 تفاوت خلاقیت، نوآوری، ابتکار، ابداع و تازگی
  • 1-2-2 فرآیند خلاقیت

1-3 نوآوری

  • 1-3-1 تفاوت نوآوری با اختراع
  • 1-3-2 استراتژی های نوآوری
  • 1-3-3 فرآیند نوآوری
  • 1-3-4 ویژگی های برنامه های موفق نوآوری

1-4 کارآفرینی

  • 1-4-1 تعاریف کارآفرینی
    1-4-2 ویژگی های کارآفرینان
  • 1-4-3 اهمیت کارآفرینی
  • 1-4-4 عوامل موفقیت کارآفرینان
  • 1-4-5 مهارتهای مورد نیاز کارآفرینان
  • 1-4-6 عوامل مؤثر بر کارآفرینی
  • 1-4-7 عناصر کارآفرینی

1-5 کارآفرینی در اسلام
1-6 پارک علم و فناوری
1-7 بنیاد ملی نخبگان

  • 1-7-1 انواع حمایت های بنیاد

1-8 دوره های آموزش مجازی توسعه فناوری سلامت
1-9 شرکت های فعال در حوزه کارآفرینی

فصل ۲ معرفی برنامه آموزشی (رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته و فرصت های شغلی)

2-1 مقدمه
2-2 برنامه آموزشی کارشناسی پیوسته بهداشت محیط

  • 2-2-1 تاریخچه رشته
  • 2-2-2 ارزشها و باورها
  • 2-2-3 چشم انداز
  • 2-2-4 رسالت
  • 2-2-5 اهداف کلی
  • 2-2-6 واحدهای درسی
  • 2-2-7 وظایف حرفه ای دانش آموختگان
  • 2-2-8 جایگاه شغلی دانش آموختگان

2-3 برنامه آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی بهداشت محیط

  • 2-3-1 تاریخچه رشته
  • 2-3-2 چشم انداز
  • 2-3-3 رسالت
  • 2-3-4 هدف کلی
  • 2-3-5 واحدهای درسی
  • 2-3-6 وظایف حرفه ای دانش آموختگان
  • 2-3-7 جایگاه شغلی دانش آموختگان

2-4 برنامه آموزشی دکتری تخصصی بهداشت محیط

  • 2-4-1 تاریخچه رشته
  • 2-4-2 چشم انداز
  • 2-4-3 رسالت
  • 2-4-4 اهداف کلی
  • 2-4-5 واحدهای درسی
  • 2-4-6 وظایف حرفه ای دانش آموختگان
  • 2-4-7 جایگاه شغلی دانش آموختگان

2-5 برنامه آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته مدیریت پسماند

  • 2-5-1 تاریخچه رشته
  • 2-5-2 چشمانداز
  • 2-5-3 رسالت
  • 2-5-4 واحدهای درسی
  • 2-5-5 وظایف حرفه ای دانش آموختگان
  • 2-5-6 جایگاه شغلی دانش آموختگان

2-6 برنامه آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته سم شناسی محیط

  • 2-6-1 تاریخچه رشته
  • 2-6-2 چشم انداز
  • 2-6-3 رسالت
  • 2-6-4 واحدهای درسی
  • 2-6-5 وظایف حرفه ای دانش آموختگان
  • 2-6-6 جایگاه شغلی دانش آموختگان

2-7 برنامه آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری

  • 2-7-1 تاریخچه رشته
  • 2-7-2 چشم انداز
  • 2-7-3 رسالت
  • 2-7-4 واحدهای درسی
  • 2-7-5 وظایف حرفه ای دانش آموختگان
  • 2-7-6 جایگاه شغلی دانش آموختگان

2-8 آشنایی با فرصت های شغلی در مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته

  • 2-8-1 فرصت های شغلی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • 2-8-2 فرصت های شغلی در دانشکده های بهداشت
  • 2-8-3 فرصت های شغلی در معاونت بهداشتی و معاونت درمان دانشگاه ها
  • 2-8-4 اشتغال دانش آموختگان در مؤسسات، شرکت ها و سازمانهای غیروابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

فصل 3: آب و فاضلاب (سرفصل دروس، شرکت های فعال و فرصت های شغلی)

3-1 مقدمه
3-2 دروس مرتبط با آب و فاضلاب

  • 3-2-1 دروس مرتبط با آب و فاضلاب در مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی بهداشت محیط
  • 3-2-2 دروس مرتبط با آب و فاضلاب در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته
  • 3-2-3 دروس مرتبط با آب و فاضلاب در مقطع دکتری بهداشت محیط

3-3 شرکت های مرتبط با آب و فاضلاب وابسته به وزارت نیرو

  • 3-3-1 شرکت مدیریت منابع آب ایران
  • 3-3-2 شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
  • 3-3-3 شرکت های آب منطقه ای
  • 3-3-4 شرکت های آب و فاضلاب شهری (آبفا)
  • 3-3-5 شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار)

3-4 زمینه های فعالیت و اشتغال دانش آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط در مجموعه وزارت نیرو
3-5 معرفی شرکت های فعال در حوزه آب و فاضلاب

فصل ۴ آلودگی هوا (سرفصل دروس، شرکت های فعال و فرصت های شغلی)

4-1 مقدمه
4-2 دروس مرتبط با آلودگی هوا

  • 4-2-1 دروس مرتبط با آلودگی هوا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بهداشت محیط و مقطع کارشناسی ارشد رشته های وابسته

4-3 معرفی شرکت های فعال در حوزه آلودگی هوا

فصل 5: مدیریت پسماند (سرفصل دروس، شرکت های فعال و فرصت های شغلی)

5-1 مقدمه
5-2 دروس مرتبط با مدیریت پسماند

  • 5-2-1 دروس مرتبط با مدیریت پسماند در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بهداشت محیط و مقطع کارشناسی ارشد رشته های وابسته

5-3 معرفی شرکت های فعال در حوزه مدیریت پسماند

فصل 6: کلیات بهداشت محیط (سرفصل دروس، شرکت های فعال و فرصت های شغلی)

6-1 مقدمه
6-2 دروس مرتبط با کلیات بهداشت محیط

  • 6-2-1 دروس مرتبط با کلیات بهداشت محیط در مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی بهداشت محیط
  • 6-2-2 دروس مرتبط با کلیات بهداشت محیط در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بهداشت محیط و مقطع کارشناسی ارشد رشته های وابسته
    6-3 معرفی شرکت های فعال مرتبط با کلیات بهداشت محیط

فصل 7: پای سخن کارآفرینان

فهرست منابع


مقدمه

جوامع مختلف، نقش بسیار مهم کارآفرینی را در رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و توسعه منطقه ای تأیید کرده اند. این باور که کارآفرینی لازم و ضروری است و هر فردی می تواند برای خود یک فعالیت اقتصادی را آغاز کند، موضوعی نیست که یکباره و ناگهانی در ذهن انسان ایجاد شود. تصمیم به راه اندازی فعالیت اقتصادی نوپا، نتیجه فرآیندی است که باید از ابتدای کودکی شکل بگیرد و در آموزش و پرورش و همچنین دانشگاه ها به طور جدی و حساب شده در نظر گرفته شود تا فرد مهارت های لازم را به درستی فرا گیرد. یکی از چالش های پیش رو، این است که جمعی از دانش آموختگان دانشگاهی فاقد توانایی های فردی و مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار مناسب هستند. این امر، آماده سازی دانشجویان را از طریق توسعه فرهنگ کارآفرینی و پرورش روح کارآفرینی در آنان ضروری می سازد.

خوشبختانه مقوله کارآفرینی که دغدغه عده کثیری از دانشگاهیان و فعالان کار و اشتغال در حوزه سلامت می باشد در سند طرح تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی نیز مورد توجه قرار گرفته است. بسته دوم در این سند مربوط به حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم و محور اول و بسیار مهم این بسته بازبینی و بازنگری ساختار و عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی به سمت دانشگاه های نسل سوم یعنی دانشگاه های کارآفرین می باشد. اهداف این بسته عبارتند از:

  • بازنگری رسالت، غایات، و کارکردهای دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس مدل دانشگاه کارآفرین
  • بازبینی ساختار دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس کارکردهای دانشگاه کارآفرین
  • مهندسی فرآیندهای دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس مدل دانشگاه کارآفرین
  • توسعه زیرساخت ها و منابع دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس مدل دانشگاه کارآفرین

بنابراین یک گام اولیه و مهم در راستای حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم، آشنایی دانشجویان از جمله دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط و سایر رشته های وابسته نظیر سم شناسی محیط، مدیریت پسماند و بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری، با ادبیات کارآفرینی و اهمیت و نقش کاربردی واحدهای درسی و ارتباط آنها با آینده شغلی دانشجویان می باشد که در فصول مختلف این کتاب مطرح شده است.










نتیجه تصویری برای دانلود






















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.



   



جهت ورود به سایت بهداشت محیط ایران کلیک کنید