سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

مشخصات اتاقهای کلرزنی

مشخصات اتاقهای کلرزنی

زابعاد اتاق کلرزنی 5*4*3 (طول، عرض، ارتفاع) باشد تا فضای کافی برای اپراتور جهت انجام تعمیرات یا تعویض سیلندر موجود باشد.

دیوارهای اتاقهای کلرزنی از نوع آجری با ملاط ماسه و سیمان باشد و کف اتاق از بتن بوده و دیوارها از مواد ضد آتش ساخته شود.
پی ستونهای اتاقهای کلرزنی استحکام کافی داشته باشد(حداقل70 سانتی متر تا سطح زمین )
سقف اتاقهای کلرزنی از نوع سبک و از تیرهای I شکل بوده و از پوشش مناسب ( ایزوگام) یا آزبست باشد.
شیب سقف به نحوی باشد که آب باران و برف در زهکش تخلیه گردد شیب مناسب 5/2 درصد است هدف آن است که هیچگونه رطوبتی بر روی کپسول‌ها اثرگذار نباشد.
ساختمان کلرزنی دارای 3 اتاق جداگانه( اتاق کلریناتور، اتاق سیلندرها، اتاق اپراتور)باشد.
زهکش مناسب در کف اتاق‌های کلرزنی برای تخلیه آب در نظر گرفته شود.
درهای اتاق کلریناتور و سیلندرهای گاز کلر بطرف بیرون باز شوند و ضمناً یک در اضطراری اضافی نیز منظور شود.
پنجره های اتاقهای کلرزنی به اندازه کافی وسعت داشته باشند تا در صورت لزوم با گشودن پنجره ها هوای اتاق کاملاً تخلیه گردد.

تجهبزات اتاقهای کلرزنی
1- سیستم تخلیه هوا در فاصله 10 سانتی متری از کف اتاق تعبیه گردد تا قدرت تخلیه هوای اتاق را در زمان 4-1 دقیقه داشته باشد.
2- سیستم گرمایش و سرمایش اتاقها با فاصله مناسب( حداقل50 سانتی متر) از سیلندرها و کلرزنها قرار گیرد و حداقل بطور فصلی سرویس کامل اینگونه تأسیسات انجام شود.
3- وجود یک دتکتور ( هشدار دهنده ) در اتاق‌های کلرزنی الزامی است.
4- جرثقیل سقفی از نوع هیدرولیکی headroom  100 چهار حالته باشد  تیری که جرثقیل بر روی آن نصب میگردد به نحوی باشد که اتاق سیلندرهای در مدار بهره برداری و انبار سیلندرها را پوشش دهد.
5- بازوهای جرثقیل باید حدود 5/4 متر باشد اتصال جرثقیل به کمربند سیلندرها باید بطور اتوماتیک طراحی شود.
6- دسته کنترل جرثقیل در خارج از اتاقک در کنار حوضچه آب آهک و درون محفظه مناسب قرار گیرد.
7- سیستم کنترل جرثقیل های سقفی بایستی در خارج از اطاق کلرزنی نصب گردد، همچنین تجهیزات ایمنی مناسب برای تابلوهای برق (سیم ارت، کفپوش عایق، فویز، بی متال، کنور فاز و ... ) منظور شود .
8- دوشهای آب در سقف اتاقهای کلرزنی ( سیلندر گاز کلر در مدار بهره برداری ) منظور گردد تا در صورت لزوم ( در صورت نشت گاز ) امکان سرد کردن کپسول گاز کلر میسر باشد.
9- حوضچه خنثی سازی در مقابل اتاق سیلندرهای گازکلر و در مجاورت انبار سیلندرها قرار داشته باشد به نحوی که سیلندرها را بتوان بوسیله ریل در حوضچه انداخت.
10- ابعاد حوضچه آب آهک 50*5/2*7 (طول، عرض، ارتفاع) باشد و برای حوضچه آب آهک در گودترین نقطه شیر تخلیه منظور گردد.

تجهیزات ایمنی مورد نیاز و روش مقابله با مخاطرات کلر
1- تجهیزات ایمنی مورد نیاز شامل : چشمی، دوش شستشو، لباس سرهمی یکسره، کپسول اکسیژن، کپسول آتش نشانی، ماسک ضد کلر، دستکش، عینک، چکمه لاستیکی، محلول آمونیاک، داروی ضد کلر می باشد.

2- نحوه تهیه داروی ضد گازکلر
- قرص نعنائی mL37 
- محلول کلروفرم mL55
- اسانس معطر mL 56
- ترکیب اسطوخودوس mL37
- الکل اتیلیک mL33
- شکر gr45
- آب mL1485
ابتدا قرص نعناع را به الکل افزوده و سپس محلول کلروفرم را بیفزائید و بعد اسانس معطر را افزوده و هم زده شود سپس ترکیب گیاهی (اسطوخودوس) را اضافه نمائید پس از هر بار افزودن مواد آنرا تکان دهید و سپس مخلوط را به آبی که قبلاً‌شکر در آن حل نموده اند بافزائید و بر زوی محلول برچسب ضدگازکلر را الصاق نمائید و قبل از مصرف آنرا تکان دهید.

میزان مصرف : یک قاشق ( معمولی) هر 15 دقیقه یکبار به مصدوم داده شود تا زمانی که بهبودی حاصل گردد و حداکثر تا 4 قاشق می توان به مصدوم خورانید.
مصرف این دارو در کاهش اثر سوزش بینی و گلو در کلرزدگی های خفیف مؤثر می باشد.

2-چنانچه دارو برای رفع سوزش دستگاه تنفسی مصدوم کافی نبود بهتر است بخار یا محلول عرق نعناع را تنفس نماید و یا شیر گرم به او خورانده شود.
3- در حالت کلرزدگی خفیف بهتر است مصدوم را از اتاق خارج نموده و درهوای آزاد قرار داد و لباسهای او را تعویض شود. فرد را آرام نموده و حتی الامکان سعی شود مصدوم بدون تقلا باشد در این هنگام نوشانیدن چای گرم و شیر یا داروی ضد کلر مناسب می باشد. بدن فرد کلرزده با کمک پتو گرم نگهداشته شود و نهایتاً اگر مشکل برطرف نگردید می توان تنفس مصنوعی (بروش نلسون) داد.
4- در حالت کلرزدگی شدید رعایت نکات زیر جهت بهبود بیمار کمک خواهد نمود :
- تعویض لباس مصدوم، گرم کردن بدن مصدوم، آرام نمودن مصدوم، مراجعه به پزشک.
- برای فـــردی که دچـار کلرزدگی شدید می باشد هرگز اکسیژن خالص مصرف نگردد، در این حالت بهتر است از ترکیب اکسیژن و گاز کربنیک استفاده گردد.
- تزریــق آدرنالیـــن، مورفیــن در این شرایط زیان آور بوده و موجب کاهش اکسیژن خون بیمار خواهد شد .
- فشار و درجه حرارت بدن بیمار کنترل گردد. 
- پس از بهبودی نسبی بدن فرد مصدوم گرم نگه داتشه شود تا از ابتلا به بیماری های ذات الریـه و ... جلوگیری گردد.

نشت گاز کلر یا کلر مایع
- در صورت نشت گازکلر، اپراتور مجاز خواهد بود که دوش آب را بر روی سیلندر باز نماید تا بدلیل کاهش حرارت، گاز کمتری از آن خارج شود .
- در صورت نشت مایع کلر، کپسول را به نحوی قرار دهید که گاز کلر خارج شود در هر صورت هنگام خروج کلر مایع، از پاشیدن آب بروی سیلندر جداً خودداری گردد.
- بمنظور کنترل موقت نشت و فرار کپسول از محل مسکونی، ترکیب گازوئیل با گلیسیرین یا ژل مواد نفتی به محل نشت زده شود و یا یک تکه چوب اندازه محل نشت تهیه و در محل نشت محکم نمود .
- در صورت نشت گازکلر استفاده از حوضچه آب آهک (هر نوع مواد قلیایی) مناسب خواهد بود.
- در تمام موارد بالا حتماً باید برای دور کردن افراد از محل خطر با به صدا در آوردن زنگ خطر اقدام نمود و اپراتورها باید از لباس ایمنی، عینک، ماسک و دستکش استفاده نمایند.

تجهیزات و اتصالات کلرزنهای گازی
1- حتی الامکان لوله کشی کوتاه و دارای حداقل اتصالات باشد.
2- لولـه‌کشی از سیلندرها بطرف کلریناتور با شیب ملایمی ( جهت شیب بطرف سیلندر ) در نظر گرفته شود تا در صورت فرار کلر نوزاد مجدداً به سیلندر بازگشت داده شود تا اختلالی درکلریناتور ایجاد ننماید (Head line).
3- برای آب بندی اتصالات از بکار بردن واشرهای لاستیکی پرهیز شود بهتر است فیبرهای فشرده آزبست برای این منظور استفاده گردد.
4- جنس لولـه‌کشی از سیلندر تا محل ورود آب باید از لوله فشار قوی با آلیاژ مس ( یا استیل و یا نقره ) بوده بنحوی که قابل انعطاف باشد.
5- سیلندرهای تک شیر(فاز گاز) بایستی بصورت عمودی مورد استفاده قرار گیرند اما سیلندرهای دارای دو شیر درهردوحالت می تواند مورد استفاده قرار گیرد با توجه به جهت فلش یا علامت p گاز کلر یا کلر مایع مورد استفاده قرار گیرد.
6- در زمان تعویض سیلندر و قبل از برقراری جریان گازکلر بهتر است لوله کشی و اتصالات با عبور دادن گاز نیتروژن از سیستم و کنترل نشت توسط کف صابون، از عدم وجود نشت اطمینان حاصل شود و پس از تخلیه نیتروژن در آب، جریان گازکلر برقرار گردد.
7- قدرت بوستر پمپ انتخابی برای پمپ آب باید 5/2 برابر فشار گاز کلر در نظر گرفته شود.
8- نصب دوفیلتر یکی از کلریناتور( مانع ورود ناخالصی گازکلر) و یکی قبل از بوستر پمپ( مانع ورود شن و ماسه و مواد معلق آب بدون دیفیوزر) مناسب خواهد بود.
9- دیفیوزر ( پخشان) باید بنحوی در لوله آب یا کانال آب تعبیه گردد که کاملاً در آب غوطه ور باشد و امکان خروج راحت گاز کلر وجود داشته باشد.
10- در زمان نصب انژکتور در مسیر ورودی آب باید اطمینان حاصل شود که لوله کاملاً در جای خود قرار گرفته و امکان مکش هوا وجود ندارد.
11- در صورت عدم وجود دبی سنج، آنالیزر و کلر باقیمانده در سیستم بهتر است سیلندرها بر روی وزنه قرار داده شوند تا اپراتور با محاسبه کاهش وزن سیلندر میزان کلر تزریقی در آب را دقیقاً محاسبه نماید.
12- بمنظور افزایش ضریب اطمینان در بهره برداری از کلرزنهای گازی، وجود تجهیزات زیر توصیه می گردد :
شیر اطمینان( قطع و وصل گاز کلر)، فیلتر قبل از کلریناتور، دستگاه مبدل، گاز نیتروژن، شیر اطمینان، خلا، شیر اطمینان فشار، شیر فشار شکن، لوله vent قبل از کلریناتور ، فشارسنج، خلا سنج، دما سنج، فیلتر بوستر پمپ، شیر برقی بعد از بوستر پمپ، فشار سنج بعد از بوستر پمپ

انبار سیلندر های گازی
1- سیلندرها را بصورت عمودی انبار نموده و مهار لازم صورت گیرد.
2- سیلندرهای خالی و پر در دو ردیف جداگانه انبار شود و یا با برچسب پر و خالی مشخص گردند.
3- درمحل انباروجودیک تلفن،زنگ خطر،کپسول اکسیژن،کپسول آتش نشانی و دما سنج الزامی است.
4- مکان انبار باید خشک، تمیز و عاری از بخارات خورنده باشد و دارای تهویه مطمئن باشد.
5- سیستم گرمایشی انبار باید با فاصله کافی از سیلندرها قرار گیرد.
6- وجود محلول آمونیاک، دتکتور و درب خروج اضطراری برای انبار ضروری است.
7- ساختمان انبار باید در مجاور حوضچه آب آهک قرار داشته باشد.
8- تهیه شناسنامه برای هر سیلندر که حاوی نکات( شماره سریال، نام ایستگاه، زمان رسوب زدائی، زمان تست فشار، زمان پر کردن . ...) باشد ضروری است.
9- فاصله سیلندرهای پر به نحوی باشد که امکان جابجائی آنها در هر زمان وجود داشته باشد.

حمل و نقل سیلندر های گاز کلر
1- حتی الامکان در ساعات خلوت شبانه روز حمل و نقل صورت گیرد.
2- کپسولهای گازکلر بصورت عمودی بارگیری شده و مهار گردند.
3- راننده و کمک راننده دارای لباس ایمنی و ماسک و دستکش باشند.
4- کامیون حامل سیلندرها باید دارای فلاشر باشد.
5- آموزش لازم به راننده و کمک راننده داده شود تا از هر گونه ضربه زدن به کپسولهای گازکلر یا توقف حمل و نقل طولانی در برابر اشعه آفتاب جلوگیری نمایند.
6- برای بلند کردن سیلندر هرگز از کلاهک محافظ شیر استفاده نگردد چرا که گلوئی کپسول قدرت تحمل وزن سیلندر را نخواهد داشت و باعث صدمه خوردن شیر آلات می شود.
7- مسیر حمل و نقل مشخص باشد و حتی الامکان مسیرهای مطمئن و بدون دست انداز در نظر گرفته شود.















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.