سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

بهداشت محیط در ماه محرم

بهداشت محیط در ماه محرم









بهداشت محیط در ماه محرم

با عنایت به اینکه در ماه محرم همزمان با برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان عزیز بویژه هیئت های عزاداری صورت می گیرد و از طرفی بروز بیماریهای مرتبط با غذا و مسمومیت های غذایی در مکانهایی که بصورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می گردد بیشتر می باشد  لذا بجهت اهمیت موضوع سلامت عموم جامعه انتظارمی رود مدیران هیئت های عزاداری و مسئولین طبخ و تهیه غذا با توجه به نکات ساده ولی پر اهمیت بهداشتی که  برخی از آنها بشرح ذیل بیان می گردد در تامین سلامت  عمومی کوشا و ساعی باشند  :

. هرگونه پخت و پز  باید در مکانی دارای حداقل شرایط بهداشتی صورت گیرد.مدیر هیئت موظف است نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تائیدیه بهداشتی اقدام نماید.

. ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و غیره ممنوع می باشد.  کلیه افراد مرتبط نیز بایستی نسبت به دریافت کارت گواهی تندرستی اقدام نمایند ضمنا رعایت بهداشت فردی آنان ضروری می باشد.

. مسئولین تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد  اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را از محلهای معتبر خریداری و یا از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذورات قبول نمایند. در صورت برخورد با موارد مشکوک بودن به سلامت مواد غذایی مرکز بهداشت آماده هر گونه همکاری است.

. مدیرات هیئت ها و هیئت امنا مساجد و تکایا توجه داشته باشند در قبول نذورات بصورت غذای آماده دقت مضاعف نموده و ضمن خودداری از قبول غذای آماده از افراد ناشناس از سلامت غذای ارائه شده قبل از توزیع اطمینان حاصل نمایند.

. آب آشامیدنی بایستی بهداشتی و ترجیحا از شبکه توزیع عمومی باشد

. در تهیه فرآورده های دامی بویژه گوشت و علی الخصوص گوشت طیور از کشتار دام تحت نظارت ناظرین دامپزشکی در محلهای مجاز اطمینان حاصل نمایند.

. از ذخیره سازی مواد پروتینی خام و پخته در مجاورت هم موکدا خودداری و در ذخیره سازی گوشت نیز رعایت نکات ایمنی  بویژه تمیز و قطعه نمودن گوشت و فریز نمودن فوری گوشت های مازاد در قطعه های کوچک را رعایت نمایند.

. سبزیجات تازه مسلما آلوده به عوامل بیماریزا هستند و لذا تمیز نمودن شستشو و ضد عفونی آنها ضرورت دارد. مرکز بهداشت شهرستان میبد اعلام آمادگی می نماید در خصوص مشاوره و آموزش روشهای ساده ضدعفونی سبزیجات ارائه خدمت نمایند.

. ابزارکار مناسب و تمیز و بهداشتی در سالم بودن غذای تهیه شده در آشپزخانه بسیار باهمیت است و لذا ظروف و ابزار کار را قبل از استفاده شستشو و در صورت نیاز ضد عفونی نمایند.

. از نگهداری غذای پخته و آماده در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت جدا و موکدا خودداری نمایید . در صورت لزوم بایستی غذای آماده را دردمای زیر4 درجه یا بالای 60 درجه نگهداری کنید.

. در جریان توزیع غذا از دخالت افراد متفرقه بویژه در محلی که غذا سرو  می گردد جلوگیری گردد.

. در توزیع غذا از ظرف به ظرف کردن بی مورد آن خودداری و حتی الامکان در کوتاهترین فاصله غذای تهیه شده بصورت گرم توزیع گردد.

. استفاده از ظروف یکبارمصرف بهداشتی در توزیع غذا توصیه می شود. در مورد ظروف چند بار مصرف پیش بینی مکانی برای شستشو و ضدعفونی آنا برای هر نوبت استفاده ضروری است.

. حتما از سفره های یک بار مصرف برای صرف غذا استفاده و از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری گردد.

. پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب زباله های تولید شده اقدام و از مردم خواسته شود از پراکندن ظروف یکبار صرف در معابر خودداری نمایند.

.  ایمنی مکانهای تهیه و توزیع غذا و نیز محلهای تجمع عزاداران را بررسی نماید . پله ها و نرده ها و سیستم های برق کشی روشنایی و گاز بخصوص محلهی اتصالات آنها مهمترین نقاط حادثه خیز می باشند.از بررسی و اطمینان از ایمن بودن آنها غافل نشوید.

. تهیه و نصب تجهیزت اطفا حریق بمنظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی احتمالی الزامی است.

. در مکانهای تجمع عزاداران بویژه اماکن سربسته ضمن نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگار جلوگیری نمایید.

. ضمن رعایت نظافت و شستشوی مستمر سرویسهای بهداشتی نصب سیستم لوله کشی صابون مایع در آنها صورت گیرد.

ذبح و قربانی احشام در جلوی هیت های عزاداری و یا تکایا و مساجد در محل های تعیین شده صورت گیرد  بگونه ای که از پراکنده شده خونابه و فضولات حیوانات در این مکانها جلوگیری بعمل آید.

مجدا تاکید می نماید رعایت نکات ساده بهداشتی گفته شده در تامین سلامت مواد غذایی و بالطبع تامین سلامت عمومی بسیار موثر بوده و کوچکترین سهل انگاری و یا بی توجهی میتواند منجر به بروز مسمومیت گروهی از مردم و مسئولیت وجدانی و قانونی برای مدیران و دست اندر کاران مراسم گردد.

 باشد که با توجه خاص به ارزشهای والای پیام عاشورا رهرو صادق طریق شهید کربلا باشیم.





20 توصیه برای ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و تکایا

 

با شروع ماه محرم و برپایی مجالس عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به ایمنی اماکن مذهبی دارد.
در این ایام مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، مملو از عاشقان سردار کربلا است و مراقبت از بروز هر نوع حادثه‌ای در اماکن پرجمعیت ضرورت دارد.
سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران علاوه بر سرکشی و بازدید از اکثر اماکن مذهبی و تامین نیازمندی‌های اولیه آنان برای مقابله با هر نوع حادثه احتمالی، توصیه‌های ایمنی را برای تامین سلامت شهروندان عزادار دارد.
توجه ویژه به این توصیه‌ها می‌تواند محیط امنی را برای شهروندان فراهم کند تا با آسودگی خاطر به استقبال این ایام سوگواری بروند.
توصیه‌های بیست گانه سازمان آتش‌نشانی به شرح ذیل است:
​​

  1.  در فضاهای تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، و تکایا به ازای 50 تا 300 نفر دو راه خروج، از 301 تا 1000 نفر سه خروجی و بیشتر از 1000 نفر چهار خروجی دور از هم که همواره باز و فاقد هر گونه مانع باشند، لازم و ضروری است.
  2.  رعایت فاصله مناسب سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرچم، پلاکارد، پرده، فرش، تابلو و... الزامی است.
  3.  هر فیوز برق باید استاندارد بوده و از بکارگیری فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جداً خودداری شود.
  4.  گرفتن انشعابات متعدد از یک پریز برق و وارد آوردن بار بیش از ظرفیت، موجب آتش‌سوزی الکتریکی می‌شود.
  5.  استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا، بدون حباب و حفاظ مناسب، خطر آفرین و خسارت بار است.
  6.  قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.
  7.  در صورت استفاده از بخاری‌های نفتی بایستی قبل از پر کردن منبع سوخت، بخاری خاموش شود.
  8. به هنگام گرفتن انشعاب از لوله کشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.
  9.  رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال مانند پشتی، فرش، پرچم و... الزامی است.
  10.  قبل از استفاده از دستگاه حرارت زا مانند: بخاری‌ها، سیستم حرارت مرکزی و امثال آن دودکش را نظافت و از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنید.
  11.  دودکش‌ها در ناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک باشند تا از افتادن اجسام داخل دودکش و انسداد آن و همچینن کوران هوا در زمان وزش تند بادها مصون باشند.
  12.  دودکش‌ها نبایستی در مجاورت پرده، چادر برزنتی و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و از محل کاملاً امن با قابلیت غیر قابل اشتعال عبور داده شود.
  13.  برای افراد سالخورده و اطفال حتماٌ باید مکانی امن در نزدیکترین نقطه به راه خروجی پیش بینی شود.
  14.  برای گرم کردن فضای داخل چادرهای تکایا، از بخاری‌های دمنده با استقرار در خارج از چادر که هوای گرم را به داخل می‌دمند، استفاده شود.
  15.  از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل این اماکن و نیز محل طبخ غذا خودداری شود.
  16.  آغشته کردن چادرهای برزنتی به روغن و مواد نفتی برای جلوگیری از نشت رطوبت باران موجب آتش گیری و آتش‌سوزی سریع چادر خواهد شد.
  17. - در تمامی قسمت‌ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسول‌های آتش‌نشانی سیار موجود باشد و کارکنان باید نحوه استفاده از آنها را فرا بگیرند.
  18. - یک دستگاه قرقره آب آتش‌نشانی با استفاده از شیلنگ فشار قوی به متراژ 20 متر و سرلوله مخصوص متصل به شبکه آب موجود در کنار درهای ورودی و خروجی نصب شود.
  19. - تمامی مدیران، مسئولان و خدمه مساجد، حسینیه و تکایا با مراجعه به نزدیکترین ایستگاه آتش‌نشانی محل، مسائل ایمنی و نحوه مقابله با آتش‌سوزی‌ها وحوادث را آموزش ببیند.
  20.  از روشن کردن هرگونه شعله روباز در داخل و یا کنار چادر تکایا برای گرم کردن محیط، طبخ غذا، چای و غیره جداً خودداری شود. توصیه می‌شود مکان مناسبی در قسمت دیگری دور از محیط تکایا به این امر اختصاص داده شود.
  21. در صورت بروز آتش‌سوزی ضمن حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل این اماکن، همزمان با اطلاع دادن آن به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از طریق تلفن 125، نسبت به خاموش کردن آتش‌سوزی‌های با وسعت کم، در حد بستن شیر بخاری نفتی یا گازی و استفاده از خاموش کننده‌های دستی، اقدام کنند.







دانلود دستورالعمل مرکز سلامت محیط کار در خصوص ماه محرم










دانلود پوستر بهداشت محیط در ایام محرم







پمفلت بهداشت محیط مساجد








پمفلت بهداشت محیط در محرم












نکات مهم شیوه نامه بهداشتی چیست؟






دستورالعمل بهداشتی محرم در ایام شیوع کرونا



دستورالعمل‌های مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم محرم ۱۴۰۱




محرم کرونا





















www.environmentalhealth.ir



(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد