نحـوه تکمـیل جـدول فعالیـتهای فصـلی بهداشـت محـیط (فرم شماره 2)
1- آمـوزش
1- 1- تعداد جلسات آموزشی : منظور تعداد جلسا تی است که بمنظور آموزش اصناف و مردم در هر فصل برگزار می گردد.
2- 1- آموزش های چهره به چهره به متصدی و کارگران ، هنگام بازدید از مراکز تهیه ، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی ، جزء آمار این قسمت محسوب نمی گردد.
3 –1- این قسمت از جدول ، با توجه به فرم فعالیتهای آموزش بهداشت محیط شهرستان (فرم شماره 4/3) تکمیل می شود.
2- گواهینامه بهداشت عمـومی صادره تایید شده
1-2- با توجه به ماده یک از فصل اول آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی : کلیه متصدیان و کارگران و اشخاصی که در مراکز تهیه، تولید ، توزیع ، نگهداری و فروش ، وسایط نقلیه حامل مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی اشتغال دارند ، موظفند دوره ویژه بهداشت عمومی را به ترتیبی که معاونت سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین و اعلام می نماید گذرانده و گواهینامه معتبر آنرادریافت دارند
2-2- تعداد گواهینامه های صادرشده در هر فصل ، بطور جداگانه ،ثبت می شود.
3- کارت معاینه پزشکی صـادر شده
1-3- در پایان هر فصل ، با جمع بندی آمار ثبت شده در فرم شماره 9/4 ، این قسمت تکمیل می شود.
2-3- آمار فعالیتهای هر فصل فقط مربوط به همان فصل بوده و نباید با فصل قبل یا بعد جمع شود و نهایتاً در پایان سال ، مجموع آمار چهار فصل در ستون جمع سالیانه ثبت می گردد.
4- امـاکن عمومی و مـراکز تهیه ، توزیع مواد خوراکی
1-4- منظور از معیار بهسازی : مراکز یا اماکنی است که دارای شرایط فصل دوم آیین نامه مقررات بهداشتی باستثنای مواد 30-31 -32-34-38-40-42-44-45باشند . ( شرایط ساختمانی و بهداشتی مراکز تهیه ، توزیع ، نگهداری و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی )
ماده 30 - قفسه ،ویترین و گنجه ها باید قابل نظافت بوده ، مجهز به در و شیشه سالم و همیشه تمیز و فاصله کف آنها از زمین حدود 20 سانتیمتر باشد.
ماده 31 - پیشخوان و میز کار باید سالم و سطح آن از جنس قابل شستشو باشد.
ماده 32- سبزیجات و صیفی جاتی که در اماکن و مراکز عرضه مواد غذایی بصورت خام ،در اختیار مشتریان گذاشته می شود باید در محل مخصوص ، تمیز و با آب سالم و مایع ظرفشویی شستشو شده و پس از گندزدایی ،آبکشی و مصرف گردد.
ماده 34- کلیه مواد غذایی فاسد شدنی باید در یخچال و یا سرد خانه مناسب نگهداری شودو مدت آن بیش از زمانی نباشد که ایجاد فساد یا تغییر کیفیت نماید.
ماده 38- در فصل گرما حداکثر درجه حرارت داخل اماکن نباید بیشتر از 30 درجه سانتی گراد باشد.
ماده 40- برای جلوگیری از حریق و انفجار و سایر خطرات احتمالی باید پیش بینی های لازم با توجه به حجم کار و نوع فعالیت و تعداد کارگران بعمل آید.
ماده 42- زباله دان در پوش دار ، زنگ نزن، قابل شستشو ، قابل حمل ، با حجم مناسب و به تعداد کافی موجود باشد.
ماده 44- نقشه کلیه ساختمان های اماکن عمومی ، مراکز ، کارگاهها و کارخانجات موضوع این آیین نامه به منظور انطباق با موازین بهداشتی قبل از اجراباید به تصویب مقامات مسئول برسد.
ماده 45- اماکنی که اجازه قبول مسافر دارند باید علاوه بر رعایت کلیه موارد بهداشتی ،واجد شرایط زیر باشند :
تبصره 1- در هر اتاق تعداد تختخواب ها باید طوری باشد که برای هر تخت حداقل 5 متر مربع مساحت منظور گردد.
تبصره 2- هر اتاق دارای دستشویی مجهز به صابون باشد. ( ترجیحاً صابون مایع )
تبصره 3- در هر طبقه به ازاء هر 18 تخت حداقل دو دستگاه مستراح ( یک دستگاه مردانه و یک دستگاه زنانه ) با شرایط کاملاً بهداشتی وجود داشته باشد.
تبصره 4- تعداد دوش آب گرم و سرد در هر طبقه از ساختمان نبایدکمتر از مجموع تعداد مستراح های همان طبقه باشد.
تبصره
5- در صورتی که در داخل اتاقها امکانات صحیح و قابل قبول برای آشپزی وجود
نداشته باشد وجود آبدار خانه با شرایط بهداشتی و مجهزدر هر طبقه الزامی
است.
تبصره 6- پله باید دارای حفاظ و روشنایی کافی ( حداقل 100
لوکس)بوده و لغزنده نباشد، ارتفاع پله حداکثر 18 سانتیمتر و عرض آن حداقل
30 سانتیمتر باشد.
تبصره 7- البسه و لوازم پارچه ای مانند ( حوله ،
ملحفه و ...)باید با دستگاههای اتوماتیک در محل مناسب که مطابق نقشه
استاندارد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد ، شستشو ، ضد عفونی ،
خشک و اطو شود.
2-4- منظور از معیار بهداشتی : مراکز یا اماکنی است که کلیه شرایط آیین نامه را رعایت کرده باشند.
3-4- اماکن عمومی مشمول اصلاح ماده 13 که در فرمهای آماری می بایست منظور گردد شامل :
اماکن عمومی مشمول اصلاح ماده 13 |
کد فرعی |
کد اصلی | ||
هتل |
1 |
5 | ||
متل |
2 | |||
وسائط نقلیه حمل و نقل مواد غذایی |
3 | |||
مهمانپذیر |
4 | |||
مهمانسرا ، زائر سراها |
5 | |||
پانسیون ، خوابگاههای دانشجویی |
6 | |||
آسایشگاه سالمندان و معلولین |
7 | |||
مهد کودک |
8 | |||
باشگاهها و سالنهای ورزشی |
9 | |||
استخر و سونا |
10 | |||
مرکز فرهنگی و هنری |
11 | |||
پایانه های مسافربری |
12 | |||
تماشاخانه ها و سینما ها و تاتر |
13 | |||
استادیومها و ورزشگاهها |
14 | |||
حمام مردانه |
1 |
6 | ||
حمام زنانه |
2 | |||
آرایشگاه مردانه و موسسات آموزشی مربوطه |
1 |
7 | ||
آرایشگاه زنانه و موسسات آموزشی مربوطه |
2 | |||
5- مـواد خوراکی و آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی
1-5- این قسمت بر اساس نتایج ثبت شده در فرم شماره 14/4 تکمیل می شود.
2-5- آمار هر فصل ، فقط مربوط به همان فصل بوده و نباید با فصل قبل یا بعد جمع شود و نهایتاً در پایان سال ، مجموع آمار چهار فصل در ستون جمع سالیانه ثبت می گردد.
3-5- میزان مواد خوراکی و بهداشتی معدوم شده می بایست بر اساس نتایج آزمایشگاهی باشد و مواد غذایی که طی بازرسی توسط بازرسان معدوم می شود جزء آمار محسوب نمی گردد.
6- مراکـز بهداشتی درمانـی
1-6- مراکز بهداشتی درمانی شامل : بیمارستانها- مراکز بهداشتی درمانی - خانه های بهداشت تسهیلات زایمانی - پایگاه بهداشت – مطب ها و تزریقات و پانسمان- آزمایشگاههای تشخیص طبی – رادیولوژی – دندانپزشکی – فیزیوتراپی- درمانگاهها دولتی و خصوصی می باشند
2- 6- منظور از تعداد کل : تعداد مراکز بهداشتی درمانی موجود در منطقه تحت پوشش می باشد.
3-6- منظور از تعداد مطلوب : تعداد مراکز بهداشتی درمانی موجود در منطقه تحت پوشش با شرایط مطلوب می باشد.
4-6- در ستون مربوط به هر فصل ، منظور از تعداد کل ، تعداد مراکز بهداشتی درمانی بازدید شده در آن فصل می باشد.
ومنظور از مطلوب ، تعداد مراکز بهداشتی درمانی بهداشتی شده در آن فصل می باشد.
7- مراکـز آموزشی و تـربیتی
1-7- مراکز آموزشی و تربیتی شامل : آمادگی – مدارس ( دبستان ، راهنمایی و دبیرستان) آموزشگاهها و هنرستانها- مراکز آموزشی و تربیتی شبانه روزی- دانشکده ها و دانشگاهها- پرورشگاهها- حوزه های علمیه- پادگانها و مـراکز نـظامی و انتظامی می باشد.
2-7 - منظور از تعداد کل : تعداد مراکزآموزشی و تربیتی موجود در منطقه تحت پوشش می باشد.
3-7- منظور از تعداد مطلوب : تعداد مراکزآموزشی و تربیتی موجود در منطقه تحت پوشش با شرایط مطلوب می باشد
4-7- در ستون مربوط به هر فصل ، منظور از تعداد کل ، تعداد مراکز آموزشی و تربیتی بازدید شده در آن فصل می باشد.
و منظور از مطلوب ، تعداد مراکز آموزشی و تربیتی بهداشتی شده در آن فصل می باشد.
8- کلـرسنجی
1- 8- مقدار کلر باقیمانده مطلوب : 8/0 – 5/0 میلی گرم در لیتر ( PPM)
2- 8- سایر موارد : بالا تر از 8/0 و کمتر از 5/0 میلی گرم در لیتر ( PPM )
3- 8- آمار کلرسنجی به تفکیک تعداد موارد مطلوب و نامطلوب در هر فصل ثبت می شود.
4-8- آمار هر فصل ، فقط مربوط به همان فصل بوده و نباید با فصل قبل یا بعد جمع شود و نهایتاً در پایان سال ، مجموع آمار چهار فصل در ستون جمع سالیانه ثبت می گردد.
9- نمـونه بـرداری آب
تعداد موارد شیمیایی و میکروبی ( مطلوب و نامطلوب ) مربوط به هر فصل ، بطور جداگانه ثبت می شود.
10- تـعداد خانوارهای روستایی با دسـترسی به آب آشامیدنی ( شبکه عمومی قابل شرب و منابع بهسازی شده )
1-10- منظور از دسترسی به آب آشامیدنی این است که : حداکثر با یک ربع ساعت پیاده روی ، بتوان به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرد.
2- 10- منظور از شبکه عمومی آب آشامیدنی : سیستم لوله کشی آب آشامیدنی قابل شرب می باشد.
3- 10- منظور از منابع بهسازی شده : چاه ، چشمه ، قنات ، آب انبار و... بهسازی شده می باشد.
4- 10- مناطقی که منابع آب آنها بعلت زیاد بودن مقدار املاح ، قابل آشامیدن نیست ولی از نظر مصارف شستشو ، استحمام و ... سالم و بهداشتی و در سیستم لوله کشی شهر یا روستا جریان دارد جزء آمار این قسمت بحساب نمی آید .
5- 10- در این قسمت نیازی به تکمیل ستون آخر ( جمع سالیانه ) نمی باشد.
11- تعـداد خانوار های روستایی با دسترسی به شبـکه عمومی آب آشامـیدنی
1- 11- منظور از شبکه عمومی آب آشامیدنی : سیستم لوله کشی آب آشامیدنی قابل شرب می باشد.
2- 11- در این قسمت نیازی به تکمیل ستون آخر ( جمع سالیانه ) نمی باشد.
12- مستـراحهای خـانوار روستایـی
1- 12- منظور از مستراح بهداشتی دارا بودن حداقل 7 شرط لازم برای یک مستراح بهداشتی می باشد که عبارتند از :
- دارای دیوار های جانبی و سقف ، با ارتفاع مناسب باشد
- دیوارها ی جانبی داخلی حداقل تا ارتفاع 15 سانتیمتر کاشیکاری و بقیه آن قابل شستشو بوده ، کف قابل شستشو و به سمت سره مستراح شیب مناسب داشته باشد.
- سره صاف ،بدون شکستگی و کاملاً قابل شستشو باشد.
- جریان هوا به فضای آزاد در داخل اطاقک مستراح وجود داشته باشد.
- امکان دسترسی به آب جهت شستشو وجود داشته باشد.
- ساختمان اطاقک بدنما نبوده و داخل اطاقک متعفن نباشد.
- در, با ارتفاع مناسب و قابل باز و بسته شدن کامل ، وجود داشته باشد.
2-12- منظور از تعداد مستراح موجود, تعداد مستراح منازل روستایی می باشد.
3-12- نیازی به تکمیل ستون آخر ( جمع سالیانه ) نمی باشد.
13- جمـع آوری و دفـع زبـاله
1-13- منظور از سیستم جمع آوری زباله این است که زباله خانوارهای روستایی با یک برنامه ریزی مشخص جمع آوری و جهت دفع به محل مورد تائید مقامات بهداشتی هدایت می شود و اهالی نیز بابت انجام این کار مشارکت فعال دارند.
2-13- در ردیف اول , تعداد خانوارهائیکه از سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی عمومی زباله برخوردار هستند نوشته می شود.
3-13- در ردیف دوم , تعداد روستاهائیکه بیش از 75 در صد خانوارهای آن از جمع آوری و دفع بهداشتی زباله بهره مند هستند قید می گردد.
4-13- نیازی به تکمیل ستون آخر ( جمع سالیانه ) نمی باشد.
14- جمـع آوری فضـولات حیوانـی
1-14- در ردیف اول , تعداد خانوارهائیکه دارای دام هستند و فضولات حیوانی را به روش بهداشتی جمع آوری و دفع می کنند ذکر می گردد.
2-14- در ردیف دوم , تعداد روستاهائیکه بیش از 75 در صد خانوارهای آن از جمع آوری بهداشتی فضولات حیوانی بهره مند هستند قید می گردد.
3-14- نیازی به تکمیل ستون آخر ( جمع سالیانه ) نمی باشد
وضـعیت بهـسازی و بهـداشتی مراکـز و امـاکن مشمول و غیر مشمول قانون اصـلاح ماده13
( فرم شماره 3/4)
1- کد های اصلی بر مبنای نوع فعالیت ( تولید ، توزیع ، فروش و محل های سرو و ...) تقسیم بندی شده است
2- کد های فرعی با توجه به واحدهای هر صنف بصورت جداگانه به هر صنف تعلق گرفته است.
3- تعداد کل : منظور از << تعداد کل >> ، مراکز و اماکنی است که سه ماه متوالی در طول سال فعال باشند.
4- منظور از معیار بهسازی : مراکز یا اماکنی است که دارای شرایط فصل دوم آیین نامه مقررات بهداشتی ( شرایط ساختمانی و بهداشتی مراکز تهیه ، توزیع ، نگهداری و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی ) با استثنای مواد30-31-32-34-38-40-42-44-45باشند .
5- منظور از معیار بهداشتی : مراکز یا اماکنی است که کلیه شرایط آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی را رعایت کرده باشند.
نکات قابل توجه در تکمیل کارت معاینه پزشکی
( فرم شماره 8/4)
کارت معاینه پزشکی منحصراً از طرف مرکز بهداشت شهرستان یا مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی وابسته به وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی صادر خواهد شد. مدت اعتبار کارت فوق برای پزندگان اغذیه ، ساندویچ ، بستنی ، آبمیوه فروشان ، قنادان، مشاغل مشابه و نیز کارگران کارگاه ها و کار خانجات تولید مواد غذایی و بهداشتی فاسد شدنی 6 ماه و برای سایر مشاغل این آیین نامه حداکثر یکسال می باشد.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم ثبت صدور کارت معاینه پزشکی( فرم شماره 9/4)
این فـرم جهت جمـع بندی آمار کارت معاینه پزشکی می باشد و می بایست با آمـار جدول فعالیتهای بـهداشت محیط ( فرم شماره2 قسمت کارت معاینه پزشکی صادر شده ) هم خوانی داشته باشد.
نکات قابل توجه در تکمیل کارت خلاصه وضعیت بهداشتی .... .... در بازدید ها و کنترل های بهداشتی
بازرسین بهداشت محیط ( فرم شماره 10/4 )
1- این فرم بصورت کارت در اندازه A4 و برنگ سفید چاپ می گردد.
2- در محل نقطه چین در عنوان فرم , نوع مرکز یا امکنه مورد نظر ثبت می گردد.
3- جدول مربوطه شامل پنج ستون و بیست ردیف بوده که هر ردیف برای هر بازدید می باشد. در ستون دوم , تاریخ بازدید و در ستون سوم , خلاصه نواقص بهداشتی موجود (مثلاٌ فاقد کارت معاینه- فاقد روپوش- عدم نظافت عمومی ) ثبت می شود. در ستون چهارم اقدامات بازدید کننده ( آموزش – اخطارو... ) ثبت و در ستون پنجم نام و امضاء بازدید کننده ثبت می گردد.
4- این کارت بایستی در محل کسب ( مرکز یا امکنه ) , نزد متصدی نگهداری و در معرض دید نصب گردد.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم دفتر گزارش روزانه ( فرم شماره 11/4)
1- این دفتر بمنظور ثبت گزارش فعالیت روزانه, توسط بازرس بهداشت محیط تکمیل و در واحد مربوطه نگهداری می شود.
2- هر صفحه برای ثبت فعالیت همانروز بوده و در صورت عدم حضور بازرس بهداشت محیط در مرکز یا عدم انجام فعالیت خاصی در آنروز ، در گزارش روز یا روزهای بعد، در قسمت ملاحظات جدول پایین صفحه همان روز نوشته می شود.
3- منظور از ((اقدامات انجام یافته))در جدول پایین هر صفحه , اینست که : هر گونه فعالیت ( به غیر از بازدیداز اماکنی که در جدول بالایی ثبت شده است.) در آنجا نوشته شود. از قبیل : کلرسنجی – نمونه برداری ازآب – بررسی شکایات بهداشتی – بازدید از تاسیسات آب و فاضلاب – زباله و اماکن عمومی غیر مشمول و ...
4- اگر مواردی غیر از موارد فوق الذکر باشد , در ستون ملاحظات ثبت می گردد.
موقعیت و وضعیت مراکـز تهیه ، توزیع و فروش مواد غذائی و امـاکن عمومی مسیر راهها
( فرم شماره 12/4)
1- منظور از مراکز و اماکن عمومی مسیر راهها ، به کلیه مراکز و اماکن مشمول و غیر مشمول قانون اصلاح ماده 13 که در خارج از محدوده شهری و روستایی می باشند اطلاق می شود .
2- در صورت داشتن شرایط بهسازی و بهداشتی با علامت ( 4 ) ،در غیر اینصورت با علامت ( 6)مشخص شود.
3- این فرم بایستی پس از تکمیل ، به امضاء تنظیم کننده و تایید کننده فرم برسد.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم کنترل مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی
( فرم شماره 14/4)
این فرم در مرکز بهداشت شهرستان توسط کارشناس بهداشت مواد غذائی ودر مراکز بهداشتی درمانی توسط بازرس بهداشت محیط بصورت ماهیانه تکمیل , و نتیجه آن در فرمهای مربوطه (فرم شماره 2و فرم 1 – 110) که بصورت فصلی ارسال می گرددثبت , و یک نسخه از آن در پرونده مواد غذائی بایگانی می شود.
نحوه تکمیل جدول ارزیابی نهایی وضعیت بهداشتی مساجد استان
( فرم شماره 1/5)
1- منظور از تعداد کل مساجد : کلیه مساجد تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی مربوطه می باشد که بایستی در هر فصل حداقل یکبار بازدید شوند.
2- این فرم درپایان هر فصل با توجه به چک لیست فرم آیین نامه مقررات بهداشتی مساجد توسط بازرس بهداشت محیط مرکز مربوطه تکمیل و نتیجه آن در فرم شماره 2/5 ثبت و به مرکز بهداشت شهرستان ارسال می گردد.
3- در هر فصل می بایست حداقل یک مرتبه, مساجدمورد بازدید قرار گرفته و در فرم مر بوطه آخرین وضعیت را ثبت نمایند.
4- این فرم در مرکز بهداشتی درمانی شهری یا روستایی توسط بازرس بهداشت محیط تکمیل و در پرونده بهداشت مساجد در مرکز مربوطه نگهداری و در صورت لزوم , یک نسخه از آن به مرکز بهداشت شهرستان ارسال می گردد.
نحـوه تکمیل جـدول ارزیابی بهـداشت مـحیط مساجـد
( فرم شماره 2/5)
ـ ستون دوم : نام واحد ( مرکز بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی شهری/روستایی یا پایگاه بهداشت)
1- در صورتیکه این فرم در مرکز بهداشت شهرستان تکمیل می شود بایستی در این ستون نام مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی تحت پوشش نوشته شود.
2- در صورتیکه این فرم در مرکز بهداشتی درمانی شهری یا روستایی و یا پایگاه بهداشت تکمیل می شودبایستی در این ستون نام خانه های بهداشت تحت پوشش آن مرکز بهداشتی درمانی یا پایگاه بهداشت نوشته شود.
ـ ستون سوم : تعداد کل مساجد تحت پوشش :
1- در این ستون تعداد کل مساجدی که در منطقه تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی شهری یا روستایی و یا پایگاه بهداشت قراردارد ثبت می گردد.
2- مساجد در هر فصل می بایست حداقل یکبار مورد بازدید قرار گیرند.
ـ ستون چهارم لغایت ششم :
1- با استفاده از نتایج حاصله از فرم شماره 1/5 ( قسمت وضعیت نهایی مساجد ) این سه ستون تکمیل می گردد.
ـ ستون هفتم - شرایط آبدار خانه بهداشتی :
ماده 1 - کارکنان آبدارخانه و تمام کسانیکه با توزیع آب و چای و هر نوع مواد غذائی سر و کار دارند موظفند کارت معاینه پزشکی معتبر داشته باشند.
ماده 2- کارکنان آبدارخانه و سایر افرادیکه با توزیع مواد غذائی سرو کار دارند باید ملبس به روپوش برنگ روشن بوده و همواره رعایت کامل بهداشت فردی را بنمایند.
ماده 3- آبدار و هر یک از کارکنان آبدار خانه باید حوله و صابون اختصاصی برای خود داشته باشند وجعبه کمکهای اولیه با تمام وسایل و لوازم مربوطه وجود داشته باشند.
ماده 10- ظروفی که برای توزیع میوه و شیرینی و خرما و امثال آنها مورداستفاده قرار میگیرند باید از انواع سالم و بهداشتی بوده , کاملاً شستشو و باوسیله تمیز و عاری از آلودگی خشک شود.
ماده 11- توزیع آب و شربت و چای و قهوه و امثال آنها در مساجد فقط در لیوانهای یکبار مصرف مجاز است.
ماده12- چنانچه در مسجد, میوه توزیع میشودباید در محل مخصوص شستشو و گندزدائی و سپس توزیع شود.
ـ ستون هشتم - شرایط توالت بهداشتی مساجد :
ماده 19- حضور یکنفر کارگر با لباس کار و چکمه و دستکش لاستیکی برای استقرار مستمر و نظافت محوطه وضوخانه و توالت و دستشوئی ضروریست.
ماده 28- پیش بینی لازم برای تامین نور بصورت طبیعی یا مصنوعی در تمام قسمتهای مسجد اعم از داخل آبدارخانه ، کفش داری ، وضوخانه، توالت و دستشوئی با رعایت کامل مسائل ایمنی ضروریست.
ماده 29-آب مصرفی در تمام قسمتهای مسجد باید سالم و مورد تایید مقامات بهداشتی باشد.
ماده 36- وجود تعداد کافی توالت بهداشتی به تناسب تعداد مراجعین به مسجد در ساعات و ایام حداکثر مراجعه ضروری است
ماده 37 - کف توالت از جنس مقاوم و قابل شستشو و دارای شیب به طرف سره و چاهک توالت بوده و همواره تمیز و پاکیزه باشد.
ماده 38 – استفاده از سره توالت ساخته شده از جنس مقاوم و صاف و صیقلی بدون شکستگی ، قابل شستشو و مجهز به شتر گلو الزامیست.
ماده 39- دیوارهای توالت باید از کف تا زیر سقف از کاشی، سنگ و یا سرامیک برنگ سفید و همواره تمیز و پاکیزه باشد.
ماده 40- سقف توالت باید صاف و از جنس مقاوم و برنگ روشن و همواره تمیز باشد.
ماده 41- وجود شیر برداشت ( حتی المقدور مجهز به شیلنگ خرطومی ) در داخل هر توالت الزامی است.
ماده 42- پیش بینی لازم برای تهویه کامل و نیز جلوگیری از ورود حشرات بداخل محوطه عمومی و هر یک از توالتها بعمل آید.
ماده 43- وجود تعداد کافی دستشوئی بهداشتی متناسب با تعداد مراجعین در ساعات و ایام حداکثر مراجعه به مسجد الزامی است.
ماده 48- توالت باید دارای در سالم و بدون شکستگی و ترک خوردگی و زنگ زدگی و فاقد هر گونه درز و فضای باز بوده و بطور کامل قابل بستن و همواره تمیز و پاکیزه باشد.
نکته : مسجدی که 75 در صد تعداد توالتهای آن بهداشتی باشد در قسمت بهداشتی در نظر گرفته می شود.
ستون نهم - شرایط دستشوئی و وضو خانه بهداشتی مساجد :
ماده 19- حضور یکنفر کارگر با لباس کار و چکمه و دستکش لاستیکی برای استقرار مستمر و نظافت محوطه وضوخانه و توالت و دستشوئی ضروریست.
ماده 29- آب مصرفی در تمام قسمتهای مسجد باید سالم و مورد تایید مقامات بهداشتی باشد.
ماده 30- فاضلاب تولیدی در آبدارخانه ، حیاط ، توالت و دستشوئی و وضوخانه باید به طریقه بهداشتی دفع گردد.
ماده 32- کف قسمت وضوخانه باید از جنس مقاوم و قابل شستشو و دارای شیب کافی بطرف کف شور و چاهک فاضلاب باشد.
ماده 33- پوشش سطح داخلی دیوارهای قسمت وضوخانه باید از کف تا زیر سقف از کاشی ، سنگ یا سرامیک و یا حداقل سیمان صاف تخته ماله ای و لیسه ای برنگ روشن و همواره تمیز و پاکیزه باشد.
ماده 34- شیرهای برداشت قسمت وضوخانه باید همواره سالم و بدون اینکه موجب پراکندگی و ترشح آب شود و قابل استفاده بوده و تعداد آنها متناسب با مراجعین , در ساعات و ایام حداکثر مراجعه به مسجد باشد.
ماده 35- وجود ظرف محتوی صابون مایع در مجاورت هر شیر برداشت در قسمت وضو خانه اجباریست.
ماده 43- وجود تعداد کافی دستشوئی بهداشتی متناسب با تعداد مراجعین, در ساعات و ایام حداکثر مراجعه به مسجد, الزامی است.
ماده 45- استفاده از دستشوئی صاف و صیقل از جنس کاشی یا سرامیک که همواره تمیز و پاکیزه باشد الزامی است.
ماده 46- هر دستشوئی باید مجهز به ظرف مخصوص محتوی صابون مایع باشد.
ماده 47- شیرهای برداشت آب , لوله و مجاری دفع فاضلاب دستشوئیها باید همواره سالم و بدون اینکه ایجاد ترشح نمایند مورد استفاده قرار گیرند.
ـ ستون دهم - سیستم دفع فاضلاب مساجد :
سیستم فاضلاب بهداشتی, باعث آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی نشده و بصورت روباز نیز دفع نگردد.
ـ ستون یازدهم – کپسول اطفاء حریق :
مساجد باید دارای کپسول اطفاء حریق به تعداد و حجم کافی به تناسب فضای مسجد باشند .
ـ ستون دوازدهم - مساجدی که دارای کفشداری هستند باید موارد زیر را رعایت نمایند :
ماده 5- کارکنان قسمت کفشداری موظفند هنگام کار از روپوش و دستکش و همچنین ماسک مخصوص استفاده نمایند.
ماده 20- حضور تعداد کافی کارگر کفشداری بتناسب تعداد مراجعین به مسجد الزامیست.
- دارای قفسه مناسب جهت نگهداری کفش ها باشند.
نکته مهم : فرم شماره 2/5 بر اساس جمع بندی فرم آیین نامه مقررات بهداشتی مساجد ( ارسالی از مراکز بهداشتی درمانی شهری / روستایی ) تکمیل می گردد.
نکات قابل توجه در تکمیل برچسب نمونه آب
( فرم شماره 1/6)
1- اطلاعات این بر چسب با اطلاعات نوشته شده در فرم شماره 2/6 ( برگ ارسال نمونه به آزمایشگاه ) یکسان باشد.
2- این بر چسب بایستی حتماٌ بر روی ظروف نمونه برداری میکروبی و یا شیمیائی آب نصب شود.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم کلرسنجی آب آشامیدنی ( شبکه لوله کشی – کلر مادر )
(فرم شماره 5/6)
1- اگر کلرسنجی مربوط به کلر مادر باشد محل نمونه برداری ذکر و با علامت + مشخص شود.
2- این فرم در خانه بهداشت توسط بهورز و در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و یا پایگاه بهداشت توسط بازرس بهداشت محیط تکمیل و در پوشه آب بایگانی شود.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم وضعیت تامین آب آشامیدنی روستای ................. بخش ...........
( فرمهای شماره 6/6 و7/6)
Ø منظور از منابع آب : محل تامین آب است مثل : چشمه ، چاه ، قنات و ...
Ø منظور از مخزن آب : محل ذخیره و نگهداری آب ، جهت مصرف می باشد. مثل مخازن هوایی و زمینی
Ø آب آشامیدنی : آبی است که قابل شرب باشد.
Ø آب بهداشتی آبی است که : بدلیل وجود املاح شیمیایی بیش از حد مجاز قابل شرب نبوده و یا نوشیدن آن برای مصرف کنندگان نامطلوب می باشد ولی بدلیل عاری بودن از میکروب ، جهت سایر مصارف از قبیل شستشو ، استحمام و ... مشکل خاصی نداشته باشد.
Ø این فرم در خانه بهداشت توسط بهورز تکمیل و در پوشه آب بایگانی می شود.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم ارسال موارد نامطلوب سنجش کلر باقیمانده
( فرم شماره 8/6)
1- این فرم مـی بایست در خـانه بهداشت توسط بهورز تکمیل و به مرکـز بهـداشتی درمـانی مـربوطه ارسال گردد.
2- رونوشت این فرم در پوشه آب موجود در خانه بهداشت بایگانی شود
نتایج کنترل آب آشامیدنی روستاهای فاقد شبکه لوله کشی تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی ( فرم شماره 9/6)
1- در صورتیکه این فرم در مرکز بهداشت استان تکمیل می گردد, بایستی در ستون دوم نام شهرستانها و در ستون سوم تعداد روستاهای فاقد شبکه لوله کشی نوشته شود.
2- در صورتیکه این فرم در مرکز بهداشت شهرستان تکمیل می گردد, بایستی در ستون دوم نام مراکز بهداشتی درمانی فاقد شبکه لوله کشی نوشته شود و در ستون سوم تعداد روستاهای ( اصلی و اقماری ) تحت پوشش هر مرکز نوشته شود.و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به مرکز بهداشت استان ارسال گردد.
3- در صورتیکه این فرم در مرکز بهداشتی درمانی روستایی تکمیل می گردد, بایستی در ستون دوم نام روستاهای اصلی و اقماری فاقد شبکه لوله کشی تحت پوشش آن مرکز ثبت گردد و ستون سوم خالی می ماندوگزارش آن بصورت ماهیانه به مرکز بهداشت شهرستان ارسال گردد.
گزارش فوری وضعیت بهداشت محیط در رابطه با بروز بیماریهای منتقله از آب در نقاط شهری و روستایی ( فرم شماره 12/6)
این فرم می بایست در زمان بروز بیماریهای منتقله از آب, که در نقاط شهری و روستایی بصورت اپیدمی شروع می شود تکمیل و بلافاصله به مرکز بهداشت شهرستان ارسال گردد.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم وضعیت بهداشت محیط بیمارستانها
(فرم شماره 1/8)
1- چنانچه فرم برای مرکز بهداشت استان استفاده میشود در این ستون اسامی شهرستانها نوشته میشود و در ستون مجاور تعداد بیمارستانها درج می گردد.
2- چنانچه فرم برای مرکز بهداشت شهرستان استفاده میشود در این ستون اسامی بیمارستانها نوشته میشود و ستون مجاور خالی می ماند .
3- منظور از تعداد کل بیمارستانها ی تحت پوشش : بیمارستانهایی هستند که دارای پرونده فعال بوده و حداقل هر فصل یکبار مورد بازدید قرار گرفته باشند.
آب آشامیدنی مطلوب :
منظور آبی است که از نظر میکروبی فاقد هر گونه آلودگی کلیفرمی و از نظر شیمیایی در حد استاندارد مجازآب مشروب باشد.
1- منظور از تفکیک زباله :
جدا سازی زباله های عفونی از غیر عفونی است .
1-1 - زباله عفونی شامل : ضایعات اطاق عمل و بیمار ، باند ، گاز و ... می باشد.
2-1 - زباله غیر عفونی شامل : زباله های بخشهای اداری و آشپزخانه و مشابه آنها می باشد.
2- منظور از جمع آوری زباله :
1-2 - جمع آوری زباله های عفونی در کیسه پلاستیک و سطلهای زرد رنگ
2-2 - جمع آوری زباله های غیر عفونی در کیسه پلاستیک و سطلهای آبی رنگ
3- منظور از دفع زباله :
1-3 - سوزاندن زباله های عفونی در زباله سوز ( یا بی اثر کردن زباله های عفونی )و دفع آنها همراه با زباله های معمولی
2-3- جمع آوری ، انتقال و دفع زباله های عفونی جدا از زباله های غیر عفونی
جمع آوری و دفع فاضلاب مطلوب :
منظور سیستمی است که خاک , آبهای سطحی و آبهای زیر زمینی را آلوده نکند، بند پایان و جوندگان به آن دسترسی نداشته و متعفن و بد منظره نباشد.
رختشویخانه مطلوب بایستی:
1- از نور ، تهویه و فضای کافی برخوردار باشد .
2- تفکیک البسه آلوده ، شستشو با ماشین لباسشوئی مناسب و ضد عفونی به نحو مقتضی انجام شود.
3- کف و دیوارها قابل شستشو بوده و از سیستم فاضلاب مناسب برخوردار باشد.
محل نگهداری ، تهیه وتوزیع مواد غذایی :
باید مطابق با آئین نامه اجرائی ماده 13 قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی, آرایشی و بهداشتی باشد.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم وضعیت بهداشت محیط مراکز بهداشتی درمانی
(فرم شماره 2/8)
ــ منظور از مراکز بهداشتی درمانی مراکزی هستند که وابسته به شبکه بهداشت و درمان ( خانه های بهداشت ، تسهیلات زایمانی ، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و پایگاههای بهداشت ) به غیر از بیمارستانها می باشند.
ــ آب آشامیدنی مطلوب :
منظور آبی است که از نظر میکروبی فاقد هر گونه آلودگی کلیفرمی و از نظر شیمیایی در حد استاندارد مجازآب مشروب باشد.
ــ سرویسهای بهداشتی :
1-تعداد توالتها به تعداد کافی و مطابق با معیارهاو ضوابط بهداشتی بوده و همیشه تمیز و قابل نظافت باشد .
2- محل دستشوئیها دارای ضوابط بهداشتی بوده و همیشه تمیز و قابل نظافت باشد.
3- وجود صابون مایع در کنار دستشوئیها الزامی است.
ــ تفکیک - جمع آوری و دفع زباله :
زباله های عفونی ، از زباله های غیر عفونی تفکیک و بطور مجزا جمع آوری و دفع گردد.
ــ نظافت عمومی :
کلیه قسمتها مورد نظافت قرار گرفته و همیشه تمیز باشد.
ــ جمع آوری و دفع فاضلاب مطلوب :
منظور سیستمی است که خاک , آبهای سطحی و آبهای زیر زمینی را آلوده نکند، بند پایان و جوندگان به آن دسترسی نداشته و متعفن و بد منظره نباشد.
ــ مبارزه با حشرات و جوندگان :
1- استفاده از توری پشت درها و پنجره های باز شو
ــ وضعیت کل :
در صورتی مطلوب تلقی میشود که هر شش مورد مذکور مطلوب باشند.
صورتجلسه شورای بهداشت روستا( فرم شماره 1/11)
1- این فرم می بایست در پرونده شورای بهداشت روستا بایگانی شود.
2- تعداد جلسات شورای بهداشت روستا آزاد بوده ولی می بایست حداقل بصورت ماهیانه تشکیل و مصو بات آن بطور مرتب پیگیری شود.
صورتجلسه بررسی مشکلات و تعیین اولویت نیازهای بهداشت محیط روستای ....( طرح عملیات بهداشت محیط روستاها )
(فرم شماره 2/11)
یک نسخه از رونوشت این فرم می بایست در پوشه بهداشت محیط روستا بایگانی شود
نکات قابل توجه در تکمیل فرم اطلاعات مربوط به جمع آوری و دفع زباله و فضولات حیوانی روستا ......
سه ماهه ..... سال ......... ( فرم شماره 4/11)
1- جمع آوری و دفن زباله در صورتی بهداشتی است که :
الف - توسط پاکبان جمع آوری شده و در خارج از روستا , در محلی که دارای ضوابط بهداشتی می باشد ، دفن شود.
ب – بطور اختصاصی بیش از 75% خانوارها زباله را بطریقه قابل قبول سوزانده یا دفن کنند.
2- دفع فضولات حیوانی در صورتی قابل قبول است که :
بیش از 75% خانوارهای دارای دام , فضولات حیوانی را به محل مناسبی , خارج از روستا منتقل نمایند.
3- این فرم می بایست در خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی روستایی تکمیل و در پوشه مواد زائد جامد بایگانی شود.
4- نتایج این فرم می بایست با فرمهای آماری مربوطه که بصورت فصلی ارسال میگرددمطابقت داشته باشد.
نکات قابل توجه در تکمیل فرم وضعیت جمع آوری و دفع فاضلاب روستا
( فرم شماره 5/11)
1- سیستم جمع آوری, به شبکه لوله کشی یا کانال روپوشیده اطلاق می گردد.
2-منظور از اماکن, عبارتست از: مراکز تهیه ، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی ( حمام ، غسالخانه ، کشتارگاه ، مدارس و ...)
3- این فرم می بایست در خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی روستایی تکمیل ، و در پوشه فاضلاب بایگانی شود.
4- نتایج این فرم می بایست با فرمهای آماری مربوطه مطابقت داشته باشد.
نکات قابل توجه در تکمیل و ارسال فرم بهداشت محیط مدارس
( فرم شماره 2/109)
منظور از مقطع تحصیلی مدرسه :
مدارسی که در آنها دانش آموزان مقاطع مختلف ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان با هم شاغل به تحصیل هستند با توجه به تعریف آموزش و پرورش ثبت میگردد، در غیر اینصورت مقطعی که بیشترین دانش آموز را دارد ملاک ثبت باید قرار گیرد.
مـدارس تحت پوشـش :
منظور، کلیه مدارس دایر و فعال در منطقه تحت پوشش بوده, که بر اساس تعداد ساختمان و شیفت ثبت میگردد.
در قسمت ساختمان ، مدارسی که دو شیفته باشند یک ساختمان محسوب شده ولی در قسمت شیفت ، آنرا دو مدرسه محاسبه مینماییم.
دانـش آموزان تحـت پوشـش :
منظور تعداد دانش آموزانی است که در سال تحصیلی جاری در یکی از مدارس تحت پوشش ثبت نام و به تحصیل اشتغال دارند.
مدارس چند شیفته, جمع کل دانش آموزان در شیفتها را قید نمایند.
شـرایط آبخـوری بهـداشتی :
1- دیوار و کف محل آبخوری قابل شستشو بوده و شیب مناسب بطرف مجرای فاضلاب داشته باشد.
2- کف و لبه آبخوری به صورتی باشد که شیب آن بطرف مجرای فاضلاب باشد.
3- ارتفاع شیر آبخوری متناسب با سن دانش آموزان بین 100 – 75 سانتیمتر بالاتر از سطح زمین باشد
نکـته : به ازاء هر 45 نفردانش آموز , یک شیر آبخوری طبق ضوابط در نظر گرفته شود.
دستشویی بهـداشتی :
منظور دستشویی هایی است که در ارتفاع 75 – 60 سانتیمتر از سطح زمین متناسب با سن دانش آموز نصب شده و شیر دستشویی ها بلند تر از لبه کاسه دستشویی قرار گیرد .
نکـته : به ازاء هر 60 نفر دانش آموز , یک دستشویی طبق ضوابط در نظر گرفته شود.
شـرایط مستراح بهـداشتی :
1- چاه فاضلاب مخزن داشته باشد و یا به شبکه جمع آوری عمومی فاضلاب متصل باشد.
2- دارای دیوار ، سقف و در باشد.
3- اتاقک مستراح دارای نور و جریان هوا جهت تهویه باشد.
4- سره سالم ، بدون شکستگی و قابل شستشو داشته باشد.
5- کف توالت به سمت سره دارای شیب و قابل شستشو باشد.
6- دیوارها تا ارتفاع حداقل 150سانتیمتر قابل شستشو باشد.
7- امکان دسترسی به آب جهت شستشو وجود داشته باشد.
نکـته : به ازاء هر 40 نفر دانش آموز حداقل یک مستراح در نظر گرفته شود.
شـرایط بوفـه بهـداشتی :
1- کلیه افرادی که بنحوی در تهیه ، فروش و توزیع مواد غذایی در مدرسه دخالت دارند باید دارای گواهینامه دوره ویژه بهداشت عمومی و د ارای کارت معاینه پزشکی معتبر باشند.
2- کلیه افراد موظفند رعایت کامل بهداشت فردی و نظا فت عمومی محل کار خود را نموده و به دستوراتی که از طرف بازرسین و مربیان بهداشت داده میشود ، عمل نمایند .
3- کلیه افرادی که بنحوی در تهیه ، فروش و توزیع مواد غذایی در مدرسه دخالت دارند باید ملبس به لباس کار و روپوش تمیز و رنگ روشن باشند .
4- استعمال دخانیات توسط افراد فوق الذکر در حین کار ممنوع میباشد.
5- ساختمان یا اطاق بوفه دارای کف ، دیوار و سقف از جنس مقاوم ، بدون درز و شکاف و قابل شستشو و به رنگ روشن باشد، پوشش دیو ار تا ارتفاع 30/1 از سنگ یا کاشی و برنگ روشن باشد. در و پنجره و قفسه و ویترین و میز کار بو فه از جنس مقاوم ، سالم ، بدون ترک خوردگی و شکستگی و قابل شستشو و همیشه تمیز باشد.
6- کلیه مواد غذایی فاسد شدنی باید در یخچال یا سرد خانه مناسب نگهد اری شود و ازعرضه مواد غذایی بسته بندی شده تاریخ مصرف گذشته و مواد غذایی فله ای خودداری گردد.
7- استفاده از مواد غیر استاندارد از جمله کاغذ ها و کیسه های پلاستیکی باز یافتی و غیر بهداشتی جهت پیچیدن و بسته بندی مواد غذایی ممنوع میباشد.
8- کیفیت مواد غذایی عرضه و توزیع شده مطابق با استانداردها و دستور العمل های اعلام شده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی باشد.
آب آشـامیدنی سالـم :
آب سالم باید فاقد بو ، مزه ، طعم و عوامل بیماریزا بوده و مواد شیمیایی ، فیزیکی و کلر باقیمانده آن در حد استاندارد باشد. و از شبکه عمومی و منابع بهسازی شده تامین گردد.
وضعیت مطلـوب کلاسـها :
1- کف ، سقف ، در و پنجره ها مناسب باشند .
2- دیوارها صاف ، بدون درز و شکاف و از جنس مقاوم بوده و همیشه تمیز باشند.
3- کلاسها دارای نور کافی (طبیعی یا مصنوعی ) باشند.
وضعیت حفاظـتی و ایمنی مطلـوب :
منظور وجود وسایل اطفاء حریق مناسب ، نصب حفاظ و نرده طبق آیین نامه های بهداشت محیط مدارس میباشد.
منظور از دفـع بهداشـتی فاضلاب :
هدایت فاضلاب به چاههای جاذب یا سپتیک تانک طبق اصول بهداشتی ، و یا دفع از طریق شبکه فاضلاب شهری یا روستایی می باشد.
جـمع آوری و دفـع بهداشـتی زباله :
منظور استفاده از زباله دان درب دار ضد زنگ ، قابل شستشو با حجم مناسب و قابل حمل بوده که جمع آوری و دفع صحیح آن ، بموقع انجام شود.
پوشـه های مـورد نیاز خـانه بهـداشت
1- پوشه آب آشامیدنی
2- پوشه مواد زائد جامد ( زباله )
3- پوشه دفع فاضلاب
4- پوشه شورای بهداشت
5- پوشه جلسات آموزشی
6- پوشه بهداشت محیط روستا
7- پوشه مساجد
8- پوشه آمار
9- پوشه مراکز تهیه , توزیع و فروش مواد غذایی
10- پوشه اماکن عمومی
11- پوشه مدارس
فرمهای مورد نیاز پوشه آب آشامیدنی :
1- گزارش تست کلرسنجی آب آشامیدنی ( فرم شماره 5/6)
2- وضعیت تامین آب آشامیدنی روستاهای دارای لوله کشی ( فرم شماره 6/6)
3- وضعیت تامین آب آشامیدنی روستاهای فاقد لوله کشی ( فرم شماره 7/6)
4- برگ ارسال موارد نامطلوب سنجش کلر باقیمانده ( فرم شماره 8/6)
فرمهای مورد نیاز پوشه مواد زائد جامد ( زباله ) :
- اطلاعات مربوط به جمع آوری و دفع زباله و فضولات حیوانی روستا ( فرم شماره 4/11)
فرمهای مورد نیاز پوشه فاضلاب :
- وضعیت جمع آوری و دفع فاضلاب روستا ( فرم شماره 5/11)
فرمهای مورد نیاز پوشه شورای بهداشت :
- صورتجلسه شورای بهداشت روستا ( فرم شماره 1/11)
فرمهای مورد نیاز پوشه جلسات آموزشی:
- فعالیتهای آموزش گروهی بهداشت محیط ( فرم شماره 3/3)
فرمهای مورد نیاز پوشه بهداشت محیط روستا :
1- صورتجلسه بررسی مشکلات و تعیین اولویت نیازهای بهداشت محیط روستا ( فرم شماره 2/11)
2- لیست خانوارهای دریافت کننده وسایل و مصالح ساختمانی ( فرم شماره 3/11)
فرمهای مورد نیاز پوشه مساجد:
1- فرم آیین نامه مقررات بهداشتی مساجد
2- جدول ارزیابی نهایی وضعیت بهداشتی مساجد ( فرم شماره 1/5)
3- جدول ارزیابی بهداشت محیط مساجد ( فرم شماره 2/5)
فرمهای مورد نیاز پوشه آمار:
1- فرم بهداشت محیط روستا (فرم شماره 2-110)
2- فرم بهداشت محیط (فرم شماره 1-110)
3- فرم بهداشت محیط مدارس ( فرم شماره 2/109)
4- فرم وضعیت بهسازی و بهداشتی مراکز و اماکن عمومی مشمول و غیر مشمول قانون اصلاح ماده 13 ( فرم شماره 3/4)
فرمهای مورد نیاز پوشه مراکز تهیه , توزیع و فروش مواد غذایی:
- تهیه لیست کاملی از وضعیت بهسازی و بهداشتی کلیه مراکز تهیه , توزیع و فروش مواد غذایی تحت پوشش خانه بهداشت به تفکیک روستاهای اصلی و اقماری
فرمهای مورد نیاز پوشه اماکن عمومی :
- تهیه لیست کاملی از وضعیت بهسازی و بهداشتی کلیه اماکن عمومی تحت پوشش خانه بهداشت به تفکیک روستاهای اصلی و اقماری
فرمهای مورد نیاز پوشه مدارس:
1- تهیه لیست کاملی از وضعیت بهسازی کلیه مدارس تحت پوشش خانه بهداشت به تفکیک روستاهای اصلی و اقماری
2- فرمهای بازدید از مدارس
جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید