سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

توصیه های بهداشتی در استخرهای عمومی


توصیه های بهداشتی در استخرهای عمومی

استخرهای عمومی و جاهایی که از آب به طور مشترک استفاده می شود به راحتی می توانند بعضی بیماری ها را انتقال دهند. آب محیط عالی برای انتقال و رشد موجودات ذره بینی بیماری زایی است که عامل بیماریهایی از قبیل تب تیفوئیدآ اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم و غیره می باشد.

این قبیل موجودات میکروسکوپی، محیطهای گرم و مرطوب همراه با غذای کافی را ترجیح می دهند.

عوامل عفونت های ذیل در استخری با مراقبت ضعیف ممکن است وجود داشته باشد.

- عفونت های ویروسی و قارچی، مثل عارضه خارش پای شناگران که یک بیماری قارچی پوست است.

- عفونت چشم، گوش، گلو و بینی

- عفونت های بخش فوقانی تنفس

- عفونت های روده ای

آب استخرهای شنا نه تنها دریافت کننده مواد دفعی بدن نظیر موکوس بینی، بزاق، دهان، عرق می‌باشد، بلکه چنانچه رفتن به دستشوئی و عمل دوش گرفتن با آب گرم و صابون زدن در جایگاه ویژه در محوطه استخر و قبل از ورود به آب صورت نگیرد، آثار مواد دفعی مدفوعی، ادرار و پوست مرده و آلودگی‌های محل کار یا خیابان که بر روی پوست بدن نشسته‌اند، همچنین مایع‌های دستشوی بدن، روغن‌ها، کرم‌ها، و دیگر آلاینده‌ها نیز به آب وارد می‌شوند و بهداشت آب و سلامت شناگران را به مخاطره خواهند انداخت.

به‌علاوه، استخرهای غیر سرپوشیده از گرد و خاک ناشی از وزش طوفان‌ها، گرده‌های گل گیاهان و دیگر آلودگی‌های هوا در امان نیستند و همه این موارد، بر ضرورت توجه ویژه به عملیات صافی، گندزدائی و راهبر مناسب و استفاده از توالت و بهره‌گیری از دوش آب گرم و صابون قبل از ورود به آب استخر، تأکید دارند و از لزوم حفظ سلامت افراد و رعایت وضع ظاهر بهداشتی و مطبوع حکایت دارند.

 از خوردن و آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام شنا بایستی جدا” خودداری کرد زیرا ممکن است سبب خفگی حتی در یک شخص شناگر گردد ، به خصوص خانمها چون عادت به جویدن آدامس دارند ممکن است آن را فراموش کرده و هنگام شنا دچار خطر گردند.

 در مورد بزرگسالان نیز در صورتیکه مبتلا به اسهال بوده اند بایستی تا بهبودی کامل از رفتن به استخر خودداری نمایند زیرا انواع اسهالها مانند اسهال میکروبی ، ویروسی ، و انگلی از راه آب قابل انتقال می باشد . همچنین مبتلایان به زردی از نوع هپاتیت A تا بهبودی کامل بایستی از شنا در استخر خودداری نمایند زیرا ویروس آن از راه آب قابل سرایت به دیگران می باشد .

خوردن آب استخر به علت آلودگی میکروبی و شیمیایی چه عمدی باشد و چه سهوی خطرناک است و بایستی از آن پرهیز کرد .

پریدن آب در گلو و به عبارت دیگر وارد شدن آب در مجاری هوایی و سرفه کردن خطرناک بوده و بایستی هر چه رودتر شخص خود را به کناره استخر برساند و تا قبل از طبیعی شدن وضع از شنا کردن خوداری نماید.

در مورد خانمها چنانچه دچار ترشح یا خارش و یا هر گونه ناراحتی زنان و موقع پریود آنها باشد بایستی از رفتن به استخر خودداری نمایند زیرا هم سبب آلودگی آب استخر می گردند و هم باعث آلودگی بیشتر خود آنها به میکروبهای جدید می گردد زیرا در موقع مریضی و پریود دستگاه تناسلی زن آسیب پذیرتر از سایر مواقع می باشد .

حاملگی اتفاقی در آب استخر و سونا و جکوزی و غیره قابل پذیرش نیست زیرا اسپرم مرد گرچه شناگر بسیار قابلی است و در تمام طول دستگاه تناسلی زن از واژن و گردن رحم و رحم تا لوله های رحمی شنا کرده و خود را به تخمک زن رسانده و سبب بارور شدن او می گردد اما اسپرم توانایی شناکردن در آب و رسیدن به دستگاه تناسلی زن را ندارد.

شست وشوی موها بعد از شنا اگر بدون توجه به نکات بهداشتی صورت گیرد سبب صدمه و آزار بیشتر موها موها می شود . گرما و آفتاب شدید هم  موجب صدمه و خشکی بیشتر مو ها می شود .در فصل شنا بهتر است موها را ساده و کوتاه سلمانی کرد به طوری که منظم کردن مکرر آن احتیاج به دستکاری زیاد نداشته باشد . بهتر است از رنگ

 کردن, فر کردن و صاف کردن مو به خصوص در فصل شنا خودداری و یا آن را توسط افراد با تجربه انجام داد تا موجب صدمه اضافی به پوست و موی سر نشود.

 باید از ورود افراد مبتلا به ضایعات قارچی پوست بدن و پا و کشاله ران و یا افراد مبتلا به زگیل – قبل ازمعالجه – به استخرهای عمومی جلوگیری کرد .

 رعایت بهداشت دقیق و کامل در استخرها ضروری است وگرنه ممکن است بیماری های دیگری مانند شپش سر و گال و غیره از این طریق به افراد منتقل گردد .

به منظور پیشگیری از انتشار آلودگی های مختلف میکروبی ، انگلی و قارچی از طریق آب استخرها ؛‌ رعایت مواد زیر ضروری است :
قابل توجه مدیران استخر
اخذ و نگهداری کواهینامه معتبر دوره آموزشی ویژه بهداشت عمومی و کارت معاینه پزشکی برای متصدیان و کارگران و اشخصای که با مواد غذایی ، آرایشی ارتباط دارند ، الزامی است .
آب استخر باید بطور مرتب تصفیه و گندزدایی گردد .

از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر جلوگیری بعمل آید .
حوضچه اطراف استخر ، محل های رخت کنی و دوش ها بطور  مرتب نظافت و ضدعفونی گردد .
درجه حرارت آب در استخر سرپوشیده باید حدود ۲۵ درجه سانتیگراد و درجه حرارت هوای اطراف استخر نباید بیش از ۵ درجه سانتیگراد گرمتر و یا یک درجه سانتیگراد سردتر از آب استخر باشد .
میزان کلر باقیمانده در آب استخر می بایست بین ۱ تا ۵/۳ میلی گرم در لیتر (حسب نظر مقامات بهداشتی ) و PH آن در حدود ۲/۷ تا ۸ باشد.
آبسردکن مناسب و به تعداد کافی برای استفاده شناگران در جای مناسب وجود داشته باشد .

قابل توجه شناگران

- قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید.

- قبل از ورود به استخر پای خود را در داخل حوضچه کلر قرار دهید.

- به همه کسانی که به استخر می روند توصیه می شود پیش از ورود به استخر مثانه خود را تخلیه کنند.

- از تف کردن، مضمضه کردن آب، شستن و خارج کردن ترشحات بینی و… خودداری کنید.

- هنگام شنا کردن خلط گلوی خود را به آب استخر وارد نکنید. ترجیحاً هنگام ابتلاء به بیماری توأم با خلط عفونی، به شنا نپردازید.

- اگر بیماری پوستی از قبیل بیماریهای قارچی قابل سرایت دارید به هیچ عنوان به استخر عمومی مراجعه نکنید.

- بعد از استخر نیز بدن خود را شستو دهید.

- پس از هر بار توالت ، قبل از ورود به استخر و بعداز اتمام شنا با آب و صابون بدن خود را بشوئید تا از ابتلای احتمالی به آلودگی پیشگیری شود .
قبل از ورود به استخر حتماً بایستی بینی و مثانه خود را تخلیه نمائید .

- بعداز دوش گرفتن و قبل از ورود به محوطه استخر ، حتماً بایستی از حوضچه ضدعفونی عبور نمائید.

- از خوردن و آشامیدن در استخر شنا بپرهیزید .

- در صوت ابتلا به سرما خوردگی و یا هر نوع بیماری عفونی یا پوستی واگیر بایستی از ورود به استخر تا رسیدن به سلامتی کامل خودداری کنید .

- هر شناگر باید از وسایل شنا اختصاصی و تمیز خود استفاده نماید ( مایو ، کلاه ، حوله ، عینک ، گوشی و … )


جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)