در بسیاری از استخرها نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود. تحقیقی که مدتی پیش از چند استخر بزرگ و پرمراجعه تهران به عمل آمده بود نشان می‌داد که تعویض آب در بسیاری از این استخرها تنها یک‌بار در سال انجام می‌شود. هرچند کلر برای ضد عفونی کردن استخرها لازم است اما نمی‌شود آن را جایگزین تعویض آب به‌موقع ‌استخرها کرد. بعضی‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب، کلر زیادتری به آن اضافه می‌کنند ‌که این امر می‌تواند موجب بروز مشکلات متعددی برای شناگران شود. متولیان استخر باید حداقل‌های زیر را درنظر داشته باشند:

1) معیارهای پاکیزگی آب استخرهای شنا ‌باید شبیه و نزدیک به آب آشامیدنی باشد.

2) توزیع و استفاده از ‌وسایلی مانند مایو، حوله، کلاه، دمپایی، بینی‌بند و برس مشترک در استخرها ‌ممنوع است.

3) نصب دستگاه کلرزنی و سیستم تصفیه آب در استخرها الزامی است.

4) کلر باقی‌مانده باید بین ‌1 تا 5/3 میلی‌گرم در لیتر، pH آب باید بین 2/7 تا ‌8 و درجه حرارت آب باید حدود ‌25 درجه سانتیگراد حفظ شود. این اندازه‌گیری‌ها باید طی شبانه‌روز چند نوبت انجام بگیرد.

5) تعداد نفرات استفاده کننده از استخر باید به گونه‌ای باشد که برای هر شناگر حداقل ‌5/1 مترمربع سطح ‌فراهم باشد.

6) حضور ناجیان غریق متبحر در استخرها الزامی است.

7) استخرها باید مجهز به نرده‌های محافظ باشند.

شش نکته درباره پوست و آب‌تنی

 1) خشکی پوست، حساسیت‌های پوستی یا تشدید این دو به همراه عفونت‌های باکتریایی و قارچی شایع‌ترین بیماری‌های پوستی هستند که ممکن است در استخرها ‌برای مراجعان ایجاد شود. خطر عفونت‌های پوستی مبتلایان به اگزما و خشکی پوست را بیشتر تهدید می‌کند.

2) گاهی میزان نامناسب کلر در آب باعث بروز بیماری‌های پوستی می‌شود. گاهی نیز بعضی بیماری‌های مسری از افراد دیگر منتقل می‌شود که زگیل و قارچ‌های پوستی ‌از آن جمله‌اند. ولی سایر بیماری‌های پوستی جنبه واگیر ندارند و برای دیگر ‌افراد خطرساز نیستند.

3) علاوه بر عفونت‌زایی استخرها که ‌موجبات بیماری‌های پوستی را فراهم می‌کند، رطوبت که خاصیت اصلی آب است باعث نمایان شدن قارچ‌های پوستی افراد می‌شود. در حقیقت، در پاره‌ای از موارد قارچ در بدن افراد وجود ‌دارد و آب‌تنی موجب پدیدار شدن بیماری آنها می‌شود.

4) استفاده از کلر زیاد ممکن است در دراز‌مدت زمینه‌ساز ریزش مو بشود.

5) در استخرهای روباز در اثر تابش خورشید آفتاب سوختگی‌های حاد رخ ‌می‌دهد و عوارض آن شامل تاول و سوختگی‌های پوستی است که البته در بلندمدت ‌احتمال بروز سرطان‌های پوست را تقویت می‌کند.

6) در فصل تابستان به دلیل وجود املاح ‌زیاد در دریا، احتمال بروز عوارض حساسیتی و خشکی پوست بیشتر می‌شود. استفاده ‌از کرم‌های ضد آفتاب و ضدآب از بروز این عوارض تا حدی می‌کاهد. علاوه بر آن، شستشوی بدن با آب و صابون پس از شنا لازم است




جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)