سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

پاورپوینت بیماریهای حرفه ای ناشی از عوامل زیان آور بیولوژیک

پاورپوینت بیماریهای حرفه ای ناشی از عوامل زیان آور بیولوژیک

 

بیماری های حرفه ای ناشی از عوامل زیان آور بیولوژیک

سلام دوستان؛ این تایپک رو اختصاص دادیم به بیماری های حرفه ای که ناشی از عوامل زیان آور بیولوژیک هستن. البته ما این مبحث رو در قالب فایل پاورپوینت آماده رایگان ارائه دادیم که پس از یک مقدمه کوتاه و در ادامه میتواند از وبسایت مهندسی بهداشت محیط ایران دریافت کنید.

انواع مختلف عوامل زیان آور بیولوژیک

انواع مختلف عوامل زیان آور بیولوژیک شامل باکتری ها ، قارچ ها و انگل ها و ویروس و ریکتزیا هستند که عوامل باکتریایی مربوط به سیاه زخم و کزاز و سل و طاعون و تب مالت و تولارمی و مشمشه و لپتوسپیروز و … می شوند. هر کدام از این بیماری ها به صورت جداگانه در این پاورپوینت آماده توضیح داده شده اند اما بعنوان نمونه بصورت خلاصه در این تایپک سیاه زخم رو آوردیم .

بیماری سیاه زخم

سیاه زخم بیماری است باکتریایی که عامل آن Bacillus Anthracis می باشد. آلودگی انسان به این بیماری یا ناشی از تماس با حیوانات آلوده است و یا تماس با پشم ،مو،پوست حیوانات در مناطق صنعتی می باشد. کارگران صنایع پشم و پوشت، قالیبافی ،دباغی ،چرم سازی و … در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

پوستی :

میکروب از راه پوست وارد بدن شده و سیاه زخم را با اشکال پوستی به وجود می آورد که در آن ابتدا دانه های قرمز در نقاط باز بدن از قبیل دست ،بازو و گردن ایجاد شده که با خارش شدیدی همراه است ، سپس تاول هایی به آن اضافه شده و پس از مدتی ترکیده و ایجاد سکار میکنند در صورت عدم درمان به موقع ، بر تعداد آنها افزوده شده ف حال عمومی بیمار رو به وخامت می رود و فرد در معرض خطر مرگ قرار میگیرد.

این مطلب را هم حتما بخوانید : دانلود رایگان پاورپوینت شیگلوزیس

ریوی :

فرم ریوی این بیماری از استنشاق گردو غبار آلوده به اسپور میکروب تولید می شود که به وسیله آن تب،احساس کسالت ، سردرد و تنگی نفس ، سرفه ، التهاب بینی و گلو و حنجره و همچنین شواهد سمعی یا رادیولوزیکی پنومونی مشخص می شود.

گوارشی:

فرم گوارشی بیماری از خوردن مواد آلوده مانند گوشت آلوده به میکروب سیاه زخم ایجاد می شود که توام با استفراغ فدرد و اسهال خونی می باشد.

پیشگیری Prevention:

  • استرلیزاسیون پشم و مو و سایر فرم های آلوده خام
  • استفاده از واکسن تهیه شده از آنتی ژن باسیلوس آنتراسیس
  • آموزش کارگران و تاکید به دامپروری صحیح
  • واکسینه کردن حیوانات در معرض ابتلا
  • تشخیص و جداسازی حیوانات مبتلا به سایه زخم

جمع بندی :

عوامل زیان آور بیولوژیک همیشه در کمین کارگران حرفه های مختلف هستند و اطلاع از این شغل ها و عوامل خطر و همچنین آموزش کارگران می تواند در پیشگیری از بروز بیماری های حرفه ای ناشی از این عوامل زیان آور بیولوژیک مهم باشد. 



فایل پاورپوینت کامل و جامع و کاربردی و آموزشی جهت دانشجویان و اساتید گرامی بهداشت محیط  با 29 اسلاید





نتیجه تصویری برای دانلود






















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.



   



جهت ورود به سایت بهداشت محیط ایران کلیک کنید